Plus Forum E-handelsforumet Logistik DHL & Unifaun & EDGE

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104413
    Dancar
    Deltagare

    Halloj,

    Vi har bara kört varubrev (och lite med Schenker) men då Varubrev kommer göras om så måste vi se över vår frakthantering. Tanken är att fortsätta med Varubrev på mindre försändelser och sedan använda DHL på allt annat.

    Jag har några frågor som jag inte riktigt kunnat utröna, och som jag hoppas någon/några vänliga själ/ar kan hjälpa till med.

    1. Måste försändelser till DHL (Service Point) skickas i kartong eller går det bra även med Jiffy Bags (förutsatt att det som ligger i är stöttåligt). Om det är ok med Jiffy Bags, anser ni då att risken är stor att godset skadas?

    2. Kan man koppla två skrivare till Unifaun? Tanken är att vi vill ha två Zebror, en för varubrev och en för DHL. Detta då det är olika etiketter, eller finns det etikett som funkar för båda?

    3. Om man kör via EDGE, går det då att använda Unifaun eller måste man köra via DHLs egna system?

    Sorry om det är korkade frågor men måste ju börja någonstans och har som sagt inte kunnat googla mig till det.

    #184402
    palle_m
    Deltagare

    Hej

    kan egentligen bara svara på en av dina fråga men har en själv att ställa tillbaka.

    1. Vi skickar mycket i luftbubbelpåsar och det funkar utmärkt.

    3. Har läst att andra lyckats koppla in två skrivare. Vi kör dock pacsoft med zebra och dhl genom deras egna system på A4 tre etiketter / sida

    På vilket sätt ska tjänsten varubrev ändras?

    #184406
    Jonkejober
    Deltagare

    @palle_m 90971 wrote:

    Hej

    kan egentligen bara svara på en av dina fråga men har en själv att ställa tillbaka.

    1. Vi skickar mycket i luftbubbelpåsar och det funkar utmärkt.

    3. Har läst att andra lyckats koppla in två skrivare. Vi kör dock pacsoft med zebra och dhl genom deras egna system på A4 tre etiketter / sida

    På vilket sätt ska tjänsten varubrev ändras?

    Då kan jag oxå svara på en. Jag har nyss lyckats köra igång etiketter med DHL Multishipping från att enbart ha använt Pacsoftonline. Det funkar fint på samma skrivare. Ena inställningarna finns i Unifauns utskriftsprogram och den andra för DHL i själva skrivaren. Det blir lite lite vitt över på etiketten för DHL men annars bra.

    Skickat från min Lenovo P2a42 via Tapatalk

    #184409
    Dancar
    Deltagare

    @Palle ok låter bra att det går med mjuka påsar också. Tänker annars att det blir stor risk för skador om de skickar små paket och stora paket på 20kg ihop. Gällande nya mått för varubrev så skrivs det om det i denna tråd: http://www.ehandel.se/forum/logistik/11208-nya-regler-varubrev.html


    @Jonkejober
    Tack så mycket för info, vi kommer dock endast använda Unifaun så därför undrar jag om det går att ha två skrivare anslutna till systemet samtidigt. Men har kommit på att det troligen bara är att använda större etiketter som funkar till både Varubrev och DHL :). Vad är det för etiketter du använder som funkar till både Varubrev och DHL collect (102 x 192 kanske)? Våra etiketter för varubrev är små (102×76 tror jag det är).

    #184410
    Jonkejober
    Deltagare

    @Dancar 90980 wrote:

    @Palle ok låter bra att det går med mjuka påsar också. Tänker annars att det blir stor risk för skador om de skickar små paket och stora paket på 20kg ihop. Gällande nya mått för varubrev så skrivs det om det i denna tråd: http://www.ehandel.se/forum/logistik/11208-nya-regler-varubrev.html


    @Jonkejober
    Tack så mycket för info, vi kommer dock endast använda Unifaun så därför undrar jag om det går att ha två skrivare anslutna till systemet samtidigt. Men har kommit på att det troligen bara är att använda större etiketter som funkar till både Varubrev och DHL :). Vad är det för etiketter du använder som funkar till både Varubrev och DHL collect (102 x 192 kanske)? Våra etiketter för varubrev är små (102×76 tror jag det är).

    Den är ca 105×220, jag kan tyvärr inte det exakta måttet och har ingen i närheten men den är omkring de måtten iaf.

    Skickat från min Lenovo P2a42 via Tapatalk

    #184413
    Stefan72
    Deltagare

    Värt att tänka på om DHL är att breven i det här fallet inte kan vara hur små som helst. De har nå minimmått också.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.