Plus Forum E-handelsforumet Logistik Posten vs DHL och Schenker

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 59 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99120
    Rikard
    Deltagare

    Vi har idag bytt till Posten rätt över hela linjen, brev, mypack, företagspaket, pex etc. Det är ju skoj tycker jag som e-handlare men en fundering jag har är om det ens är värt att göra någonting med mot våra kunder? Hade en tanke att det är bra att informera om att vi har bytt till Posten och att det påverkar utlämningsställen för befintliga kunder etc. Vi kommer också att kunna skicka mypack senare än DHL servicepoint vilket förbättrar servicen något för kunderna men…

    ..Visst är det bara vi som jobbar med e-handel som tycker att Posten är en kvalitetsstämpel och inte våra kunder? De struntar helt i vilket fraktbolag vi använder eller?

    Era tankar kring detta uppskattas.

    #155278
    Jimmys
    Deltagare

    @Rikard 55511 wrote:

    ..Visst är det bara vi som jobbar med e-handel som tycker att Posten är en kvalitetsstämpel och inte våra kunder? De struntar helt i vilket fraktbolag vi använder eller?

    Era tankar kring detta uppskattas.

    Nej, det är nog inte bara vi e-handlare!
    Vi har några stammisar som vägrade beställa om de inte fick leverans med posten, även om det var samma ombud, det blev vi varse när vi böt allt till Schenker-privpak. Men då man kan välja ombud “posten” för privpak så blir det ju samma sak.
    Men jag tror det kommer förändras, för alla andras support är ju bättre än postens, men ingen är bättre än privpaks.

    #155280
    Anton A
    Deltagare

    @Rikard 55511 wrote:

    Vi har idag bytt till Posten rätt över hela linjen, brev, mypack, företagspaket, pex etc. Det är ju skoj tycker jag som e-handlare men en fundering jag har är om det ens är värt att göra någonting med mot våra kunder? Hade en tanke att det är bra att informera om att vi har bytt till Posten och att det påverkar utlämningsställen för befintliga kunder etc. Vi kommer också att kunna skicka mypack senare än DHL servicepoint vilket förbättrar servicen något för kunderna men…

    ..Visst är det bara vi som jobbar med e-handel som tycker att Posten är en kvalitetsstämpel och inte våra kunder? De struntar helt i vilket fraktbolag vi använder eller?

    Era tankar kring detta uppskattas.

    Jag tror som du skriver att fraktbolaget inte spelar någon roll för kunden, men som du skriver höjs servicenivån.

    #155284
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Fraktbolaget spelar roll för kunden, jag själv handlar inte av flretag med enbart dhl.

    När vi bytte till posten i gh ökade konverteringen, våra äldre kunder uppskattade det

    #155285
    Joel
    Deltagare

    Jag är (tyvärr) övertygad om att det är fler än vi e-handlare som anser att Posten är en kvalitetsstämpel. Både vad gäller tillgänglighet, leveranstider och närhet till ombud.

    Ett informationsbrev till alla era gamla kunder är nog inte dumt. Skicka med en fri frakt-kod i samma brev där ni uppmanar era kunder att prova det nya fraktsättet gratis kanske också kan vara en idé :)

    #155286
    Rob
    Deltagare

    Jag beställer heller inte från webbutiker som bara skickar med DHL, det är dömt att misslyckas. Det funkar dock om jag skickar till jobbet istället, då kommer det fram.

    #155289
    Dan
    Deltagare

    Vi gjorde kundundersökning på detta innan vi bytte till schenker. 70% ville ha posten. 2% schenker resten brydde sig inte.

    När vi körde schenker o dhl klagade folk dagligen på att de sög. Både innan o efter köp.

    Posten är det folket vill ha, speciellt de som bor på udda orter de märker den högre servicen Tydligare.

    Så, ja. Kör man posten ska man visa det tydligt.

    #155290
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Innan ni byte till Posten menar du väl Dan;)

    @Dan 55523 wrote:

    Vi gjorde kundundersökning på detta innan vi bytte till schenker. 70% ville ha posten. 2% schenker resten brydde sig inte.

    När vi körde schenker o dhl klagade folk dagligen på att de sög. Både innan o efter köp.

    Posten är det folket vill ha, speciellt de som bor på udda orter de märker den högre servicen Tydligare.

    Så, ja. Kör man posten ska man visa det tydligt.

    #155291
    Dan
    Deltagare

    Nej, vi gjorde undersökningen innan vi bestämde att vi skulle testa både schenker o dhl för att inte färga kunderna, vilket kanske försämrade antalet som röstade på dessa (eller förbättrade)

    Efter att ha testat alla speditörer ordentligt gick vi nu i oktober tillbaka till posten igen och har gladare kunder och mycket mindre strul/avvikelser samt snabbare leveranser till uddaorterna.

    #155292
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Aha då är jag med, nu trillade dammet ner i huvudet:o

    @Dan 55525 wrote:

    Nej, vi gjorde undersökningen innan vi bestämde att vi skulle testa både schenker o dhl för att inte färga kunderna, vilket kanske försämrade antalet som röstade på dessa (eller förbättrade)

    Efter att ha testat alla speditörer ordentligt gick vi nu i oktober tillbaka till posten igen och har gladare kunder och mycket mindre strul/avvikelser samt snabbare leveranser till uddaorterna.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 59 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.