Plus Forum E-handelsforumet Logistik Ni som skickar med både Posten och X?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95769
    Tomas
    Deltagare

    Funderar på att åter erbjuda Posten som speditör för de kunder som vill. Har idag enbart DHL. Vill kunden betala vad det kostar så är det ok med mig, ca 100 kr extra per sändning. Men tyvärr har jag ingen bra lösning på problemet som uppstår när kunden når min fri frakt-gräns.

    Den går vid 2000 kr inkl. moms. att bjuda på frakten med DHL fungerar, men att låta kunden välja postpaket eller företagspaket kostar mig i snitt 100:- extra!

    Shopen (Prestashop) hanterar inte detta. Vad göra, öka fri frakt till 5000:- ser ju inte så kul ut. Ta bort Posten som fraktalternativ i kassan och på annat ställe erbjuda det som en “extraprodukt” man kan köpa för 100:-?

    Ni som skickar med ex Posten och DHL eller Posten och Schenker hur ser fördelningen ut?

    Och någon som upplever att ni säljer mer när ni kan erbjuda Posten som speditör?

    #120806
    Joel
    Deltagare

    Jag upplever att vi säljer mer när vi gick över helt till Posten från DHL.

    Vi har dock samma enhetsfrakt som tidigare…

    #120807

    Nog måste du kunna sätta vilka prisintervaller ett leveransätt får finnas inom?

    #120816
    Tomas
    Deltagare

    @debaser 17373 wrote:

    Nog måste du kunna sätta vilka prisintervaller ett leveransätt får finnas inom?

    Jo, det kan jag. Men om man sätter fri frakt så gäller det alla leveranssätt rakt av.

    Och jag vill kunna erbjuda Posten för alla värden. Men jag har ingen lust att subventionera en postfrakt. Om man sätter Posten som ett alternativ upp till 2000:- så slipper jag ju det problemet. Men jag tar samtidigt bort möjligheten för kunden. Men å andra sidan kanske det är en godtagbar lösning. För i kassan visas ju bara de fraktalternativ som är aktuella och då visas inte Posten över huvudtaget så man ser inte vad man “går miste om”. Om man inte tittar noga. För i kassan redovisas också att “du har x kr kvar att handla för att uppnå fri frakt” Snopet då om man tänker ah Posten blir bra, ska bara lägga en sak till i varukorgen så det blir fri frakt och sen är helt plötsligt postalternativet försvunnet. Då kanske man retar upp kunden och tappar den istället?

    #120817
    Croona
    Deltagare

    Jag tror inte det spelar särskilt stor roll för just konverteringen. Oftast ser man ju först i kassan vilket fraktbolag det skickas med? Vi har haft någon enstaka kund som velat ha posten istället, då förklarar man prisläget och att det är billigare för oss att skicka med hemleverans än med posten ombud:).
    Ska man prata någon konvertering så tror jag på det andra hållet, att folk hellre väljer DHL då de ser att Posten är mycket dyrare.

    #120820

    @Croona 17384 wrote:

    Jag tror inte det spelar särskilt stor roll för just konverteringen. Oftast ser man ju först i kassan vilket fraktbolag det skickas med? Vi har haft någon enstaka kund som velat ha posten istället, då förklarar man prisläget och att det är billigare för oss att skicka med hemleverans än med posten ombud:).
    Ska man prata någon konvertering så tror jag på det andra hållet, att folk hellre väljer DHL då de ser att Posten är mycket dyrare.

    Nja, både ja och nej. Visst vill kunderna ha det billigt, men samtidigt vill de ha det bekvämt. Och med bekvämt menar jag att folket vet mer vart postens ombud finns, här i stan har till exempel schenker sitt ombud hos en liten liten blombutik, dhl har en liten kiosk som man knappt kan vända sig om i.

    Jag har haft posten som alternativ till DHL i en månad och haft två kunder som valt det bara.

    Men jag tror att folk hellre väljer posten om det bara är en liten skillnad. Jag själv skulle gjort det iaf.

    Hade en kund som valde DHL och bodde någon stans i skogen som tydligen fick åka 3-4 mil för att hämta det. Han gillade det inte iaf :)

    #120824
    timmy
    Medlem

    Jag använder DHL men har haft en del kunder som frågat om det går att skicka med posten. Jag tror att om jag skulle erbjuda posten som alternativ så hade det inte ökat konverteringen men det hade ökat antalet återkommande kunder. Har fått respons på jättebra service men att kunden var missnöjd med leveransen och tipsae mig om att börja skicka med posten istället. Det är tyvärr inte hållbart med postens priser. Nu har jag ingen rabatt alls på deras ordinarie priser men det kanske kan vara värt att kolla upp.

    #120836
    precis en san
    Deltagare

    Jag sänder enbart med Posten, har många kunder som tycker det är knepigt med DHL och Schenker eftersom de ex har långt till närmaste ombud.

    #121013
    PLandgren
    Deltagare

    Sitter just nu och brottas med samma problematik.

    Har börjar med att lägg till Schenker hemleverans (kväll/dag) som två ytterligare fraktalternativ. Så långt funkade det bra, men det är just gränsen för fri frakt som ställer till det. Jag vill ju inte helt plötsligt att ALLA fraktalternativen är gratis bara för att man uppnår den nivån.

    Tvingas just nu köra utan den gränsen helt vilket kanske gör att någon kund blir missnöjd för att de inte få fri frakt.

    Har ni några tips, gärna specifikt för just Prestashop?

    Måste man ens ha en sådan gräns? Förväntar sig kunderna det?

    /Peter

    #121017
    Seke
    Deltagare

    Att försöka köra med fri frakt, med eller utan köpgräns, leder ofta till konstigheter som är mer eller mindre svåra att försvara. Det blir väldigt tydligt för oss som har stor spridning i “kilopriset” över sortimentet – allt från små, lätta varor där fraktkostnaden är liten jämfört med varans värde till skrymmande/tunga varor som inte kostar så mycket i inköp men en hel del att frakta. Vi säljer bl a malt för ölbryggning som kostar runt tian per kilo medan frakten utan vidare kan kosta flera gånger mer än varans värde.

    Jag kan tänka mig att det fungerar bättre om man har ett någotsånär enhetligt sortiment med hyfsat låg fraktkostnad i förhållande till varuvärde och om man bara skickar varorna och inte har någon butiks/lagerförsäljning. Men varje gång vi funderat över detta har vi kommit fram till att det enda rimliga är att varje försäljning får bära sina egna kostnader. Att baka in fraktkostnaden i varupriset blir inte fair mot de kunder som kommer och hämtar maltsäckarna istället för att få dem levererade.

    Vi kör med Posten och DHL och låter kunden välja fraktmetod i kassan. De viktberoende tarifferna vi tar ut svarar i stort sett mot våra verkliga fraktkostnader.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.