Plus Forum E-handelsforumet Logistik Gruppavtal import sjöfrakt?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98568
    Parvelito
    Deltagare

    Är det något av alla gruppavtal om frakter som innehåller en bra deal för hemtagning med sjöfrakt? Någon som vet hur mycket längre jag riskerar att få vänta om jag vill ha det till en mindre kontainerhamn, t.ex. Gävle?

    #150077
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag har nog inte sett något sådant tyvärr. Det borde väl inte vara längre väntan till Gävle än annan hamn? Nu är jag absolut ingen expert på sjöfrakt, snarare tvärt om men jag gissar på någon vecka kanske?

    #150086
    Joel
    Deltagare

    Vi hade en kille här igår som jobbat med import från Kina i 10 år för ett lokalt Gävleföretag. Han berättade en hel del intressanta saker, men för att svara på din fråga så sa han att vill man ha lasten till Gävle istället för Göteborg så får man räkna med 5-7 dagar extra (detta gäller vid import från Kina).

    För oss som sitter i Gävle betyder det dock rätt mycket billigare frakt om vi slipper betala för enbil som skall rulla från Göteborg med en container :)

    #150087
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag har funderat ibland på att undersöka det hela eftersom även vi här i Sundsvall har en containerhamn, men jag har inte kommit till skott.

    #150091
    Parvelito
    Deltagare

    @Joel 49744 wrote:

    Vi hade en kille här igår som jobbat med import från Kina i 10 år för ett lokalt Gävleföretag. Han berättade en hel del intressanta saker, men för att svara på din fråga så sa han att vill man ha lasten till Gävle istället för Göteborg så får man räkna med 5-7 dagar extra (detta gäller vid import från Kina).

    För oss som sitter i Gävle betyder det dock rätt mycket billigare frakt om vi slipper betala för enbil som skall rulla från Göteborg med en container :)

    Precis vad jag ville höra, tack!

    #150163
    GregerA
    Deltagare

    Företagarnas avtal med Schenker och Pluskontot med DHL anger att man skall kunna få bra priser på flyg- och sjöfrakt, men det finns inga fasta prislistor, utan men får be om offert. Jag tror inte att det skiljer särskilt mycket mot vad du kan få som trogen kund i alla fall. Prissättningen på de frakterna är annorlunda än på expressfrakterna.

    Jag har f.ö en sjöimport på gång från Kina (4 m3 LCL). Jag har tagit den via Kuehne+Nagel eftersom jag använder dem för flygfrakt. Den går via Göteborg. Själva båtkostnaden är ju väldigt liten, sen kommer landkostaderna till som är nästan dubbelt så mycket. Totalt runt 5k, det hade kostat över 30k att flyga hem det. Men man får ju vänta ett tag …

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.