Plus Forum E-handelsforumet Logistik Rek. brev eller paket?

Etiketter: , , ,

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96056
    JockeA
    Deltagare

    Hej,
    Vi håller på att starta en e-butik som kommer sälja egendesignade handväskor till privatkunder. Jag håller på att se över olika alternativ för leverans till kund. Jag har varit i kontakt med Posten och Schenker och väntar fortfarande på prisförslag från det sistnämnda.

    Det jag funderar på nu är om vi ska köra med paket eller rekommenderade brev. Här är en sammanställning av den information jag fått

    POSTEN PAKET POSTEN REK. BREV
    Vikt Max 3kg Max 2kg
    Sms-avisering Ja Ja (?)
    Brevavisering 10kr extra Ja
    Pris 104,10 kr 77,60 kr
    Drivsmedelstillägg 1,6% (~1,7 kr) Nej
    Inlämning Hämtas Ombud
    Utlämning Ombud Ombud
    Leverans 1-3 dagar (oftast 1) Nästa vardag
    [/CODE]

    Pratade precis med en kvinna på posten och om inte jag minns fel sade hon att det inte går att få SMS-avisering till rek. brev, utan att de lägger en AVI i brevlådan om brevet inte får plats där. Men på postens hemsida står det på flera ställen att SMS-avisering är gratis i rek. brev… Vet ni hur det funkar? Kan de skicka ett SMS om brevet inte får plats i brevlådan?

    Jag lutar åt rek. brev då det är billigare. Vi har nära till ombud för inlämning så att behöva lämna in det är inget problem. Maxvikten på 2kg räcker gott och väl.

    [B]Jag skulle vara väldigt tacksam om ni kunde dela med er av erfarenheter av rek. brev jämfört med paket. Nackdelar med rek. brev?[/B]

    EDIT: Sitter och kollar på varubrev nu och det verkar vara betydligt billigare (34,70 kr verkar det som), men då måste vi ta oss till ett företagscenter, vilket tar lite längre tid, men det är det nog värt…[CODE] POSTEN PAKET POSTEN REK. BREV
    Vikt Max 3kg Max 2kg
    Sms-avisering Ja Ja (?)
    Brevavisering 10kr extra Ja
    Pris 104,10 kr 77,60 kr
    Drivsmedelstillägg 1,6% (~1,7 kr) Nej
    Inlämning Hämtas Ombud
    Utlämning Ombud Ombud
    Leverans 1-3 dagar (oftast 1) Nästa vardag
    [/CODE]

    Pratade precis med en kvinna på posten och om inte jag minns fel sade hon att det inte går att få SMS-avisering till rek. brev, utan att de lägger en AVI i brevlådan om brevet inte får plats där. Men på postens hemsida står det på flera ställen att SMS-avisering är gratis i rek. brev… Vet ni hur det funkar? Kan de skicka ett SMS om brevet inte får plats i brevlådan?

    Jag lutar åt rek. brev då det är billigare. Vi har nära till ombud för inlämning så att behöva lämna in det är inget problem. Maxvikten på 2kg räcker gott och väl.

    Jag skulle vara väldigt tacksam om ni kunde dela med er av erfarenheter av rek. brev jämfört med paket. Nackdelar med rek. brev?

    EDIT: Sitter och kollar på varubrev nu och det verkar vara betydligt billigare (34,70 kr verkar det som), men då måste vi ta oss till ett företagscenter, vilket tar lite längre tid, men det är det nog värt…

    #123063
    GregerA
    Deltagare

    Jodå, REK brev går bra att SMS-avisera. REK får man alltid hämta ut, de läggs aldrig direkt i brevlådan. Tanten på Posten måste ha blandat ihop det med skrymmande brev.

    Största skillnaden är nog att Paket är försäkrade upp till 50.000:- medan vanliga REK är försäkrade til 500:-. Mot tillägg går det att försäkra dem till 10.000:-. (om jag minns rätt)

    Ett 2kg REK kan ha betydligt större volym än ett 3kg Paket. Max mått på brev är L+B+H = 90 cm, vilket kan bli t.ex 40+30+20cm=24dm3. Den volymen medför att det som paket kommer att taxeras som 6.384kg, dvs du får betala för 5-10kg. 😮

    Men du skickar betydligt billigare med DHL och ett Pluskontoavtal. Schenker blir troligen något dyrare.

    Tillägg:
    Varubrev innebär inte att du har full spårbarhet. Kunden kvitterar inte ut försändelsen.

    Om du skickar REK som fakturakund så kan du inte lämna dem hos ett ombud, de skall lämnas in på Företagscenter.

    PS! Dan, i fraktjämförelsen så kommer inte REK med.

    #123066
    JockeA
    Deltagare

    Tack för svaret.

    Okej, så en kund skulle alltså kunna hämta ut ett varubrev och sen säga att han/hon inte har hämtat ut det? Eller missuppfattar jag? I övrigt vet jag inte om det spelar så stor roll om det är fullt spårbart eller ej. De får väl ett SMS när paketet är på väg och när det är framme.

    Så du tror DHL är billigare än Schenker? Jag har i stort sett uteslutit DHL eftersom jag trodde att de var betydligt dyrare, men jag får kolla upp det.

    #123068
    pyhobby
    Deltagare

    Om du går med i Pluskontot (900kr/år) kan du ta del av ett förmånligt avtal med DHL.
    Jag har för mig att 1-3kg kostar 38kr. Drivmedelstillägg på knappt 10% tillkommer samt moms.

    DHL hämtar paketen hos dig oavsett om du skickar 1 paket eller 100st.
    Sms- och mejl-avisering ingår utan extra kostnad.

    Lycka till med din butik!

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.