Plus Forum E-handelsforumet Logistik Prissättning frakt

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101655
    KristofferA
    Deltagare

    Hej!

    Ska starta en webbshop som är inriktad på kosmetika tillverkning (Nopoo) som kunderna själva får tillverka. Kommer sälja oljor, vax, fetter och förpackningar.

    Jag kommer säkert i början skicka 5 paket/vecka. Ibland små och ibland stora paket. Har dock fastnat på frakten, har tillfälligt skrivit 49 kr i enhetsfrakt i webbshoppen, men det är inte riktigt rätt känner jag. skrämmer det iväg folk tro?

    Jag har sett Pluskontot, men detta låter inte aktuellt för mig som knappt skickar iväg paket i början?

    #174177
    Kocken
    Deltagare

    Finns massor av trådar om de.
    Ehandel.se – Sökresultat

    1. Ta betalt för frakten
    2. Räkna in i priset
    3. Eller gå med förlust på frakten om dina marginaler räcker till
    4. En kombination av de tre svaren

    Finns ingen magisk formel för att bjuda på frakten till kunderna.

    #174179
    blazern
    Deltagare

    Mycket som avgör är ju HUR stora och små dina paket är och givetvis hur mycket de väger?

    #174181
    KristofferA
    Deltagare

    @blazern 76711 wrote:

    Mycket som avgör är ju HUR stora och små dina paket är och givetvis hur mycket de väger?

    Jag har flaskor som är mellan 100 ml till 1000 ml, resterande är småsaker. Vikten på oljorna är ju det som blir svårt. Själva volymen av paketet blir inte stort.

    #174182
    blazern
    Deltagare

    Posten Varubrev är ju smidigt, dock inte fullt spårbart.

    Min. 150 gram – max 2 kg.

    Bredd+längd+höjd får inte överstiga 900mm.

    Schenker har ju hyfsade priser om du bara ska skicka några paket i veckan, fullt spårbart och upp till 10 kg (hos ombud).

    #174183
    karfo
    Deltagare

    DHL ServicePoint funkar bra tycker jag med Pluskontot, smidigt, fri upphämtning, snabb leverans. Hade Schenker innan och skickar man lite funkar det inte ekonomiskt(50kr avgift om det är under 5 kolli).

    Varubrev är smidigt enligt mig om prylen går ner i postlådan, annars får kund hämta ut det på ombud = 1 dag extra lev tid då det först ska provas i postlådan.

    #174184
    blazern
    Deltagare

    @karfo 76715 wrote:

    DHL ServicePoint funkar bra tycker jag med Pluskontot, smidigt, fri upphämtning, snabb leverans. Hade Schenker innan och skickar man lite funkar det inte ekonomiskt(50kr avgift om det är under 5 kolli).

    Varubrev är smidigt enligt mig om prylen går ner i postlådan, annars får kund hämta ut det på ombud = 1 dag extra lev tid då det först ska provas i postlådan.

    Påse på dörren finns ju alltid som tillval på Posten Varubrev om man nu vågar använda det :) Har även lagt märke till Varubrev som jag själv väntar på, att om Posten anser att de är tveksamma lämnar de dem till ombud direkt istället för att ens försöka…

    #174185
    KristofferA
    Deltagare

    Tack för era svar. Då jag vill hålla nere kostnaden för mig och kunden så försöker jag hitta det billigaste, förvånade? ;)

    Pluskontot är inget alternativ ännu då jag kommer skicka ca 5 paket/vecka. Jag kikade på posten och Posten skicka lätt kostade 54 kr under 1 kg.

    Jag tänkte ta såhär i min frakt:

    500g: 39
    1 kg: 49
    2 kg och över 69

    Låter säkert jätte dyrt, men det är mitt bästa än sålänge. :)

    #174187
    karfo
    Deltagare

    Jag körde Skicka Lätt i början, det funkar helt okej och går fort. Det blev dock drygt med alla kvitton samt att vem som helst kan säga att de ej fått sina varor då det inte är nån leg. koll.

    Jag tycker du ska ta 49kr i frakt för alla order. Viktpriser blir bara förvirrande för kunden.

    #174188
    KristofferA
    Deltagare

    Hm.. ja, inte helt lätt det där. Det bästa vore ju Pluskontot, men jag tror inte jag vinner på det riktigt ännu. Jag kommer försöka att skicka småsaker i postens gröna paket, där passar mindre saker samt att de är skyddade.

    Jag är mestadels rädd för att kunderna skall bli rädda om det står 49 kr frakt, att små köpen inte kommer komma.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 24 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.