Fortus - Ehandel.se
Ehandel.se Forum

Gå tillbaka   Ehandel.se > >

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-09-23, 15:45
Croona Croona är inte uppkopplad
Medlem
Fortus LampGallerian.se och MöbelGallerian.se

Reg.datum: aug 2009
Croona is on a distinguished road
Standard Fortus

Hej!

Är det någon e-handlare här som har erfarenhet av Fortus?
Vi skickar med Schenker för tillfället men Fortus priser verkar vara bättre..

Fortus transportföretag är visst DHL, hur det kan bli
billigare genom att anlita en mellanhand kan jag tycka är lite märkligt
Svara med citat
Annons

Gammal 2009-09-24, 13:14
Fredrik Norberg Fredrik Norberg är inte uppkopplad
Nyfödd
Fortus elogistik.se

Reg.datum: feb 2009
Fredrik Norberg is on a distinguished road
Standard

Hej Croona,

Förklaringen till att vi tredjepartslogistiker har bra mycket bättre fraktavtal än dig som enskild e-handlare beror på de stora volymer vi skickar ut. Vi har t.ex ett 30-tal e-handelskunder och då får du, slarvigt räknat, 30 ggr högre volym som fraktpriserna baseras på från oss.

Alla skickar med olika speditörer men vi låter e-handlaren, och ibland slutkonsumenten (om det stödet finns på webbshoppen), välja vilka speditörer som ska användas vilket t.ex. kan bli Schenker, Posten, DHL, UPS, Feedex osv.

Om du inte sätter din egen tid till 0 sek/timme vågar jag lova att det blir billigare att anlita en "mellanhand". Fördelen du har är också att du bara betalar för exakt den lageryta du använder och den tid som går åt för varje månad. Om du sköter det själv måste du ta höjd för framtida expansion i lagerytan och till viss del även för personalen vilket först betalar igen sig precis innan ny lageryta och personal behöver införskaffas igen.

Sedan får du även fråga dig själv om du startade webbshopen för att tejpa kartonger och om det är på det sättet du tillför mest värde till företaget
Gammal 2009-11-25, 13:43
Björn Björn är inte uppkopplad
Har Ehandel.se som hobby
Fortus Bodyguard.nu
Fortus Zen Network AB
Fortus @BjornHansson

Björn is on a distinguished road
Standard

Någon som anslutit sig till Fortus? Blev kontaktad precis. Nu skickar jag inte så mycket paket, men 36 kr per paket upp till 3kg låter ju ok. Dock tillägg:
Citat:
Fortus priser är exkl. drivmedelstillägg och eventuellt storstads- eller uddaortstillägg.
Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 13:46
Dans avatar
Dan Dan är inte uppkopplad
Administrator
Fortus Ehandel.se
Fortus Ehandel SE AB
Fortus @nilsson_dan

Dan has a spectacular aura aboutDan has a spectacular aura aboutDan has a spectacular aura about
Standard

Vad är ett storstadstillägg? Är det dyrare att skicka till stora städer eller?

Vad är definitionen av en mellanort eller lagom-udda-ort? Något jag funderar på såhär en onsdag...
Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 15:20
Parvelitos avatar
Parvelito Parvelito är inte uppkopplad
Inventarie på Ehandel.se
Fortus N/A
Fortus Parvelito AB

Reg.datum: apr 2009
Parvelito has a spectacular aura aboutParvelito has a spectacular aura aboutParvelito has a spectacular aura about
Standard

Storstadstillägg utgår till alla orter som har postnummer som börjar med 1, dvs Stockholm. Dock ej på deras tjänst Service Point. 9kr om jag inte minns fel.

Uddaortstillägg utgår om man skickar till små orter, enligt ett rätt så obegripligt schema. Definitionen är tämligen godtycklig och inte särskilt logisk i mina ögon. 15kr vill jag minnas att det är, men tjänsten Servicepoint är befriad.

Drivmedelstillägg gör paketen lite dyrare för varje månad är min erfarenhet. Lite större steg om dieselpriset går upp, lite mindre steg (men fortfarande upp) om dieselpriset går ned... ;-) Drivmedeltillägg utgår på Uddaortstillägg och Storstadstillägg, dock ej på tjänsten Servicepoint.
Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 16:23
Kodmyrans avatar
Kodmyran Kodmyran är inte uppkopplad
Inventarie på Ehandel.se
Fortus tvålshoppen.se och grundare av ett antal, swecat, gardenhome, doftljusbutiken mfl
Fortus Kodmyran AB
Fortus @KodmyranKatrin

Reg.datum: mar 2009
Kodmyran will become famous soon enoughKodmyran will become famous soon enough
Fortus
Standard

Har de gotlanstillägg också? Minns när vi körde med DSV tidigare, då betalade man 1 kr i Gotlandstillägg på alla paket oavsett vart de skulle. Det motiverades med att annars skulle man aldrig kunna ha leveranser till Gotland för det blev för dyrt, så de skulle alla solidariskt betala oavsett vart paketen gisk

Driver hus-modern.se samt Nostalgiska.se som hobby och testbutiker till vår plattform, samt är grundare av ett antal tidigare butiker numera sålda
Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 18:08
Parvelitos avatar
Parvelito Parvelito är inte uppkopplad
Inventarie på Ehandel.se
Fortus N/A
Fortus Parvelito AB

Reg.datum: apr 2009
Parvelito has a spectacular aura aboutParvelito has a spectacular aura aboutParvelito has a spectacular aura about
Standard

Jag har inte sett Gotlandstillägg på deras fakturor, jag tror de bakar in det i DMT. Annars är det precis som du säger att vi alla solidariskt betalar några ören för varje paket som skickas för att subventionera transporterna till Gotland.
Svara med citat
Gammal 2009-11-26, 15:50
MnM MnM är inte uppkopplad
Nyfödd
Fortus ingen

Reg.datum: sep 2009
MnM is on a distinguished road
Standard

tror faktiskt gotland går på udda-orts tillägget istället.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är