Plus Forum E-handelsforumet Logistik Posten – Små E-handlares fiende nr.1

Etiketter: 

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 42 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99109
    Magnus
    Deltagare

    – Sista Året har Posten varit helt hopplös.

    De har försämrat sina öppettider.
    På företagscenter i Norrköping stänger de kl.18.00 mot tidigare år kl.19.00.
    Det innebär att breven måste lämnas in 1 timma tidigare.

    De har “glasat in sig”.
    Det innebär att man måste stå och vänta på att lämna in sin Post tills någon kan öppna. Varför kan de inte ha en “lucka” vid kajen så att man kan kasta in följesedel och postsäckar.

    Postlådorna har de svetsat ihop så att det bara går att lämna tunna brev.
    Tidigare år har man kunnat lämna brev vid SJ stationen så blir det utlämnat på måndagen.

    De har gjort allt de kan för att försämra leveranstiden för små e-handlare.

    Postens datasystem har i År varit helt odugliga.
    Gissar att minst 20 st gånger år har jag inte lyckas göra en följesedel.
    Den här veckan har det inte gått att logga in på 3 dagar.
    Efter 3 dagar fick jag ett felmeddelande: “Har ni bytt lösenord efter det datumet så måste ni göra si och så”.
    Ska det ta 3 dagar för Postens IT-avdelning att skriva ett sådant meddelande?

    Det är dyrt.
    Jag skickade 6.9kg från Köln via Tyska Posten (DHL) som jag fick hämta ut på Posten. Det kostade 22 EURO ca: 200kr.
    Skulle jag skicka 6.9kg på samma villkor från Sverige till Tyskland så kostar det 500kr.

    Skickar jag paket med DHL i Sverige så får jag betala ca: 1/3 mot vad det kostar med Posten. DHL’s data system har någon enstaka gång varit “seg” att jämföra med Postens data system som i år har varit helt oduglig.

    Posten är opålitlig.
    I år har det försvunnit mer än dubbelt så många små brev än normalt.
    Statistik från Post & telestyrelsen visar att “svinnet” blir större för varje år.

    Är jag ensam om den här kritiken mot Posten?

    #155656
    Runns.se
    Deltagare

    Håller med på alla punkter… Vi blir också av med stora mängder brev och skicka lätt :-(

    #155657
    fotofyndet
    Deltagare

    Nej Magnus, du är inte ensam om kritiken. Jag håller med dig på alla punkter förutom att vi, peppar peppar, inte förlorar många brev i leveranser.

    Det här med IT-systemet och inloggningen på hemsidan är ju ett skämt av mått som saknar motstycke skulle jag vilja säga.

    Epitetet E-handlarens bästa vän har man långt kvar till.

    #155658
    Sandblom
    Deltagare

    Nej du är inte ensam, posten har blivit ett stort skämt.

    Ex:
    * Har haft flera kunder den senaste tiden som inte har fått någon avi från posten utan ringt en vecka senare och frågat om jag skickat paketet än.
    * Ett pf som är utlämnat den 2012-11-01 har jag ännu inte fått betalt för. Har reklamerat men där händer ju inget och kundtjänst säger att de inte får/kan hjälpa mig?!

    #155663
    Runns.se
    Deltagare

    PF har vi haft 5 i år som kund har hämtat ut utan att behöva betala, problemet är att posten då endast ersätter kostnaden för vad PF kostade att skicka :-(

    #155665
    Magnus
    Deltagare

    #Fotofyndet: Det är ofta mindre vadderade brev med skal som försvinner.

    På kamda.se så låter jag kunden välja mellan fast frakt och Posten.
    Fast frakt: 39kr innebär att brev upp till ca: 500gram skickas med Posten, större brev eller paket skickas med DHL Servicepoint.

    Väljer kunden Posten: 79kr så skickas det enbart med Posten.
    Det kan vara ett alternativ för de som bor flera mil från något av DHL’s utlämningsställe därav finns detta alternativ.

    Trots att jag subventionerar Postens paket med ca: 50-70kr så väljer 19 av 20 DHL Servicepoint och betalar då 39kr istället för 79kr.
    Gissar på att jag subventionerar DHL med 3-5 kr i snitt.

    Mina kunder väljer till +95% DHL för paket då priset är 40kr lägre.

    Posten är mest intresserad av stora e-handlare men glömmer bort att e-handeln är en bransch i stor förändring. De som är stora idag kan vara borta imorgon och de små som har byggt upp bra samarbeten med DHL kan bli stora imorgon.

    #155666
    Alldo
    Gäst

    @Magnus 55958 wrote:

    Posten är mest intresserad av stora e-handlare men glömmer bort att e-handeln är en bransch i stor förändring. De som är stora idag kan vara borta imorgon och de små som har byggt upp bra samarbeten med DHL kan bli stora imorgon.

    Kan bara hålla med i detta, dom har varit grymt snurriga att ha med att göra, som jag skrev på http://www.ehandel.se/forum/logistik/5392-posten-vs-dhl-och-schenker-2.html#post55537 kommer de skjuta sig själv i foten *hoppas* :D

    #155667
    Parvelito
    Deltagare

    Posten har helt klart strypt tillgängligheten de senaste åren och gjort det svårare att använda deras tjänster. De har säkert löst en massa problem och/eller fått lägre kostnader med de åtgärderna, men jag gillar inte att varje gång Posten har problem med något så är det kunden som skall ändra sig och sitt beteende.

    Mer tillgänglighet och mer flexibilitet borde vara ett framgångskoncept för Posten, eftersom de med sitt ombudsnät, sitt brevbärarnät, sin traditionellt ingjutna plats i människors medvetande, sina företagscenter och sin marknadsandel syns mest. Hade jag varit strateg på Posten hade jag inte tvekat en sekund att fundera i banor kring hur jag bäst använder de resurserna för att ta kunder från de uppstickande konkurrenterna. Nu verkar man mest fundera i banor om hur man skall montera ned alla fördelar man har.

    #155669
    Dan
    Deltagare

    Nu räknas jag väl inte till en liten ehandlare längre men jag måste säga att jag tycker posten blir bättre på alla tjänster vi använder. Kanske är det på bekosntad av öppettider och brevlådedesign, jag vet inte.

    Jag tycker dock att man ska försöka vara konstruktiv med kritik och ibland försöka sätta sig in i motpartens sida.

    Driftstörningarna är ingen glad av, tror ni posten sitter på baken och gillar läget? Detta är ju extremt kritiskt för dem. Det är inte så att de tycker det är kul.

    Och priser, vilken tjänst hos dhl eller schenker skickar spårbart med skicka lätts pris eller ospårbart 100g för 12kr ink moms? Vem av de andra delar ut på en lördag innan julafton?

    Vem har ett nordenflöde som är unisont i danmark och finland med noll särbehandling internt på flöden?

    Vem distribuerar snabbt i norrland? Dhl kan ta en vecka på sig till kiruna och schenker låter posten distribuera deras långväga sändningar.

    Posten är inte felfria men jag tror att man i vrede ibland glömmer bort de bra sakerna också för att man tar dem förgivet.

    #155670
    Magnus
    Deltagare

    Instämmer totalt med att alla förändringar Posten gjort minskar tillgängligheten.

    – Tänk om Posten hade en “hundlucka” vid SJ-stationen för postsäckar.
    Då skulle brev & paket kunna levereras på måndag utan att Posten får mycket extra manuellt arbete.

    På alla ehandelsmöten där Posten har bjudit in e-handlare säger Posten:
    Snabba leveranser är viktiga!
    – Tyvärr motarbetar Posten den tesen hela tiden med att inte ta emot leveranser under helgen.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 42 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.