Plus Forum E-handelsforumet Logistik DHL krångel

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102037
    Peder
    Deltagare

    Jag börjar bli förtvivlad över mitt DHL-avtal som jag har genom pluskontot.

    Fram till i våras har det fungerat utmärkt och även under jultid med mina vinglas. Men i våras bestämde sig chauffören som har mitt område att sätta sig i skolbänken och jag har olika chaufförer varje gång som hämtar upp paketen (kanske).

    Jag som liten småföretagare sitter och väntar hela dagar på att paketen skall bli upphämtade och äter lunch på kontoret för att inte vara oanträffbar när hämtningen sker, men senaste tiden så har jag suttit hela dagar utan att få någon hämtning.

    Jag valde därför att min fru nu senast fick ta med sig paketen till sitt arbete som har en reception (annan stadsdel i innerstan) och valde hämtning där istället. Döm av min förvåning när hon hörde av sig igår kväll att DHL under hela dagen inte kommit och hämtat paketen.

    DHL börjar för mig bli en börda där jag sitter fast på kontoret och inte kan åka iväg och göra viktiga ärenden för att en chaufför kanske skall komma och hämta paketen som kunder väntar på. Posten trots betydligt dyrare fraktpriser ligger närmare och närmare att man går över till eftersom man kan lämna in paketen på sitt ombud och sedan inte sitta fast på kontoret.

    Är det fler som har problem med DHL i Stockholms innerstad?

    /Peder
    Vinglaset.se

    #176026
    fotofyndet
    Deltagare

    Det där med transportbolagens servicenivå hänger otroligt mycket på sista länken, dvs den lokale chauffören. Vi har ett mycket gott samarbete med vår ordinarie chaufför och han hämtar och lämnar på de tider vi har bestämt. Om det av någon anledning är ändring så säger han ofta till dagen innan så att vi vet om det. Är vi inte på plats så bor vi så till att vi bara ställer ut leveranserna med något regnskydd.

    Men det är på sommaren man upplever problem… Förra sommaren hade vi en vikarie som flera dagar i rad ringde och berättade han glömt att hämta hos oss, om det gick bra att ta det dagen efter. En dag ok, andra dagen sa jag ifrån och då vände han och kom och hämtade. Efter tredje gången så glömde han inte bort det igen.

    Denna sommaren hade vi en chaufför som var på plats för att hämta redan innan stopptiden för bokningar. När vi förvånat ifrågasatte det svarade han “Jag har mycket att göra, vi måste hjälpas åt…”

    Mycket hänger på personen, så är det tyvärr. I ditt fall kanske en låda med kombinationslås att lägga paketen i kunde vara ett alternativ för att slippa sitta och passa på chauffören. Om han inte kommer alls tycker jag att du ska ringa till ditt lokala DHL-kontor och säga till. Varje gång.

    #176027
    Peder
    Deltagare

    Tack för tips och råd! Idén med låda med kodlås är inte så dum, men skulle behövas en ganska stor ibland när man har mycket ordrar och som du skriver så hjälper det inte så mycket om de inte kommer och hämtar.

    Jag hoppas på förbättring eftersom jag annars varit mycket nöjd med DHL.

    /Peder

    #176028
    Bifrost
    Deltagare

    Hej Peder!
    När vi flyttat till nya lagret så ordnade vi som fotofyndet sa en dörr märkt gods och mobilnummer och kodlås. Ett mail till DHL om koden.

    Efter snack med chauffören så funkar det kanon. Vi hade samma problem som du men nu njuter jag varje gång dom hämtar…. Vi rekommenderar detta.

    mvh Stefan

    #176034
    Peder
    Deltagare

    När vi flyttat till nya lagret så ordnade vi som fotofyndet sa en dörr märkt gods och mobilnummer och kodlås. Ett mail till DHL om koden.

    Väldigt bra idé om det fortsätter så här, men då blir det att bygga om kontoret med en entré för DHL. Kanske det får sluta så……

    /Peder

    #176039
    C.Larsson
    Deltagare

    Vi har också hämtning med kodlås I sommar då flera leveranser uteblev så pratade vi med dhl så sa de att har de inte hämtat så kan du ringa vid 15:30 så löser vi det. Det gjorde vi också flera ggr och de kom alltid o hämtade även om det var sent på kvällen. Efter några såna ggr har vi inte haft några problem längre

    #176040
    Goran
    Deltagare

    Vi hade samma krångel med DHL i Kisa för något år sedan. Ringde till DHL kundtjänst, men det gav inget, en massa undanflykter från kusken. Fortsatte sedan att var gång ringa till åkeriet som körde. Begärde att få tala med tuppen på bygget. Efter ett antal gånger så bytte åkeriet kusk, sen fungerade det.

    #176042
    Henke
    Deltagare

    Kan bara instämma. Två bommade upphämtningar i rad trots fem telefonsamtal där jag påminde dem! Tydligen råkat ut för vikarier som både är analfabeter och korkade…
    En väldigt trevlig kundtjänst på DHL räcker tyvärr inte när så mycket hänger på åkeriet och chauffören. DHL (och övriga i branschen) borde ställa betydligt högre krav på åkerierna. Det är DHLs varumärke som dras i smutsen. Idag var jag extremt arg på dem.

    #176049
    bslask
    Deltagare

    Jag är inte på plats alls om dagarna så hela min webshop hänger på att chauffören hämtar mina kundpaket och även levererar mina leverantörsförsändelser själv. Jag har ett gammalt sopskåp som fungerar för ändamålet. Viktigt också att du skaffar ett LUK-avtal med DHL (Leverans utan kvittens) så får chuaffören info i sin terminal om hur&vart han/hon ska hämta paketen. På 3½ år har jag endast haft missade hämtningar 3ggr, då har jag haft olika adresser & chaufförer!

    Sen förespråkar jag verkligen inte mutor, men att ha en god relation med sin chaufför underlättar. Jag brukar lägga ut lite godis vissa fredagar samt en flaska whiskey i julklapp, det gör allt så mycket lättare, och man får lite “extra service” i form av bortforsling av tompall & inbärningshjälp vid behov! =)

    #176051
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag har det andra problemet med DHL, aldrig några problem med chaffören han lämnar och hämtar och är underbart trevlig, men så fort det är frågan om att ngt ska aviseras så fungerar ingenting för här brister kontoret i stället. Då hjälper det föga att ringa och klaga.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.