Plus Forum E-handelsforumet Logistik Frakt av tunga måttbeställda produkter med låg volym

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104888
    switchblade
    Medlem

    Hej ehandel

    Jag har ett dilemma som jag försöker lösa och som jag hoppas att någon här inne har erfarenhet av.

    Jag håller på att starta upp en e-handel som kommer att sälja måttbeställda inredningsprodukter enligt listan nedan:

    • Glaspartier i industridesign
    • Måttbeställd sten t.ex. stenskivor, stenplattor osv.
    • Måttbeställda bord i olika material (sten, trä och metall)
    • Måttbeställda speglar
    • Måttbeställda räcken och stolpar

    Som ni kan se så är det grejer som kan väga allt mellan 5-150kg beroende vad det är för något.

    Sakerna kommer att skeppas från ett land utanför Sverige via ett fraktflöde som vi kommer att samköra med ett annat bolag. Så fram till sverige är det inga problem.

    Utmaningen blir när sakerna har kommit till Sverige då vi inte har något lager och egentligen bara vill lasta av grejerna någonstans och byta till inrikesfrakt på enklast möjliga sätt.

    Det är här jag blir lite osäker på hur man bäst löser frakten till slutkund.

    I bästa fall kanske första fraktbolaget kan släppa av produkterna på t.ex. ett schenkerställe och där tar dem vid och fraktar sista biten men då vet jag inte hur man ska göra med fraktsedlar osv? Det kanske hade gått att skriva ut när de skeppas från ursprungslandet så de är “färdiga” när de kommer fram?

    Alternativt så hyr man in sig på någon typ av logistikhotell som tar emot varorna, skriver ut taggar och även står för frakten som t.ex. https://fraktkompaniet.se/tjanster/

    Någon som har några tips eller idéer?

    Stort tack på förhand

    //David

    #185914
    Stefan72
    Deltagare

    Det känns ju ändå som att det bästa är att sköta hela frakten från avsändaren? Nu låter det som ni planerat för nån snålskjuts ihop med nån annan från lev men besparingen där kommer ju att ätas upp av våra priser på inrikesfrakt.
    Idag kan man ju få ganska stora kollin från tex tyskland för 200kr medans samma paket i sverige hade kostat 600kr att skicka från solna till sundbyberg.

    #185918
    switchblade
    Medlem

    Tack för svaret!

    Ja, det kanske är så att det blir billigare i slutändan. Jag får kolla upp vad det kostar att skicka direkt också :)

    #185944
    Jonas.L
    Deltagare

    Har bra erfarenhet av Fraktkompaniet, så rekommenderas! :)

    #185952
    Jolo
    Deltagare

    @Stefan72 93059 wrote:

    Det känns ju ändå som att det bästa är att sköta hela frakten från avsändaren? Nu låter det som ni planerat för nån snålskjuts ihop med nån annan från lev men besparingen där kommer ju att ätas upp av våra priser på inrikesfrakt.
    Idag kan man ju få ganska stora kollin från tex tyskland för 200kr medans samma paket i sverige hade kostat 600kr att skicka från solna till sundbyberg.

    Kan du tipsa om vilket bolag som kör stora kollin från Tyskland för 200 kr?

    Har själv DHL Euroconnect och det går aldrig under 800-900 kr från Tyskland till Sverige.

    #185956
    Stefan72
    Deltagare

    Jag tänker då såklart på tyska leverantörer och deras avtal. Handlar ju själv med bildelar och en lev tar tex 20 euro för ganska stora grejer.
    Det jag menade var ju att det nästan alltid är förmånligare att låta lev boka frakt på egna avtal än att man har nåt eget och bokar själv från sverige.

    #185957
    Jolo
    Deltagare

    Tack för svar,

    Min leverantör i Tyskland använder STRECK – Transport som är lika dyr som att jag bokar själv via DHL Euroconnect. Ibland är STRECK tom betydligt dyrare då priset ökar ju längre norrut i Sverige leveransen ska.

    Har du tips på några Tyska leverantörer?

    #185959
    Stefan72
    Deltagare

    Vilka mina lev är spelar ju ingen roll, de använder nästan uteslutande DHL och nån FedEx
    Naturligtvis så har de ju antagligen enhetsfrakt på normala sändningar men det utesluter ju iallafall inte att jag knappast skulle kunna få motsvarande pris om jag bokade på eget avtal.
    Köpte filter från en lev i Tyskland för nåt år sen och det var en helpall fyra kragar hög som inte vägde så mycket förvisso men det kostade 40 Euro.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.