Plus Forum E-handelsforumet Logistik Lager vid start av webshop

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94131
    banane
    Deltagare

    Grymt inspirerande och kul att läsa alla frågor, kommentarer och den entreprenörsanda som präglar forumet!

    Själv går jag också i tankarna att starta e-handel, de tekniska delarna, kundservice etc är det jag kan bäst medans logistik kanske är den svagaste just nu.

    Hade varit intressant att höra lite hur ni som fått era e-butiker att gå runt hade det med lager i början.

    Självklart varierar det lite beroende på vad man säljer, men lite frågor som väcks hos mig är:

    Hur mycket satsade ni initialt på lagret?

    Såg ni till att ta in någon enstaka produkt av allt, säkrade snabba leveranser även på få artiklar från leverantör så ni kunde fylla på snabbt?
    Eller körde ni en chansning och köpte in ett lager för 100 000 och hoppades att det skulle gå vägen?
    Jag hade gärna kört på det sistnämnda om jag hade haft råd att loosa 100 000 utan vidare, men det har jag inte riktigt :-)

    Det väcks så mycket frågor för mig, man vill ju inte stå med tomt lager om det blir bra respons så man får kassa leveranstider i början, samtidigt vill man inte förlora för mycket om satsningen visar sig fel.

    Mängder med frågor, kanske luddigt formulerade men jag hoppas ni förstår andemeningen i mina frågor och min problematik, och hoppas att några av er som framgångsrikt tagit er över denna tröskel kan bidra med era egna erfarenheter!

    Tack på förhand och trevlig helg!

    #107651
    Parvelito
    Deltagare

    Man får nog lov att börja någonstans där plånboken räcker till, men man behöver som regel till en början någon form av lager.

    Importerar man själv från Asien med långa ledtider så behövs det mycket på lager, 100kpix räcker inte så långt. Har man svenska leverantörer, eller i vart fall europeiska, kan man ha lite mindre lager. Men som med allt annat så är det inte särskilt lönsamt vare sig för dig eller din leverantör att skicka massor med små paket. Den enda som blir rik på det är transportföretagen. Därför håller man sig gärna med ett eget lager så man kan köpa lite kvantiteter när det är dags.

    Ytterligare en sak att ta ställning till är om varorna man säljer är av säsongstyp eller rent av datumstämplade. Det är inte jättekul att sitta med ett stort lager vinterkläder när det står April i almanackan, eller försöka sälja badtofflor som årets julklapp.

    Logistik är nog den svåraste biten för E-handlare, och en av de saker man pratar minst om. Till viss del beror det nog på att den är unik för varje E-handlare, men den är också tråkigt ohipp eftersom det är ungefär samma saker som gäller idag som för 50 år sedan. Och visst är det kanske roligare att “SEO-maxa med utgångspunkt på bloggosfären och bygga sociala nätverk på facebook för optimal avslutningsfrekvens i affiliatenätverken” jämfört med att se över beställningspunkterna, men åtminstone det senare kan vara mycket lönsamt.

    #107673
    banane
    Deltagare

    Tack för dina reflektioner Parvelito.
    Någon annan som startat med väldigt små medel? Hade varit kul höra utvecklingen lite kortfattat isåfall!

    #107680
    danielandersson
    Deltagare

    Allt beror såklart på vad du ska sälja.

    Om det är dyra saker och du bara har råd att ha en på lager och kunderna förväntar sig att få sakerna efter max 3 dagar, ja, då kanske det inte fungerar så bra.

    Men om det är dyra saker som kunderna är beredda att vänta på några veckor (t ex vitvaror), ja, då behöver ju inte DITT lager vara vidare stort.

    Så allting beror väl egentligen på vad du tänkt sälja..

    #107686
    GregerA
    Deltagare

    Det är omöjligt att sätta en siffra på vad du behöver ha i lager. Precis som sagts tidigare så beror det på vad du säljer, hur du köper det och vad dina kunder har för förväntningar.

    Jag har själv ett lager som skulle gett många ekonomer hjärtbesvär, men med över 5000 artiklar med väldigt varierande omsättning, allt från 1000-tals till enstaka per år, så är det jättesvårt att hålla ett helt optimalt lager. Många av våra produkter kan inte heller köpas in styckvis, utan man får köpa in en 1000-pack och sedan kanske det tar 3 år innan de är sålda – eller låta bli.

    När man startar upp så vet man ju egentligen ingenting om hur mycket man kommer att sälja. Startar man helt från noll så kommer man att ha en period där man kollar inkorgen en gång i kvarten bara för att konstatera att det kommer ungefär en order var tredje dag … och när man nått punkten att man har en order om dagen då känner man sig riktigt etablerad … men det behövs ju mer än så. Hur snabbt det här går beror naturligtvis på vad man säljer, vilket kundunderlag som finns och vilken konkurrens som finns.

    Om man skall ge någon tumregel så kan man väl säga att du bör ha så mycket i lager att det räcker till försäljning under dubbla ledtiden – dvs om ledtiden på en vara är 3 veckor så bör du ha ett lager som beräknas räcka 6 veckor. Då har du i alla fall en buffert för positiva svängningar.

    En annan viktig sak att tänka på är – köp inte varor för alla pengarna! Du kan lätt komma i läget att vissa varor säljer bra, men du har inte råd att köpa in tillräckligt antal därför att pengarna är bundna i andra varor. Detta gäller särskilt om man importerar (=betalar i förskott) och sedan säljer till företag(=30 dagar netto).

    #107687
    benny
    Deltagare

    Att bara köpa in något och chansa på att någon kommer vilja köpa dina produkter, är nog inte det bästa (även om det har fungerat för en del).

    Gör först din marknadsundersökning, gör även kalkyler på lagerinvesteringen. Ju mer du vet om din marknad innan du köper in något, desto säkrare kan du investera i ett lager.
    /Benny

    #107760
    Macondax
    Deltagare

    @banane 2601 wrote:

    Tack för dina reflektioner Parvelito.
    Någon annan som startat med väldigt små medel? Hade varit kul höra utvecklingen lite kortfattat isåfall!

    Jag kan väl klassa min verksamhet som sådan, att jag startade med väldigt små medel.

    Företaget registrerades september 2007. Då egentligen med noll kronor i kassan. Hade ett par affärer klara och redan levererade, så fick in några tusen kronor i kassan. Detta var under den tid min firma riktade sig på Webbdesign.

    I januari/februari 2008 startade jag upp Lastbilsgrossisten, den verksamhet som firman enbart jobbar med idag. Med ytterst små medel (som sagt, några tusen) la jag upp dåvarande shoppen med hjälp av en mycket duktig e-handelsutvecklare (shoppen byggde på en vidareutvecklad OsCommerce)
    och jag började fylla shoppen med varor. Nu i skiftet Augusti/September byttes den första shoppen ut mot en PrestaShop, vilket gav ett rekorderligt lyft såväl utseendemässigt som funktionsmässigt. Idag innehåller produktkatalogen allt ifrån diodlampor till frontbågar och andra tillbehör för lätta och tunga lastbilar. Inför bytet, flyttades cirka 1200 produkter.

    Iår beräknas omsättningen tangera 600 000 kr, från 2008s resultat på ca 250 000 kr. I dagsläget plockar jag inte ut någon ersättning (enskild firma), utan återinvesterar alla pengar i marknadsföring och liknande. Detta då jag fortfarande studera på gymnasienivå, samt tycker att företaget skall få en stabil grund och att göra sig ett namn i branschen innan man belastar detta med egen ersättning.

    Det sistnämnda fungerar för mig, i min livssituation. Givetvis kan inte alla göra såhär, men det är ju helt beroende på i vilken sits du sitter i!

    #107781
    Thomas
    Medlem

    Macondax: Väldigt inspirerande läsning, sånt här gillar jag! Lycka till i framtiden och stort + för en snygg tilltalande sida…

    #107783
    Macondax
    Deltagare

    @Thomas 2728 wrote:

    Macondax: Väldigt inspirerande läsning, sånt här gillar jag! Lycka till i framtiden och stort + för en snygg tilltalande sida…

    Tack!
    Det värmer att du både gillar mitt arbete och sidan :)

    #107785
    Dan
    Deltagare

    Jag måste instämma i att jag blev inspirerad av dig Macondax. Önskar jag hade varit så företagsam vid den åldern!

    Angående lagret så är mitt tips, helt utifrån mina egna verksamheter så jag vet inte om de funkar för andra:

    -Jobba med leverantörer som låter dig beställa 1-10 enheter per vara.
    -Ha många varor men lite av varje
    -Jobba med beställningsvaror om du har dyra varor. Ta emot beställningen och beställ varorna hos leverantören. Du får längre leverans men om kunderna inte blir besvikna gör det inget.
    -Känn efter vilka varor som rör sig mer än andra… då kan du köpa på dig större volymlager av just dessa för att få ner priserna… du kan även börja leta produkter som borde sälja lika bra och har liknande karaktär.
    -Du måste chansa lite, men gör just det. Chansa lite…
    -Jag har startat mina butiker med allt från 3000kr i lager till 40.000 i lager… det är fortfarande inte mycket men det har funkat. När verksamheten växer kan lagret också göra det, men helst inte annars :)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.