Plus Forum E-handelsforumet Logistik Transportskador hos DHL har ökat markant

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100803
    Alldo
    Gäst

    Ville bara höra om någon annan som skickar med DHL har haft en ökning av transportskador?

    Vi har under en tvåmånadersperiod haft nästan lika mycket reklamationer som vi brukar ha under ett helt år.

    Vi har inga ändrade rutiner för packning eller så. Inte heller en orderökning som procentuellt svarar upp till ökningen av transportskador. Paketen är dessutom spridda i leveranser till hela landet.

    Känns nämligen mycket märkligt.

    #169001
    Abbesnabb
    Deltagare

    Nej, men före jul hade vi en ökning. Efter en hel del gnäll från vår sida gick det åter tillbaka till det normala. DHL brukar skylla på att det är vi som packat dåligt eftersom de har “maskinell hantering” men jag tvivlar på att det är den maskinella hanteringen som är problemet, lutar snarare åt att det är i- och urlastning som är den kritiska punkten. Kanske är det redan i början av kedjan som det har skett någon förändring och någon är mer vårdslös än tidigare?

    Eftersom DHL hävdade att de har “maskinell hantering” så krävde jag att få se specifikationerna för vad ett paket ska tåla när det gäller stötar, tryck och fall men det gick inte att ordna fram några sådana.

    #168994
    bslask
    Deltagare

    Om det är en jämn spridning så bör inte “skadeorsaken” ligga i slutet av kedjan, utan i början eller vid en punkt där alla era försändelser passerar. Har dom bytt personal som hämtar hos er? Om inte kan du väl fråga ombudet som hämtar hos er om det ändrats rutiner där denne lämnar av paketen.

    #169010
    C.Larsson
    Deltagare

    Hade nu i somras väldigt många trasiga paket men det var nog sommarpersonalens fel. Sen dess klistrar jag på glas etiketter på paketen och de har funkat väldigt bra. Däremot har de skador vi haft nästsn alltid vart hos dhl transport och det varitvde som kontaktat mig

    #169011
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Är det inte paket med glas etiketter som kastas omrking på fragila avdelningen :rolleyes::D:D:D
    sorry som Carl Bertil fans kunde jag inte låta bli

    #169012
    Magnus
    Deltagare

    Jag har inte haft några problem med skadade paket.

    #169013
    Laby
    Deltagare

    Ingen ökning av transportskador hos oss. Vi har haft tur och inte haft någon transportskada på några år, både gällande ut och inleverans.

    Kan iofs bero på att jag kanske lägger ner överdrivet mycket energi på packningen.

    Ifall du inte hittar någon gemensam nämnare. Skulle jag nog misstänka att problemet uppstår någonstans på vägen mellan dig och första terminalen.

    #169014
    Alldo
    Gäst

    Intressant! Har inte tänkt på att det givetvis även kan ske innan sändningarna når sortering och transportband hos DHL.

    Verkligen märkligt ändå, att det så snabbt kan bli så mycket mer än normalt. Vi skickar från flera orter, och det gemensamma är att alla dessa paket lämnar samma tillverkande ort ser vi här nu. Spännande! 😮

    Ooo ja vi har glasetiketter också, eller AKTA-etiketter, men det kanske är just detta som gör att de får en extra tur genom luften någonstans. Det här måste vi kontrollera närmre :D

    #169029
    Plastskivor
    Deltagare

    @Kodmyran 70533 wrote:

    Är det inte paket med glas etiketter som kastas omrking på fragila avdelningen :rolleyes::D:D:D
    sorry som Carl Bertil fans kunde jag inte låta bli

    på POSTEN ja..

    #169031
    mephisto73
    Deltagare

    Vi har inte så mycket leveranser med DHL, och av de vi har så är det mesta inleveranser, men ja, vi har sett en betydlig försämring, både vad gäller allmän strulnivå och även skadade paket. Fram till nyligen har vi i princip haft noll problem med DHL, men antingen har något ändrats, eller så har vi haft otur. I vilket fall så är vårt observationsunderlag alldeles för litet för några stora slutsatser.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.