Plus Forum E-handelsforumet Logistik Kollin på över 20kg till privatpersoner?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104508
    Haddock
    Deltagare

    Använder idag DHL som logistikpartner och när det kommer till att skicka tyngre saker till privatpersoner så funkar det väldigt dåligt.
    Då blir det home delivery vilket kostar helt sinnessjukt mkt även med ok avtal.

    Någon med samma problem som har hittat en vettig lösning?

    MVH/

    #184648
    Jonas.L
    Deltagare

    @Haddock 91301 wrote:

    Använder idag DHL som logistikpartner och när det kommer till att skicka tyngre saker till privatpersoner så funkar det väldigt dåligt.
    Då blir det home delivery vilket kostar helt sinnessjukt mkt även med ok avtal.

    Någon med samma problem som har hittat en vettig lösning?

    MVH/

    Varför funkar DHL dåligt vid 20 kg paket? Jag tycker DHL fungerar bäst och är oftast billigast när det gäller större gods.

    #184650
    Haddock
    Deltagare

    För att service point inte funkar med tunga grejor och att dom inte har hemkörning till privatpersoner förutom home delivery som är svindyrt.
    Om jag inte fått något om bakfoten, men jag har ställt frågan till dom utan vettigt svar.

    #184655
    nmn
    Deltagare

    Inga utlämningsställen tar paket över 20kg det har att göra med att de som jobbar i butikerna inte får hantera så tunga saker av arbetsmiljöskäl. Återstår home delivery tjänster som av naturliga skäl kostar en hel del då de måste boka tid för att undvika en massa bom körningar.

    De gånger vi har detta problem brukar jag fråga om vi kan skicka till kundens jobb istället med vanligt styckegods men det funkar inte för studenter och folk som inte kör bil till jobbet. Själv tycker jag det är smidigt att få alla privatpaket till godsmottagningen på jobbet istället för att stå och vänta på utlämningsställen men det är väldigt få ehandlare som klarar av att göra detta på rätt sätt.

    #184656
    Haddock
    Deltagare

    Ja att kontakta kunden och lösa detta är ju ett alternativ, men det stör ju automatiseringen ganska mkt men är klart ett alternativ, men enklast vore ju om man kunde lösa det utan att kontakta kunden.

    MVH/

    @nmn 91310 wrote:

    Inga utlämningsställen tar paket över 20kg det har att göra med att de som jobbar i butikerna inte får hantera så tunga saker av arbetsmiljöskäl. Återstår home delivery tjänster som av naturliga skäl kostar en hel del då de måste boka tid för att undvika en massa bom körningar.

    De gånger vi har detta problem brukar jag fråga om vi kan skicka till kundens jobb istället med vanligt styckegods men det funkar inte för studenter och folk som inte kör bil till jobbet. Själv tycker jag det är smidigt att få alla privatpaket till godsmottagningen på jobbet istället för att stå och vänta på utlämningsställen men det är väldigt få ehandlare som klarar av att göra detta på rätt sätt.

    #184665
    nmn
    Deltagare

    @Haddock 91311 wrote:

    Ja att kontakta kunden och lösa detta är ju ett alternativ, men det stör ju automatiseringen ganska mkt men är klart ett alternativ, men enklast vore ju om man kunde lösa det utan att kontakta kunden.

    MVH/

    Ja det är strul med alla skräp-shoppar som man inte kan göra egna funktioner i enkelt. Och har man 3:e parts kassa som Klarna checkout så är det nog rätt kört.

    #184666
    Stefan72
    Deltagare

    Hur gör alla andra då? Det finns ju drivor med företag som rimligen säljer mycket saker som väger mer än 20kg? Cyklar, mopeder, soffor och gräsklippare och gud vet allt.

    #184667
    Arne_1921
    Deltagare

    har lite samma funderinger. Hänger i nuläget inte upp mig så mkt på dhls priser utan på emballaget till stora grejjer

    Har typ Pallstorlek på det ja vill skicka. Papplåda som står på pall kostar 120kr (om man inte köper massa) och en pall kostar ….va vaet ja 40kr iaf om det är ok med en engångspall… Sedan ska d la sitta fast på pallen oxå så det blir ju ingen försumbar utgift i slutändan.

    #184673
    Stefan72
    Deltagare

    Fast de större drakarna som nu skickar ganska stora grejer både enkelt och billigt har nog enorma marginaler på sina grejer. De som säljer möbler tex tar nog ledigt tiotusen för en soffa de köper in för en tusenlapp. Då spelar nog inte fraktkostnader och emballagekostnader nån större roll. Skickar man dessutom en del kolli så är det inga som helst problem att få ett skräddarsytt avtal.
    Det blir liksom värre för de småföretagare som startar upp och vill sälja skrymmande och tunga saker utan nån som helst backup av riskkapital eller nåt i den vägen. Då finns det liksom inte nåt att välja på………
    Det är liksom inga problem att kränga 300 soffor i veckan om man har 25miljoner i ryggen (och få bra avtal) jämfört med om man har hundratusen på kontot som ska räcka till allt.

    #184675
    Jonkejober
    Deltagare

    Fast tror man att de “stora drakarna” har de marginalerna på en soffa så får man nog kamma sig och komma in i matchen [emoji6]

    Skickat från min Lenovo P2a42 via Tapatalk

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.