Plus Forum E-handelsforumet Logistik Större paket

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98297
    jenpal
    Deltagare

    Hej,
    Driver en webbutik med ffa heminredning och lite lite möbler. Jag vill dock öka på möbeldelen men det är här det hela krånglar.
    Skickar idag nästan uteslutande med DHL Servicepoint.
    Har försökt hitta lösningar hos Servicepoint och Schenker, men det verkar vara svårt.

    Ex på mina paket:
    Platt paket:
    Mått: 115 cm x 105 cm x 20 cm
    Vikt: 10 kg

    Bord:
    Mått: Ø145 cm x 45 cm
    Vikt: 14 kg

    Solsäng:
    Mått: 215 x 80 x 40 cm
    Vikt: 20 kg

    Soffa:
    Mått:180 cm x 80 x 70 cm
    Vikt: 20 kg

    Varorna kostar 2000-5000 för kunden, och jag måste ju landa på en frakt som är rimlig i förhållande till varans pris.:)
    Har ni några tips?
    /J

    #147449
    Thomas THL
    Deltagare

    Det där ser ut som DHL Stycke tycker jag alternativt Schenker System.

    Jag har ett bättre avtal på fraktdragande vikt med Schenker men de har en hemleveransavgift på ca 230 kr/leverans som DHL inte har.

    Du kommer inte hitta något “hämta ut i närmsta godisbutik”-alternativ med de paketstorlekarna.

    /Thomas

    #147450
    Thomas THL
    Deltagare

    Hmmm, lägg till din butik i profilen!

    Så jäkla trist att inte se vem man hjälper!

    #147451
    Parvelito
    Deltagare

    Det där är ju paket som är enormt skrymmande, och därför måste köras hem till folk. Det finns inga ombud som har plats för sådana där paket i sina kiosker och butikshörnor, och det finns inga människor som vill hämta det där i en butik och börja bära och kånka till bilen som står 300m bort, för att sedan upptäcka att det inte får rum i en mindre personbil. Inte ens en Volvo kombi med fällt baksäte sväljer t.ex. din solsäng, soffan går precis in.

    Ring fraktbolagen (t.ex. Posten, DHL, Schenker, Bring och Bussgods) och hör vad de kan erbjuda, tyvärr är ju måtten så knepiga att mycket inte ens ryms på standardpallar, och det gör det ännu svårare (dyrare) att transportera.

    #147452
    Jocke
    Deltagare

    Jag har sålde möbler på nätet för några år sedan och då kunde ingen mäta sig med priserna jag fick från TNT.

    Kolla med dem också

    #147456
    MonsterM
    Deltagare

    Som Parvelito säger så vill DHL Stycke och Schenker System att paketen ska rymmas på standardpall och vara staplingsbara. Då vi har ungefär samma mått som du så löste vi det genom att göra egna pallar/lådor som dels skyddar bra och går att stapla.
    En klar fördel att göra egna lådor är att man vet att möblerna skyddas ordentligt och skulle det uppstå en transportskada så blir det aldrig något tjafs om att det är undermåligt emballerat. Nackdel är ju naturligtvis kostnaden för emballaget.

    Nu vet jag inte vars ni befinner er då du inte angett någon butik i profilen ;) men kolla med lokala åkerier. Vi körde från början med ett sådant och de hade betydligt bättre priser än både Schenker och DHL.

    #147475
    Thomas THL
    Deltagare

    Jag skickar takboxar t ex 30 kg 240x95x48 utan pall både med Schenker System & DHL Stycke utan problem.

    Är inte t ex DHL Stycke just för gods med märkliga mått och DHL Pall för pall?

    #147476
    MonsterM
    Deltagare

    @Thomas THL 46864 wrote:

    Jag skickar takboxar t ex 30 kg 240x95x48 utan pall både med Schenker System & DHL Stycke utan problem.

    Är inte t ex DHL Stycke just för gods med märkliga mått och DHL Pall för pall?

    Då har du nu tur med ditt lokala DHL kontor som troligtvis lastar upp ditt paket på pall. Så här står det om DHL Stycke:

    Sändning med enskilt kolli med verklig vikt
    överstigande 35 kg och/eller sändning med en total
    fraktdragande vikt överstigande 150 kg skall alltid vara
    lastat på EUR-pall eller motsvarande för att underlätta
    hantering med lasthjälpmedel som t ex truck eller
    palldragare. Avvikelser från mått och viktangivelser i
    tabellen medför att godset hanteras och taxeras i
    enlighet med DHL PARTI.

    Länk

    #147489
    Macondax
    Deltagare

    @Jocke 46839 wrote:

    Jag har sålde möbler på nätet för några år sedan och då kunde ingen mäta sig med priserna jag fick från TNT.

    Kolla med dem också

    Och möblerna är hela när de når kunden? 😮
    Förmodar att ni har ganska hårda och stöttåliga emballage runt möblerna, och inte wellkartong alá IKEA ;)

    Man får leta efter större transportsadister än TNT. Av totalt 8 transporter (14-15 kolli), har 7 haft någon typ av skada i ytteremballaget. Fantastiskt facit :rolleyes:

    #147506
    Plastskivor
    Deltagare

    Underskatta inte folks vilja att åka en bit för att hämta stort gods på godsterminal (Schenker/DHL/Bussgods). Att bli aviserad och vara hemma och passa passar inte alla.

    Hämta på terminal passar väl inte alla heller men kanske fler än man tror.

    Just där jag bor är dock bussgods inte så bra. Jag fick åka till Västberga och hämta och det är på andra sidan stan (vilket för oss Norrortsbor är ungefär som andra sidan universum). Då hade Schenker varit bättre (Spånga) om jag skulle hämta en skrymmande möbel.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.