Plus Forum E-handelsforumet Logistik Vad är ditt varumärke värt?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105027
    Raulsvard
    Deltagare

    Det saknas en debatt om varför inte fler E-handlare exponerar sitt varumärke på sina E-handelslådor.
    Lådorna exponeras ju genom hela logistikkedjan och hos konsumenten och bruna lådor stärker inte varumärket.
    E-handelslådor med bild, företagslogga och säljande text borde vara flertal istället för fåtal som idag.
    De kostar mer än långväga importerade lådor från Öst, men då kan ju kunden också lika gärna köpa produkterna därifrån istället för lokalproducerat.
    Det som är standard i snabbköpshyllorna borde vara det även inom E-handeln.
    Import-transporten av lådor ska ju också räknas.

    #186291
    mjo
    Deltagare

    @Raulsvard 93602 wrote:

    Det saknas en debatt om varför inte fler E-handlare exponerar sitt varumärke på sina E-handelslådor.

    Då stjäls bara lådorna. :)

    #186292
    mailingbags.nu
    Deltagare

    Ja exakt, ju tråkigare avsändare/låda/emballage ju mindre bekymmer.

    #186293
    mailingbags.nu
    Deltagare

    Och om du ska satsa på att synas på den korta och ganska osynliga resan som frakten faktiskt är då tar du tejp med tryck, för tejpa måste du oavsett:)

    #186294
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    @Raulsvard 93602 wrote:

    De kostar mer än långväga importerade lådor från Öst, men då kan ju kunden också lika gärna köpa produkterna därifrån istället för lokalproducerat.

    Och ändå gör väldigt få detta, så om detta skulle vara ett säljargument för dig att sälja är det inte så bra sådant anser jag.

    @Raulsvard 93602 wrote:

    Det som är standard i snabbköpshyllorna borde vara det även inom E-handeln.
    Import-transporten av lådor ska ju också räknas.

    Men så här kan man ju inte skriva (fast du vill sälja så jag förstår varför du vill starta denna tråd). Har du en produkt som är snygg, kräver massa social media reklam etc så kräver kanske denna produkten en snygg förpackning pga unboxing video etc som man vill att kunderna ska göra.

    Men säljer du en totalt osexig produkt som du får tillverkad från tex Kina, varför skulle du då vilja ha en snygg 4-färg kartong som kostar 40-50% mer? Sen kanske du vill att kartongen ska innehålla xx antal produkter och då väljer man att få detta gjort direkt hos tillverkaren och därmed köper man kartongen genom dessa (som brukar vara 2-12 gånger billigare beroende på hur många lager well du vill ha i kartongen, uppmärkning etc).

    Enligt mig är det helt galet svårt att få en kartong med specifika mått tillverkad i Sverige, inte lätt för fem öre. Sen fattar jag att priset blir högre att få denna tillverkad än Kina, men det är galet sjukt mycket högre pris. Jag är glad att jag inte behöver köpa dessa specifika kartongerna i Sverige utan kan få dom tillverkade exakt som jag vill från annat land i mindre antal, betydligt snabbare service och till bättre pris.

    Varför ska man lägga mer pengar än nödvändigt på en förpackning om man kan lägga dom på att tillverka en bättre produkt? Så länge förpackningen lever upp till det som den ska göra (oavsett om den är snygg eller inte) så ser jag ingen mening att lägga mer pengar än nödvändigt på detta.

    Mina 5 cent.

    #186295
    Raulsvard
    Deltagare

    @mjo 93603 wrote:

    Då stjäls bara lådorna. :)

    Snattare finns i butik också. Det är upp till logistikleverantören att skydda från detta. Men, det är rätt såtillvida
    att transportförsäkringen måste beakta detta.

    #186296
    Raulsvard
    Deltagare

    @mailingbags.nu 93604 wrote:

    Ja exakt, ju tråkigare avsändare/låda/emballage ju mindre bekymmer.

    Det handlar om att exponera sitt varumärke. Om detta inte är värt så mycket, så är förstås en neutral förpackning OK.

    #186297
    Raulsvard
    Deltagare

    @mailingbags.nu 93605 wrote:

    Och om du ska satsa på att synas på den korta och ganska osynliga resan som frakten faktiskt är då tar du tejp med tryck, för tejpa måste du oavsett:)

    En E-handelslåda ska gå snabbt och enkelt att förslutas när den packas och kunna öppnas utan verktyg.
    Förpackningen ska skydda, sälja och informera.

    #186298
    Raulsvard
    Deltagare

    @Jimmy Öström 93606 wrote:

    Och ändå gör väldigt få detta, så om detta skulle vara ett säljargument för dig att sälja är det inte så bra sådant anser jag.

    Men så här kan man ju inte skriva (fast du vill sälja så jag förstår varför du vill starta denna tråd). Har du en produkt som är snygg, kräver massa social media reklam etc så kräver kanske denna produkten en snygg förpackning pga unboxing video etc som man vill att kunderna ska göra.

    Men säljer du en totalt osexig produkt som du får tillverkad från tex Kina, varför skulle du då vilja ha en snygg 4-färg kartong som kostar 40-50% mer? Sen kanske du vill att kartongen ska innehålla xx antal produkter och då väljer man att få detta gjort direkt hos tillverkaren och därmed köper man kartongen genom dessa (som brukar vara 2-12 gånger billigare beroende på hur många lager well du vill ha i kartongen, uppmärkning etc).

    Enligt mig är det helt galet svårt att få en kartong med specifika mått tillverkad i Sverige, inte lätt för fem öre. Sen fattar jag att priset blir högre att få denna tillverkad än Kina, men det är galet sjukt mycket högre pris. Jag är glad att jag inte behöver köpa dessa specifika kartongerna i Sverige utan kan få dom tillverkade exakt som jag vill från annat land i mindre antal, betydligt snabbare service och till bättre pris.

    Varför ska man lägga mer pengar än nödvändigt på en förpackning om man kan lägga dom på att tillverka en bättre produkt? Så länge förpackningen lever upp till det som den ska göra (oavsett om den är snygg eller inte) så ser jag ingen mening att lägga mer pengar än nödvändigt på detta.

    Mina 5 cent.

    Varumärket är viktig del av det du säljer.
    För några år sedan försökte Konsum sälja standardprodukter i Blåvita förpackningar. Inget fel på innehållet, men förpackningen väckte ingen köpimpuls.
    I detta fall köper konsumenten den opackade produkten via nätet och bryr sig i detta skede inte om förpackningen. Det är i nästa steg det blir intressant.
    Lådan hanteras i många steg och bärs kanske hem från affären eller från postlådan. Den ska packas upp och sedan till återvinning eller användas igen.
    Varför har vi inte bara bruna lådor under granen?
    Förväntningar på det man köpt, men ännu inte packat upp.
    Allt är billigare i Kina, men det är mervärde det handlar om.

    #186368
    kaiserkarl
    Deltagare

    Hade jättegärna haft det! Har bilder i huvudet på otroligt snygga unboxing-vänliga lösningar, då jag rör mig i ett ska vi säga designintensivt segment…dock är jag fortfarande så liten så har har inte råd att lägga tiotusentals kronor ännu…

    Skickar för tillfället i anonyma, men funktionella tråklådor från Pack och Plock som jag köper för billig peng, det går det med, tills jag känner att jag har råd!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.