Plus Forum E-handelsforumet Logistik Import och frakt inom Sverige – livet efter Göteborgs hamn

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100317
    mejpel
    Deltagare

    Nästa vecka kommer min första lastpall till Göteborgs hamn – med båt, ja!

    Det är min exportör i Kanada som ordnade leveransen till Sverige. Jag har avtal med DHL inom Sverige för att frakta lastpallen till mitt företag. Men vad händer mellan att varorna kommit till Göteborg tills DHL hämtar dessa?

    Lite detaljer:

      tulldeklarera och all importbiten tänkte jag fixa själv
      jag vill därefter att DHL hämtar lastpallen i Göteborgs hamn och levererar till mitt företag

    Hur går det till?

    Vidare, hur länge får min lastpall vara i Göteborgs hamn, och hur mycket kostar det per dag att ha lastpallen vilande där?

    /Fred

    #166323
    mejpel
    Deltagare

    @mejpel 66404 wrote:

    Men vad händer mellan att varorna kommit till Göteborg tills DHL hämtar dessa?

    […]

    Vidare, hur länge får min lastpall vara i Göteborgs hamn, och hur mycket kostar det per dag att ha lastpallen vilande där?

    Till googlare och till de som använde forumets sökfunktion för att hitta hit, här kommer svaret på min egen fråga.

    När varorna kom till Göteborg blev de omhändertagna av företaget som fraktade mina varor från Kanada till Sverige. Varorna placerades då på ett tillfälligt lager. Jag blev kontaktad av fraktföretaget och fick uppgifter som jag kunde använda för att tulldeklarera hos Tullverket. När mitt ärende avslutades hos Tullverket kunde då DHL hämta varorna på lagret, med hjälp av ett referensnummer.

    Varorna kunde stanna kvar kostnadsfritt på lagret under fyra dagar. Från och med den femte dagen kostade det 68 kr per dag att ha kvar min lastpall på lagret.

    #166379
    Fru Bad
    Deltagare

    Någon som vet om det er samma om man importerer från EU?

    Jag ska bara ha varur från EU-länder, i första hand…

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.