Plus Forum E-handelsforumet Logistik Fraktkostnad

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 35 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102144
    Trade_Lars
    Medlem

    Hejsan,

    Såg att många skriver om fraktsätt, fraktkostnad osv. Jag vet att det finns många inlägg om det. Men jag har inte fått det jag vill veta svart på vitt tyvärr. Därför behöver jag Er hjälp e-handlare :)

    Har precis startat ett e-handelföretag som säljer kosmetiska produkter, make-up och parfymer. Produkterna väger inte alls mycket och många gånger måste man skicka en liten mascara som väger knappt 10g. Parfymerna väger allt mellan 30-100g.

    Några tips jag kan ta del av? Jag måste tex inte skicka spårbart alla gånger då vissa produkter kostar bara 10-20 kr och väger 5-20g.

    Era tips uppskattas stort.

    Mvh,
    Lasse

    #176444
    blazern
    Deltagare

    Litet vadderat kuvert med ett frimärke (upp till 50g)?

    Två frimärke upp till 100 gram.

    #176445
    argit
    Deltagare

    Utan spårbarhet finns risken för bedrägeri, annars går vanliga postbrev/varubrev bara bra. Kör i vind!

    #176463
    Trade_Lars
    Medlem

    Stort tack för era svar e-handlare :)

    Det verkar som att många rekommenderar Posten “vanligt brev” eller “varubrev” för brev upp till 2kg. Det får väl bli så!

    Tack ännu en gång för alla svar och tips.

    Hälsningar,
    Lasse

    #176527
    Runns.se
    Deltagare

    @argit 79521 wrote:

    Utan spårbarhet finns risken för bedrägeri, annars går vanliga postbrev/varubrev bara bra. Kör i vind!

    Varubrev är bara spårbart i vissa fall.

    #176528
    Frederik
    Deltagare

    @Runns.se 79618 wrote:

    Varubrev är bara spårbart i vissa fall.

    Hur menar du bara i vissa fall?

    Mvh

    Frederik

    #176530
    Runns.se
    Deltagare

    @Frederik 79620 wrote:

    Hur menar du bara i vissa fall?

    Mvh

    Frederik

    Om mottagaren har en brevlåda där brevet får plats så läggs det direkt där i utan att spåras på vägen. I de fallen ser det ut som nedan och du kommer aldrig att få någon bekräftelse på om försändelsen kommit fram.

    Försändelsen transporteras

    Händelser
    Datum/Tidpunkt Plats Händelse
    2014-10-09 19:25 Nässjö Inlämnad till Posten. Varubrev delas normalt ut av brevbärare i postlåda. Hämtas annars efter avisering hos ombud
    2014-10-09 09:50 Edi-kund Varubrev Elektronisk förhandsinformation har mottagits

    #176531
    blazern
    Deltagare

    Och i de fall där det inte får plats i brevlådan är det spårbart till postombudet

    #176532
    Runns.se
    Deltagare

    @blazern 79623 wrote:

    Och i de fall där det inte får plats i brevlådan är det spårbart till postombudet

    Precis. Vi skickar allt i minst 6cm tjocka lådor. Gjorde en kontroll för ett tag sedan och ca 15-20% fick hämta ut på postombud då. Men fler och fler skaffar större lådor så de slipper omvägen till posten.

    #176536
    Frederik
    Deltagare

    @Runns.se 79622 wrote:

    Om mottagaren har en brevlåda där brevet får plats så läggs det direkt där i utan att spåras på vägen. I de fallen ser det ut som nedan och du kommer aldrig att få någon bekräftelse på om försändelsen kommit fram.

    Försändelsen transporteras

    Händelser
    Datum/Tidpunkt Plats Händelse
    2014-10-09 19:25 Nässjö Inlämnad till Posten. Varubrev delas normalt ut av brevbärare i postlåda. Hämtas annars efter avisering hos ombud
    2014-10-09 09:50 Edi-kund Varubrev Elektronisk förhandsinformation har mottagits

    Tack för info.

    Mvh

    Frederik

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 35 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.