Plus Forum E-handelsforumet Logistik EAN-kod / Streckkod?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98155
    ramo_and
    Deltagare

    Hej,

    Vi skall börja märka alla våra varor med EAN-kod / Streckkod. Men frågan är då hur går man tillväga för att göra detta? Hur skapar man streckkoderna så att dom blir unika? Kan man göra detta själv eller måste man göra det via nåt företag?

    #145935
    Jimmys
    Deltagare

    Om de ska vara unika så behöver du nog ett abonnemang hos GS1, eller liknande. Men jag är inte hundra då jag aldrig köpt ean-koder själv…

    #145936
    ramo_and
    Deltagare

    @escola 45120 wrote:

    Om de ska vara unika så behöver du nog ett abonnemang hos GS1, eller liknande. Men jag är inte hundra då jag aldrig köpt ean-koder själv…

    Ja man måste väl ha en unik kod för varje produkt? Annars kommer ju inte våra återförsäljare kunna scanna i dem i sitt system när de får leverans t ex.

    #145938
    Samsonetti
    Deltagare

    En streckkod kan egentligen innehålla vilken text- eller sifferkombination som helst tror jag. Det finns mjukvara som omvandlar ditt artikelnummer till en streckkod. Vi lekte runt lite med det där och man kan skriva sitt namn i streckkod om man nu skulle vilja det.

    Våra artikelnummer innehåller både siffror, bokstäver och bindestreck men streckkoden ser sen ut som vilken streckkod som helst.

    Vi använder en mjukvara som heter Aulux Barcode Label Maker och en etikettskrivare som heter Zebra GK420t. Båda fungerar mycket bra men tyvärr så verkar hela den här världen vara windowsanpassad och sitter man på mac-datorer så blir det jobbigt.
    Skrivaren använder vi också till pacsoft-etiketterna.

    #145939
    Jimmys
    Deltagare

    @ramo_and 45121 wrote:

    Ja man måste väl ha en unik kod för varje produkt? Annars kommer ju inte våra återförsäljare kunna scanna i dem i sitt system när de får leverans t ex.

    Man måste ju inte ha en unik kod, men om man inte vill att koden ska krocka med någon annans kod så behöver du ju ha åtkomst till något register som håller reda på att en kod är unik. Det är väl där GS1 kommer in…

    #145943
    Richie72
    Deltagare

    @ramo_and 45118 wrote:

    Hej,

    Vi skall börja märka alla våra varor med EAN-kod / Streckkod. Men frågan är då hur går man tillväga för att göra detta? Hur skapar man streckkoderna så att dom blir unika? Kan man göra detta själv eller måste man göra det via nåt företag?

    Hej Ramo
    Du gör detta hos gs1 sweden. Du hittar all information där. GS1 Sweden – GS1 Sweden
    Det är lite att läsa in sig på men sedan är det väldigt enkelt när du väl fattar grejen. Du skapar ett eget konto så får du en sifferserie som är din egen. Därefter döper du alla dina produkter till egna nummer, varje variant måste ha ett eget nummer. Vi har till exempel en strumpa som finns i sex storlekar, fyra färger, två bredder. Då måste varje ex ha ett eget nummer, (36/37, färg blå, bredd REGULAR).

    Tror också det finns någon tråd på forumet om detta om du söker på ean-kod eller gs1 sweden.

    /Richard

    #162465
    ramo_and
    Deltagare

    @Richie72 45127 wrote:

    Hej Ramo
    Du gör detta hos gs1 sweden. Du hittar all information där. GS1 Sweden – GS1 Sweden
    Det är lite att läsa in sig på men sedan är det väldigt enkelt när du väl fattar grejen. Du skapar ett eget konto så får du en sifferserie som är din egen. Därefter döper du alla dina produkter till egna nummer, varje variant måste ha ett eget nummer. Vi har till exempel en strumpa som finns i sex storlekar, fyra färger, två bredder. Då måste varje ex ha ett eget nummer, (36/37, färg blå, bredd REGULAR).

    Tror också det finns någon tråd på forumet om detta om du söker på ean-kod eller gs1 sweden.

    /Richard

    Måste man göra det hos GS1 eller finns det något gratisalternativ?

    #162469
    Dan
    Deltagare

    Det finns inget gratisalternativ vad jag vet.

    Man reggar en serie på GS1, sen skapar man sina koder där, vilket är ganska lätt.

    Ett alternativ är att köra koder som ej är EAN utan bara hitta på lite egna inom EAN, UPC eller liknande, vilket funkar sålänge de inte krockar med någon annans registrerade serier.

    #162495
    ramo_and
    Deltagare

    @Dan 63011 wrote:

    Det finns inget gratisalternativ vad jag vet.

    Man reggar en serie på GS1, sen skapar man sina koder där, vilket är ganska lätt.

    Ett alternativ är att köra koder som ej är EAN utan bara hitta på lite egna inom EAN, UPC eller liknande, vilket funkar sålänge de inte krockar med någon annans registrerade serier.

    Oki. Vart skaffar man bäst själva streckkoden sen? Finns det gratisalternativ för det?

    #162500
    Jimmys
    Deltagare

    @ramo_and 63039 wrote:

    Oki. Vart skaffar man bäst själva streckkoden sen? Finns det gratisalternativ för det?

    Ja, det finns flera, här kommer ett exempel…
    Free Online Barcode Generator: Create Barcodes for Free!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.