Plus Forum E-handelsforumet Logistik Är Pluskontots DHL-avtal verkligen ett alternativ för paketfrakt till Europa?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99642
    gustalero
    Deltagare

    Kollade in DHLs fraktpriser och undrar om det verkligen kan vara möjligt?! 😮

    Kommer att skicka paket som är 0,5 kg till max 2 kg. Hur ska man kunna få lönsamhet på Europadelen med sådana priser? Någon som har tips på aktör som kan ge bättre priser än nedan? :)

    DHL Economy Select enligt pluskontots avtal
    Vikt 0-5 kg

    Norge 129-160 kr
    Danmark 129 kr
    Finland 129-160 kr
    Storbritannien 143-162 kr
    Tyskland 136-143 kr
    Frankrike 176-186 kr
    Italien 180-213 kr
    Spanien 180-213 kr
    Polen 175 kr
    Estland, Lettland, Lituaen 143 kr
    Ungern, Tjeckien 180 kr

    #159713
    Freddesix
    Deltagare

    Bra initiativ, ser fram emot att höra vad de andra fraktavtals-nissarna har för kort i rockärmen för det där var ju inga trevliga priser!

    Jag är kund hos Fortus men där verkar inte DHL vara melodin när det ska skickas internationellt, tydligen har de istället en deal med UPS men den prislistan fick man inte hux flux när man klev på tåget utan den måste man begära separat.

    #159716
    Dan
    Deltagare

    Beror väl på volym. Utan volym är det där inte så dyrt för spårbart.

    Brev är antagligen billigare dock!

    #159719
    gustalero
    Deltagare

    Dan, har du något tips att ge mig. Kommer att starta upp min e-handel i mars och måste få någon rätsida på Europadelen till en början. När jag får volym så blir det säkert enklare att förhandla vidare. Tror du mer på Posten i form av brev? Mina paket kommer att vara 275x185x75mm som standard och i vissa fall 300x200x125mm.

    Freddesix, berätta gärna mer om Fortus. Har valt Talex webbshopslösning, men det kanske inte har någon betydelse när man ska välja transportbolag?

    Tack för era svar!

    #159721
    Dan
    Deltagare

    Brev är mitt tips och att be om offerter av alla.

    #159724
    Freddesix
    Deltagare

    Nej, jag tror inte att valet av gruppavtal spelar någon som helst roll för din plattform utan det sköter du separat. Så länge du får en riktig inloggning hos DHL så är det lugnt med alla TA-system och så vidare som kan ligga inbakade (typ som hos NEH).

    Helt beroende på vad du pysslar med och hur/vad du skickar så kan olika gruppavtal vara bäst just för dig. Jag var själv inte intresserad av något annat än bästa tänkbara priser hos DHL och där drog Fortus längsta strået. Pluskontot, Lessmore, Grossisterna och ett par andra alternativ är inte alltför långt efter med sina avtal gentemot DHL men var och en erbjuder sina medlemmar en del andra grejjer såsom bra priser på hotell, hyrbilar, emballage, drivmedel med mera.

    Vilken av dem som är bäst lämpad för dig avgör dina behov, kontakta samtliga och be dem lägga all information på bordet. När detta är gjort så är nästa punkt på listan att börja pruta hejdlöst på inträdes- och medlemsavgifter :)

    #159725
    gustalero
    Deltagare

    :D Bra tips!

    Vilka vägar in finns det utöver Pluskontot, Lessmore, Schenker, Fortus, UPS?

    #159758
    bslask
    Deltagare

    Eftersom jag själv drabbades “hårt” när DHL la ner Europack vid nyår, då gjorde jag lite prisjämförelser (har idag Pluskontot) som tyvärr inte verkar fatta att EconomySelect är så prismässigt dåligt att dom måste hitta alternativ, får ingen bra respons av dom tyvärr.

    Fortus har ett hyfsat bra avtal med UPS som vore intressant om dom inte hade en löjligt hög månadsavgift, för mig som skickar enstaka paket/månad utomlands så är det inte värt det, då det är samma pris på DHL Servicepoint som Pluskontot (där min tyngd ligger idag) och Pluskontot årsavgift är avsevärt lägre.
    (För att inte tala om Fortus uppstartavgift på flera tusen, som enligt vissa dock ska gå att kunna förhandla bort/ned)

    Ni som har Pluskontot får gärna skicka lite “demonstrationsmail” så kanske det blir lite fart för att hitta en bättre lösning…

    #159759
    bslask
    Deltagare

    @Dan 60547 wrote:

    Beror väl på volym. Utan volym är det där inte så dyrt för spårbart.

    Brev är antagligen billigare dock!

    Jag kan hålla med att för 5kg spårbart är det inte särskilt dyrt, men jag skickar nästan uteslutande 1 eller max 2 kg paket (fraktdragande) och då är priset mycket sämre än Europack.

    Brev är inte ett alternativ om man har lite högre värden på sina försändelser…

    #159761
    Freddesix
    Deltagare

    @bslask 60593 wrote:

    Fortus har ett hyfsat bra avtal med UPS som vore intressant om dom inte hade en löjligt hög månadsavgift, för mig som skickar enstaka paket/månad utomlands så är det inte värt det, då det är samma pris på DHL Servicepoint som Pluskontot (där min tyngd ligger idag) och Pluskontot årsavgift är avsevärt lägre.
    (För att inte tala om Fortus uppstartavgift på flera tusen, som enligt vissa dock ska gå att kunna förhandla bort/ned)

    Nu är jag på intet sätt allierad med Fortus på annat sätt än att jag är kund hos dem, men 50kr i månaden kan väl inte vara en dealbreaker? Eller menar du att det kostar ytterligare fläsk för att komma åt UPS-avtalet? :confused:

    Inträdesavgiften har öppet mål för förhandling, finns ingen anledning att betala mer hos Fortus än någon annan. Dra åt tumskruvarna två varv så händer det grejer, jag lovar!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.