Plus Forum E-handelsforumet Logistik Har någon använt TNT förut och varit nöjd med dom?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99850
    Sav
    Deltagare

    Jag är ganska ny på detta forum och e-handel. Under denna korta tid som jag har försökt att samordna de olika delarna av online-handel som webbplats, plattformar, betalningsystemen och så vidare, har jag också börjat ge mig i fraktens hjärtlösa djungel.

    Ska undvika låta alltför hatisk men jag har redan förlorat pengar genom att försöka skicka ett paket med Posten med ett innehåll värd 400+ Kr som aldrig nådde mottagaren. Enligt dom, om du inte betalar extra, bryr sig inte Posten om att kontrollera var din beställning är för utan din Kolli nummer de helt enkelt “inte kan” spåra den. Really? Jag förstår inte riktigt logiken i denna metod och jag har redan läst om skräckhistorier angående Posten på detta forum så jag ska inte gå in i samma frustrerad rant. Jag gjorde en reklamation på deras hemsida och får se vad som händer.

    Jag ville fråga er om vilket fraktföretag skulle det vara värt att ansluta mig till? Alla har komplicarade webbplatser som är alltför irriterande att gå igenom även för att hitta så enkel information som en prislista eller detaljerad beskrivning av deras tjänster.

    Jag registrerade mitt företag med Posten efter erfarenheten av att skicka min förlorade paket som privatperson, men jag litar inte på dom längre. Jag har läst många trådar om DHL, Shenker och så vidare, men jag kunde inte hitta mycket om TNT. Har nån någon erfarenhet av dem och hur mycket de kostar? Mitt företag är verkligen i början, ingen försäljning ännu och jag förväntar mig en riktigt långsam säljprocess.

    Jag säljer kläder, så låt oss säga att jag säljer 3-4 t-tröjor per månad, skulle det vara värt att prova med ett företag som TNT? Eller är det bättre att använda privata pengar och försöka igen med Posten? Tack för er tid.

    #162033
    Dan
    Deltagare

    Det låter som att du har skickat ett brev, de är inte spårbara och inte försäkrade.

    Visst kan du skicka med TNT men det är slöseri med pengar i min värld.

    T-shirts skickar man enklast som brev, de har lågt varuvärde (400kr skickar vi aldrig spårbart om det ej är för stort för att gå som brev) och din fraktkostnad blir den lägsta möjliga.

    Men om det viktigaste är att du får ersättning vid förlust ska du skicka spårbart, affärsmodellen på att skicka t-shirts dock kommer bli lidande om du ska ha så höga fraktkostnader, men det är ju något du måste avgöra.

    DHL via pluskontot har spårbar tjänst billigt annars och Skicka Lätt med Posten är ett alternativ (osäker om det är försäkrat men det vet säkert andra här).

    #162034
    Hensh
    Deltagare

    Hej Sav,

    Jag säljer också kläder, och jag använder mig av DHL via Pluskontot. Precis som Dan skriver i sitt inlägg så är det en billig tjänst, som jag verkligen rekommenderar. Jag tycker att det har fungerat alldeles utmärkt med DHL.

    Upphämtning av paket ingår hos DHL, vilket det inte gör hos Posten (såvida man inte betalar för det).

    #162035
    Sav
    Deltagare

    Tack så mycket Dan och Hensh. Jättefina hemsidor ni både har måste jag också påstå faktiskt.

    Hensh, skulle du säga då att jag ska kontakta DHL och specifiera att jag vill just öppna ett Pluskonto? Skulle du kunna avsölja lite om priset för deras tjänst?

    #162036
    Jacob B
    Deltagare

    @Sav 62516 wrote:

    Hensh, skulle du säga då att jag ska kontakta DHL och specifiera att jag vill just öppna ett Pluskonto? Skulle du kunna avsölja lite om priset för deras tjänst?

    Öppnar du ett kundkonto direkt hos DHL får du högre priser. Därför kan du bli medlem på pluskontot.se och får mot en avgift ta del av deras förmånliga DHL-avtal. De kan upplysa dig om priser.

    #162039
    Sav
    Deltagare

    Ok Jacob, tack för tipset, ska kolla deras erbjudanden

    #162494
    fredrik.l
    Deltagare

    TNT är ett bra företag för expresstjänster inom världen och Sverige. Dokument osv. däremot för inrikes och det behovet du söker så skulle jag inte rekommendera TNT. Främst på grund av pris. Spårbarhet är viktigt för att kunna se till så att kunden alltid får sin beställning. Däremot så får man med tiden se om det blir lönsamt att skicka via en tjänst som är spårbar. Jag förespråkar endast posten för varubrev, tjänsten är billigare och i slutändan kan innebära en stor besparing för dig, det är något man kan analysera längre fram.

    I detta läge skulle jag rekommendera dig av spårbara tjänsten för att ge dig en bra start och bra första relationer med dina kunder.

    Lycka till, hör gärna av dig till oss! :)

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.