Plus Forum E-handelsforumet Logistik Att köpa skrivare

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 36 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100045
    Stefan9
    Deltagare

    Tjena!

    Nu när min e-handel i snart igång behöver jag en skrivare och behöver lite tips om vad jag ska köpa. Jag vill betala så lite som möjligt då jag inte satsar stort på e-handel men vill även ha bra kvalité.

    Jag kommer skriva ut reklamblad (3000-5000) och kvitton/faktura vilket kommer bli ca. 300/månad.

    Har tänkt skriva ut: reklamblad, fakturor, etiketter, foto (i OK kvalité).
    Såklart ska den kunna skriva Färg och helst ska den kunna skanna och kopiera också.

    Det finns så många olika skrivar som börjar redan vid 400kr (link) och går upp till 100 000+ kr
    Vad ska jag och ska jag inte kolla på?
    Några erbjuder 5000 dpi men många säger det är bara onördigt då ca 3000 dpi räcker för bästa fotokvalité och att det endast är marknadsföringsknep. Även så slösar en skrivare med 5000 dpi mer bläck än en med 300 dpi.

    #163473
    GregerA
    Deltagare

    Jag skall inte rekommendera någon speciell modell, men generellt vill jag säga att du skall ha laser – inte bläck. HP brukar vara ett säkert kort när det gäller skrivare. (Själv kör vi f.n Brother, och det funkar det också)

    Du kan också räkna med att ju billigare skrivare du köper, desto dyrare blir tonern. Med de volymer du anger så tror jag att du skall lägga dig i mellansegmentet, dvs några tusenlappar för skrivaren. Det lönar sig i längden.

    Räkna med att en färgutskrift kostar 1-2:-, så titta även på vad det kostar att få tryckt dina reklamblad. Vistaprint, Print24, m.fl kör ju små upplagor till hyggliga priser.

    #163474
    Lilla Ivy
    Deltagare

    Jag har en enkel laserskrivare Canon lbp -den kostade ca 700 och går som ett klockverk. Bytte mot HP i samma prisklass när vi trodde Canon gav upp efter flera år men den har strulat mer. Lyckades få igång Canon igen och den funkar hur bra som helst. Just den modellen har utgått…

    #163475
    Rikard
    Deltagare

    Fast Lilla Ivy, nu vet jag inte vilken av de hundratals LBP-modeller från Canon som du har men dessa är väl svart/vita laserskrivare inte färg?

    Stefan: Det här men att vilja ha allt till inget pris, det funkar tyvärr inte. Fundera över om du behöver kombinerad scanner och kopiator med skrivaren. Fundera på om du kan ha två modeller, en svart/vit och en färgskrivare exempelvis. Då kan du få ner utskriftskostnad på den svart/vita utan att behöva betala multum för skrivarna.

    Som Greger säger; kolla om du inte ska trycka broschyrerna. Har du liten volym så spelar utskriftskost om 2 kr ingen roll men trycker du flera tusen så är det klart värt att leta efter skrivare med lägre utskriftskostnad.

    #163476
    Stefan9
    Deltagare

    Tack för alla svar!

    @Rikard 64167 wrote:

    Fast Lilla Ivy, nu vet jag inte vilken av de hundratals LBP-modeller från Canon som du har men dessa är väl svart/vita laserskrivare inte färg?

    Stefan: Det här men att vilja ha allt till inget pris, det funkar tyvärr inte. Fundera över om du behöver kombinerad scanner och kopiator med skrivaren. Fundera på om du kan ha två modeller, en svart/vit och en färgskrivare exempelvis. Då kan du få ner utskriftskostnad på den svart/vita utan att behöva betala multum för skrivarna.

    Som Greger säger; kolla om du inte ska trycka broschyrerna. Har du liten volym så spelar utskriftskost om 2 kr ingen roll men trycker du flera tusen så är det klart värt att leta efter skrivare med lägre utskriftskostnad.

    Har kollat på Prisjakt och ser att det finns skrivare med alla funtioner som jag i princip behöver för ca. 700kr men ser att du driver e-handel just i det här ämnet så du måste ju vara kunnig. Vad skulle du rekommendera för skrivare eller hur mycket jag ska betala för en?

    Har räknat hur mycket det kostar mig.
    max ca. 0,7kr/A4 med bläck (färg) & papper
    5000 utskrifter = 3 500kr

    Vistapring 5000 utskriver = 10 000kr

    #163484
    Rikard
    Deltagare

    Om du ska trycka upp 5000 ex av ett A4 så är jag rätt säker på att du kan få det för 1 kr/st på tryckeri och kanske 2000 kr för ytterligare 5000 ex. Kolla det, kommer bli mycket snyggare än bläckutskrift.

    Ska du använda skrivaren för att skriva ut fraktsedlar så får du egentligen inte använda bläck. Regnar det så försvinner trycket på fraktsedeln. Jag tror du kan hitta en multifunktionsbläck ännu billigare än 700 kr. Kanske 300 kr + moms. De är dock inte gjorda för att printa 3000 sidor i månaden. 300 sidor funkar säkert dock.

    Vilken skrivare du ska välja kan du egentligen bara själv känna, på Tonerlagret.se kan du leta upp modellerna du funderar mellan och se pris/utskrift på nästan alla artiklar. Tänk på att det är pris per färg och att det oftast är 4 färger som används samtidigt. Samt att antal sidor en patron räcker till är beräknat på 5% täckning.

    #163490
    Piratessan
    Deltagare

    Har också en Canon billig svartvit sak som bara går och går utan problem. Hade en färgskrivare Epson tidigare och den krånglade mer än den fungerade tyckte jag. (Det var en bläckstråle dock)

    Reklamblad kör vi från tryckeri, snyggare resultat, ingen större skillnad i kostnad och skönt att slippa hålla på och mecka med färgutskrifter som kan krångla en del även med laser. :)

    #163492
    Stefan9
    Deltagare

    @Rikard 64179 wrote:

    Om du ska trycka upp 5000 ex av ett A4 så är jag rätt säker på att du kan få det för 1 kr/st på tryckeri och kanske 2000 kr för ytterligare 5000 ex. Kolla det, kommer bli mycket snyggare än bläckutskrift.

    Ska du använda skrivaren för att skriva ut fraktsedlar så får du egentligen inte använda bläck. Regnar det så försvinner trycket på fraktsedeln. Jag tror du kan hitta en multifunktionsbläck ännu billigare än 700 kr. Kanske 300 kr + moms. De är dock inte gjorda för att printa 3000 sidor i månaden. 300 sidor funkar säkert dock.

    Vilken skrivare du ska välja kan du egentligen bara själv känna, på Tonerlagret.se kan du leta upp modellerna du funderar mellan och se pris/utskrift på nästan alla artiklar. Tänk på att det är pris per färg och att det oftast är 4 färger som används samtidigt. Samt att antal sidor en patron räcker till är beräknat på 5% täckning.

    Tack för ett bra svar igen!
    Hittade nu tryckeri som kan printa 5000st för ca. 1kr/st vilket är bra.
    Men eftersom jag ändå behöver skrivare kan jag väl lika gärna köpa en och printa själv tänkte jag :)
    Jag behöver inte 5000st direkt utan mer typ 500 åt gången i 2 månader + 300 st fraktsedlar. Hur är det med dpi, vad rekommenderar du? Vad bör jag kolla för att veta att min skrivare klarar av vad jag kräver?

    Annars kan man hyra en ‘monster’ skrivare för 1000kr/månad och då skriva 10 000st istället för att låta annat företag göra samma sak och ta extra avgift på det ;)

    #163493
    Parvelito
    Deltagare

    Med en bra sv/v laserskrivare kommer du ned under 10 öre/utskrift i tonerkostnad. De flesta bläckskrivare, i synnerhet de billiga varianterna, har sällan en kostnad på under 50 öre/utskrift för sv/v. Skall man skriva ut reklamblad i färg med mycket täckning är det vanligt med flera kronor per utskrift för en bläckskrivare, och det tar dessutom en jäkla tid och skall utskrifterna bli snygga så brukar de billigaste skrivarna inte vara så mycket att hänga i julgranen.

    Redan vid 300 utskrifter per månad betyder 25 öres skillnad i utskriftskostnad 900kr/år. På tre år som skrivaren står där blir det 2700kr. Därför skall man redan från början överväga driftekonomin när man köper en skrivare.

    #163508
    Bertil
    Deltagare

    Med tanke på omfattningen hade jag också sett till att det är möjligt att bygga ut skrivaren med extra pappersfack för t.ex. fraktsedelsetiketter. Även där kan det skilja en hel del i pris.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 36 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.