Plus Forum E-handelsforumet Logistik Emballage flytande gods vintertid

Etiketter: 

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101097
    Pysselgumman
    Deltagare

    Jag skickar en hel del produkter av flytande karaktär och nu har jag precis varit med om att en kund fått en djupfryst låda där en av flaskorna frusit sönder. Jag säljer rätt mycket av just de här produkterna och nu blir jag lite nojig över att jag inte ska kunna skicka dem utan att de går sönder under vinterhalvåret.
    Det jag funderar över är om det här är något som någon av er varit med om? Hur ska man tänka kring emballering när det gäller frysrisk?
    Jag använder mig av Posten för frakt.

    #171011
    Parvelito
    Deltagare

    Det är svårt att skicka paket med fryskänsliga varor när det är som allra kallast. Temperaturgaranterade transporter av enstaka paket finns inte (och skulle bli väldigt dyrt).

    Det man kan göra är att undvika att skicka under extrema köldknäppar.

    En annan sak är att linda in flaskorna i ett par varv vanlig wellpapp från rulle och sedan en påse runt det. Isolerar lite grann och skulle det ändå börja läcka så hamnar det i påsen och kladdar inte ned hela paketet.

    #171013
    Pysselgumman
    Deltagare

    Tack för svar Parvelito! Det värsta är att här uppe där jag bor är det ju köldknäppar var och varannan dag under vinterhalvåret :( Nåväl jag får “klä på” flaskorna lite mer, enligt din modell, och helt enkelt hoppas på det bästa.

    #171014
    Prix
    Deltagare

    Jag kan ju inte lova att det fungerar men att försluta produkten så mycket som möjligt i bubbelplast, sägs ju att de har en viss värmehållande effekt.

    #171015
    C.Larsson
    Deltagare

    Vi hade förra året kunder som skickade in att deras flaskor var halft frusna när det var som kalllast. Precis som Prix sa så lindade vi extra mycket bubbel folie runt och det tycktes hjälpa då inga fler samtal kom in :)

    #171016
    mavraj
    Deltagare

    Jag vet att foam (som vi kallade det på ett mitt tidigare jobb) isolerade och höll värme väldigt bra. Det är i princip stora ark i tunt skum (se bild) som också skyddar bra. Hittar dock ingen som säljer dessa, men tror du enkelt kan ringa till din befintliga återförsäljare av emballage och höra med dom, alternativt skicka över bilden och fråga.

    374399126_900.jpg

    #171017
    Pysselgumman
    Deltagare

    Tack för jättebra tips!

    #171020
    Gonte
    Deltagare

    Nu kan det mycket väl vara ren slump, men i de fall vi råkat ut för att något hunnit frysa ordentligt under transport så har det varit skickat fredag, levererat måndag.

    Dvs, de paket vi haft problem med har varit liggande någonstans över helg. Antingen är det bara slumpen, eller så är det helt enkelt så att risken ökar eftersom det kanske inte nödvändigtvis blir stående i värme över helgen.

    #171026
    Piratessan
    Deltagare

    Nu vet jag förstås inte vilken tjänst hos Posten du använder, men en idé kanske kan vara att skicka flytande varor med de tjänster som måste hämtas hos ombud vintertid? Så att de inte blir liggande i folks brevlådor utomhus. :)

    #171027
    Pysselgumman
    Deltagare

    Jag kör med Mypack så förhoppningsvis får paketen stå inomhus i väntan på att hämtas ut :)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.