Plus Forum E-handelsforumet Logistik Streckkoder – för långa?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102320
    lillamig
    Deltagare

    Hej.

    Jag sitter och pillar med streckkoder (i formatet Code128) för våra produkter.

    Vi använder en etikettskrivare, Brother QL-700, som kan skriva ut fina små klisterlappar i storleken 62x29mm. So far so good.

    Våra produkter har i vissa fall följande längd på sina artikelnummer:

    63521-545-6277-Gray-50

    De första tre siffersektionerna är tillverkarens artikelnummer (som vi vill behålla). “Gray-50” läggs på något automatiskt vis till av Prestashop när vi skapar artikelvariationer (i exemplet: färg grå storlek 50).

    Vår laserscanner gillar inte de här koderna (läser oftast inte in någonting) och min misstanke är att koderna kan vara för långa för dessa etiketter (62mm bredd), att koden blir för liten helt enkelt. Kan det vara så? Printern skriver ut i 300dpi. Scannern är ingen lyxvariant men jag tror den har ganska bra upplösning. Det är en vanlig handhållen som är ansluten via USB. Om jag testar andra streckkoder läser den in dem utan problem.

    Har googlat en del men inte hittat någon jättebra resource för barcode-hjälp och tips. Jag hade fått för mig att en streckkod kan vara pytteliten, de jag skapar är ändå mellan ca 2-5 cm i bredd. Har vi verkligen för långa artikelnummer?! Hur gör ni?

    #177178
    GregerA
    Deltagare

    Får bara streckkoden plats på etiketten så är det nog inte längden som är problemet.

    Jag vet inte hur Brothern eller din programvara fungerar, men Code128 skall bestå av starttecken+text+stopptecken+checksumma.

    Om printern eller typsnittet inte skapar start/stopp och checksumma så måste du lägga till det i textsträngen själv.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.