Plus Forum E-handelsforumet Logistik Postnord mypack collect

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105136
    Rasmus123
    Deltagare

    Hej!

    Ska försöka hålla mig kort men måste ändå ge lite bakgrund.

    Vi har en e-handel där vi skickar ungefär 1-3 paket om dagen där ungefär 95% av paketen är under 1kg. Vi har tidigare använt oss av postnords “Skicka direkt” tjänst där vi har betalat 63kr för paket upp till 1kg och 95kr för upp till 2kg.

    Blev intresserad av Postnords “mypack collect” och “mypack home” tjänst som man kan använda sig av när man är registrerad kund hos dem. Jag ringde och pratade med Postnord och dom berättade lite om tjänsten och sa att mypack collect och mypack home var samma pris som tjänsten vi hade använt oss av innan, alltså 63kr för upp till 1kg. Men fördelen var att vi skulle få all fraktkostnad samlad på en faktura i slutet på varje månad.

    Jag tyckte det lät bra och vi började använda tjänsten och var väldigt nöjda, tills fakturan kom. På fakturan har dom tagit betalt 210kr för ett paket! Paketet vägde 0,250kg och var 20x20x11 cm. Dom har tagit betalt för “fraktdragande vikt” 127kr. Sen med moms och en fakturaavgift på 40kr så landade slutsumman på 210kr. För ett paket.

    Det jag undrar nu är:

    Går postnord alltid på “fraktdragande vikt” när man använder mypack-tjänsterna? Varför skulle man då vilja byta från skicka direkt när det blir mer än dubbelt så dyrt att skicka paket?

    Vad har ni för erfarenhet av Postnord?

    Vad använder ni er av för tjänst när ni skickar paket under 1kg?

    Problemet nu är att vi har hunnit skickat ett gäng paket innan det här kom fram så vi kommer nog att få en tråkig faktura i slutet på månaden. Vi går minus på varje skickat paket när vi betalar sån dyr frakt.

    Nu blev inte inlägget så kort ändå.

    Tack på förhand!

    #186595
    Stefan72
    Deltagare

    Ja det borde dom ha upplyst dig om. Köper du frakt privat så går de bara på vikt. Som företag så räknar de volymvikt. Det gäller alltså att packa effektivt och inte ha jättestora lådor till smågrejer. Är det normala produkter så brukar man sällan komma över gränsen ändå men kanske sitter det i lådorna ni skickar i?
    Rent generellt så är det snudd på omöjligt att använda posten för småsändningar om man är företagare. Bättre då att gå med i några av de gruppavtalen som finns och köra DHL eller liknande. Du har ju Edge här, jag har Fraktnätverket och sen finns det ju nå fler. Pluskontot?

    #186597
    Rasmus123
    Deltagare

    Tack för infon Stefan! Jag ska kolla närmare på Edge avtalet och DHL. Vad har du för erfarenheter av DHL? Har det fungerat bra för dig med leveranstider osv?

    #186600
    retrof
    Deltagare

    Här ser du att 3 kg POSTNORD MYPACK COLLECT kostar 127 kr + moms: https://ds.postnord.com/v2/ptm/file/download/5347.22634?disposition=inline

    3 kg är det minsta man får betala för.

    För lätta och billiga varor rekommenderas Postnord Varubrev, i övrigt bör du kika på DHL eller Schenker.

    #186604
    Stefan72
    Deltagare

    och normalt gruppavtal med dhl skickar man 3kg för typ 44-50 kr plus moms och tillägg.
    Nackdelen med DHL är inte leveranstider utan brist på ombud. En del orter har inga alls och tyvärr får ju en del åka en bit. Jämfört med Posten då. Men det är ingen som klagat än iallafall.

    #186605
    Rasmus123
    Deltagare

    @retrof 94024 wrote:

    Här ser du att 3 kg POSTNORD MYPACK COLLECT kostar 127 kr + moms: https://ds.postnord.com/v2/ptm/file/download/5347.22634?disposition=inline

    3 kg är det minsta man får betala för.

    För lätta och billiga varor rekommenderas Postnord Varubrev, i övrigt bör du kika på DHL eller Schenker.

    Jag har sett prislistan efteråt. Problemet var att jag litade på kundservice när dom sa att det inte skulle bli dyrare. Har gått med i Edge gruppavtal nu och kommer att börja skicka med DHL istället.

    #186606
    Rasmus123
    Deltagare

    @Stefan72 94028 wrote:

    och normalt gruppavtal med dhl skickar man 3kg för typ 44-50 kr plus moms och tillägg.
    Nackdelen med DHL är inte leveranstider utan brist på ombud. En del orter har inga alls och tyvärr får ju en del åka en bit. Jämfört med Posten då. Men det är ingen som klagat än iallafall.

    Vi har gått med i gruppavtal med DHL och kommer att prova att använda oss av dom nu. Vi har tänkt att göra så att kunden har valmöjligheten i kassan att välja Postnord mot en liten kostnad. Med DHL erbjuder vi kunderna fri frakt. Då har dom som bor på orterna utan DHL Service point eller av någon annan anledning inte vill använda DHL möjlighet att välja Posten istället.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.