Plus Forum E-handelsforumet Logistik Vilken speditör kan frakta färska råvaror?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101855
    Fyoc
    Deltagare

    Jag är totalt okunnig inom ämnet och vet inte ens var jag ska börja min googlesökning..

    Jag skulle behöva frakta 20 stora sopsäckar med rotfrukter till 15 olika mindre klienter runt om i Stockholm. Sopsäckarna hämtas upp på en gård utanför stan. Cirka 3ggr/mån.

    Vill helst hitta ett alternativ som är skalbart till andra städer i landet om det skulle bli aktuellt, så att köpa en egen van och anställa en chaufför har vi tyvärr inte råd med.

    Hur hade ni löst detta? Någon ide är bättre än ingen alls. Vad tror ni det hade kostat?

    #175090
    Plastskivor
    Deltagare

    Rotfrukter är absolut skalbara!

    Men skämt åsido så hade jag nog börjat med att tänka igenom emballagefrågan först.

    Stora sopsäckar med rotfrukt låter väldigt tungt och otympligt. Man brukar ju vilja ha emballage som går att hantera med palldragare/bakgavellyft i sådana här sammanhang.

    #175091
    Parvelito
    Deltagare

    Så länge det handlar om Stockholm, så ring någon av de många lokala budföretagen som finns där så kan de säkert göra något vettigt. Istället för att köpa och anställa så hyr du i praktiken in en bil + chaufför under de timmar det tar.

    Ut i landet så får du nog försöka ordna någon låda med format som halvpall eller liknande och försöka hitta vettigt pris på det, men det är svårt. Min misstanke är att fraktpriset blir väldigt stort i förhållande till dessa rotfrukters värde.

    #175093
    C.Larsson
    Deltagare

    När jag jobbar på ica så får vi ofta kylleveranser från våra små levarantörer genom bring. Vi har också matkassar som körs ut från oss och där har vi hittat en lokalt företag som kör ut dem till oss till en billig peng.

    #175531
    ppc
    Deltagare

    Håller med föregående, med bring har du fördelen att det är enkelt “skalbart” då de är så pass stora. Men antagligen kommer du lite billigare undan om du ställer frågan till lokala budbolag.

    AD BUD, Budcompaniett, Budkontakt, ASA transporter, Carrier, Budskotten, Jetpak, Budwheels… listan kan göras lång.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.