Plus Forum E-handelsforumet Logistik MyPack – Kund saknar leg

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101763
    MagnusJohansson
    Deltagare

    Hej

    Ett paket (MyPack) finns hos ombud. Kund hör av sig och säger att denne har blivit bestulen på plånbok + leg (pass saknas också). Kunden frågar om vi kan skriva över så en närstående kan hämta ut paketet istället.

    Betalsätt: Klarna Checkout. Paketet ligger kvar ytterligare 10 dagar innan det skickas tillbaka till oss.

    Posten tar 160 kr för att antingen förlänga liggetiden eller byta ut vem som ska hämta ut paketet.

    Någon som har något knep för att vi eller kunden ska slippa betala 160 kr (alternativt låta paketet gå i retur så vi kan skicka om det)?

    #174660
    bslask
    Deltagare

    Det du egentligen frågar efter är olagliga tips på hur man kan lura ID kontrollen?

    Jag förstår att det kanske inte är din intention, men med tanke på att du undersökt möjligheten att byta mottagare, vilket du tydligen inte vill(?) Samt att kunden inte kan presentera ett giltigt ID. Vad skulle det i såfall vara för “knep” som du är ute efter?

    #174661
    Kocken
    Deltagare

    Finns väl några alternativ.
    Ändrat förfogande kostar pengar
    Låta paketet gå tillbaka till er, då åker du på att betala returfrakt och ny frakt.

    Alternativen du har är väl att låta kunden betala eller att du tar kostnaden, surt men så är de i bland.

    Eller så får kunden ordna ny legitimation snabbt.

    #174662
    MagnusJohansson
    Deltagare

    @bslask 77313 wrote:

    Det du egentligen frågar efter är olagliga tips på hur man kan lura ID kontrollen?

    Jag förstår att det kanske inte är din intention, men med tanke på att du undersökt möjligheten att byta mottagare, vilket du tydligen inte vill(?) Samt att kunden inte kan presentera ett giltigt ID. Vad skulle det i såfall vara för “knep” som du är ute efter?

    Hej bslask. Nja, nu missförstår du mig. Jag är inte ute efter något olagligt. Jag undrar helt enkelt om det finns något jag eller kunden kan göra för att slippa betala 160 kr som det kostar att ändra mottagare/förlänga liggetiden.
    Ex: ”Man kan få ett nytt leg på 5 dagar om man gör si eller så”

    @Kocken 77314 wrote:

    Finns väl några alternativ.
    Ändrat förfogande kostar pengar
    Låta paketet gå tillbaka till er, då åker du på att betala returfrakt och ny frakt.

    Alternativen du har är väl att låta kunden betala eller att du tar kostnaden, surt men så är de i bland.

    Eller så får kunden ordna ny legitimation snabbt.

    Hej Kocken. Jo det är ju antagligen så vi får göra. Bara tänkte om det fanns någon lösning som man inte har tänkt på.

    #174667
    Majsan
    Deltagare

    Polisen brukar vara rätt så snabb med att skapa både nya ID-kort och pass. En person som inte kan bevisa sin identitet kan ta med en familjemedlem som intygsgivare med giltig id-handling.

    Inom 5 dgr brukar det inte vara några problem att få nya id-handlingar, förutsatt att dom inte har högtryck just nu. Läs mer på Polisens hemsida

    #174669
    MagnusJohansson
    Deltagare

    @Majsan 77321 wrote:

    Inom 5 dgr brukar det inte vara några problem att få nya id-handlingar, förutsatt att dom inte har högtryck just nu. Läs mer på Polisens hemsida

    Tack Majsan. Vi har nu sagt till kunden att vi delar 50/50 på extrafrakten för detta (retur till oss och skicka om) men att det bästa vore om kunden hinner lösa ut paketet.

    @Majsan 77321 wrote:

    En person som inte kan bevisa sin identitet kan ta med en familjemedlem som intygsgivare med giltig id-handling.

    Menar du hos postombudet?

    #174670
    Majsan
    Deltagare

    Nej ursäkta att jag inte var tydlig. Hos Polisen. Någon måste ju bekräfta identiteten på den som ska gör nytt pass/id.

    Men, fråga posten om dom inte godkänner en familjemedlem med ID som kan styrka din kunds identitet.

    Vet att när jag jobbade på Skatteverket så var det ofta nära familjemedlemmar kom in och ville ha ett personbevis för att hämta ut paket åt en familjemedlem utan ID. Kanske funkar?

    #174684
    MagnusJohansson
    Deltagare

    @Majsan 77324 wrote:

    Nej ursäkta att jag inte var tydlig. Hos Polisen. Någon måste ju bekräfta identiteten på den som ska gör nytt pass/id.

    Men, fråga posten om dom inte godkänner en familjemedlem med ID som kan styrka din kunds identitet.

    Vet att när jag jobbade på Skatteverket så var det ofta nära familjemedlemmar kom in och ville ha ett personbevis för att hämta ut paket åt en familjemedlem utan ID. Kanske funkar?

    Tack Majsan. Jag får kolla det.

    #174725
    Thomas THL
    Deltagare

    Luktar ju scam lång väg tycker jag.

    #174761
    Fru Bad
    Deltagare

    Låter som scam ja. Råkade ut för det samma, var hård och sa kunden får åka till Skattevärket och fix leg.Det gjorde kunden, men betalade ej…

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.