Plus Forum E-handelsforumet Logistik Pallar fast på Arlanda (FedEx får inte tummen ur)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 60 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96664
    Lastbryggan
    Deltagare

    Det är sällan jag blir ilsk så jag kokar men idag hände det igen…

    Jag gjorde ett avtal med en ny Amerikansk leverantör på mässan i Hannover för knappt två veckor sedan och eftersom första ordern var ganska stor kom vi överens om att leverantören skulle stå för frakten.

    Normalt sett när jag tar hem pall från USA har jag ett eget avtal med en speditör där jag får alla avgifter, tull och moms fakturerad i efterhand. Men eftersom denna nya leverantör skulle stå för frakten brydde jag mig inte om hur eller med vem de skickade leveransen med.

    Leveransen (2 pall, 388kg) skickades med FedEx från Florida i torsdags, var och snurrade i Texas och Paris i helgen för att landa på Arlanda i måndags morse.

    Där har de stått sedan dess med en notering “Klar för klarering” och eftersom inget hänt sedan i måndags ringde jag FedEx idag och frågade varför den fortfarande står kvar.

    Det är under detta samtal som mitt humör börjar koka lite lätt.
    Jag får till svar att beloppet för tull och moms var så högt att jag var tvungen att förskottsbetala det…

    Jaha, men jag har ju blivit fakturerad detta även av er tidigare och alltid betalt i tid? Och jag gör väl inte en beställning (förskottsbetald) från en leverantör på nästan 100.000kr om jag inte har råd att betala tull och moms.

    Jo men denna gången var tull och moms på hisnande 23.000kr fick jag till svar och det beloppet är för högt att fakturera enligt FedEx interna bedömning blev svaret.

    Men varför tar ni inte in en extern upplysning via UC eller liknande för att se att min kreditvärdighet överskrider den struntsumman med hästlängder.

    Vi jobbar inte på det sättet utan gör alltid en intern bedömning och en förskottsfaktura är skickad idag så du bör ha den i morgon och vi skickar dina pallar så snart vi bokfört betalningen…

    Just då var mitt blodtryck långt över rekommenderad nivå då jag lite snabbt konstaterade att om jag har förskottsfakturan i morgon och betalar den samma dag kommer de att se insättningen på måndag, då skall godset klareras och pallarna kommer att skickas till mig tidigast på tisdag för leverans onsdag nästa vecka.

    Efter lite tjat fick jag ett bg-nummer av killen på FedEx och jag satte in beloppet, skrev ut en pdf på betalningen som jag mejlade direkt till importavdelningen som sitter med ärendet.

    Ett trevligt mejl (idag kl.12) med bevis på betalningen bad jag dem att fixa detta a.s.a.p. Varför är jag inte förvånad att pallarna fortfarande står kvar på Arlanda med samma status som i måndags. I morgon torsdag har de stått där lika länge som det tog att frakta dem från Florida till Stockholm.

    #128849
    fotofyndet
    Deltagare

    Vi får leveranser från Asien med DHL, UPS och Fedex. Det är bara att konstatera att Fedex får pisk på varje del av sträckan, men FRÄMST efter ankomsten till Sverige. Det är som i siiiiiiiirap för att få loss grejerna, och då blir vi ändå fakturerade så vi behöver inte vänta på bokföring av förskottsbetalning. Fedex är den enda av de tre där all verksamhet står still över helgen, både UPS och DHL jobbar på.

    Summa summarum, undvik Fedex vid import till Sverige om du inte har lång tid på dig!

    #128853
    GregerA
    Deltagare

    Visst blir man sur när de behandlar en så …

    Det enklaste sättet att lösa det är att du skaffar egen tullkredit, så kommer avgifterna på din tullfaktura. Möjligen behöver du säga till FedEx första gången att du har tullkredit, men sedan fungerar det per automatik.

    Efter vad jag hört använder amerikanska företag som inte skickar utrikes så ofta gärna FedEx eftersom FedEx gör exportdeklarationen åt dem.

    #128620
    Lastbryggan
    Deltagare

    Summa summarum, undvik Fedex vid import till Sverige om du inte har lång tid på dig!

    Det gör jag, men i detta fallet brydde jag mig inte så mycket eftersom frakten betalades av avsändaren och då tyckte jag att jag fick “hålla tillgodo” med den flygfrakt/speditör de valde.

    Det enklaste sättet att lösa det är att du skaffar egen tullkredit, så kommer avgifterna på din tullfaktura. Möjligen behöver du säga till FedEx första gången att du har tullkredit, men sedan fungerar det per automatik.

    Jag har redan en tullkredit men trodde att den “var bunden” till en specifik speditör. Från P.EX. som jag brukar använda för leveranser från USA får jag allt (tull, moms, stämplingsavgift m.m.) på en samlingsfaktura i efterskott.

    #128855
    nobynator
    Deltagare

    Har haft exakt samma problem med FEDEX, de är nog de enda som skickar en faktura när godset står och bara tickar dagar i Sverige, riktigt värdelöst! 😡

    #128711
    GregerA
    Deltagare

    @Lastbryggan 26338 wrote:

    Jag har redan en tullkredit men trodde att den “var bunden” till en specifik speditör. Från P.EX. som jag brukar använda för leveranser från USA får jag allt (tull, moms, stämplingsavgift m.m.) på en samlingsfaktura i efterskott.

    Nejdå, den kan du använda hos alla. Bara säg till dem så kollar de mot Tullens databas, sedan sätter de nån kod på tulldeklarationen så att Tullen fakturerar.

    #128856
    Lastbryggan
    Deltagare

    @GregerA 26340 wrote:

    Nejdå, den kan du använda hos alla. Bara säg till dem så kollar de mot Tullens databas, sedan sätter de nån kod på tulldeklarationen så att Tullen fakturerar.

    Ok, thanx.

    Det märkliga är att jag som jag skrev blivit fakturerad mindre belopp av Fedex tidigare, detta borde ju kollats mot tullen. Jag har ju blivit fakturerad avsevärt större belopp än 20K i tull och moms tidigare.

    #128858
    fotofyndet
    Deltagare

    Våra grejer går sista biten med Posten, och jag vet inte var gränsen går. Det känns som om allt som händer i Sverige har lite Posten-doft över sig.

    #128860
    Lastbryggan
    Deltagare

    @fotofyndet 26343 wrote:

    Våra grejer går sista biten med Posten, och jag vet inte var gränsen går. Det känns som om allt som händer i Sverige har lite Posten-doft över sig.

    Fedex brukar inte köra ut i Skara, det brukar komma med Posten hos oss också.
    Fedex funkar perfekt från England där jag har två leverantörer som skickar med dem, kommer alltid med Postens bilar. Går lika snabbt och smärtfritt som med DHL och UPS.

    #128865
    GregerA
    Deltagare

    @fotofyndet 26343 wrote:

    Våra grejer går sista biten med Posten, och jag vet inte var gränsen går. Det känns som om allt som händer i Sverige har lite Posten-doft över sig.

    Posten kommer o Posten går … här i Malmö har de kört ut TNT under ett antal år, men nu är det ett lokalt åkeri, Svedala CarGo, som tagit över det.

    UPS, DHL och FedEx kör ut med egna bilar.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 60 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.