Plus Forum E-handelsforumet Logistik Antal order per timme 2015 Affärssystem

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102434
    gustalero
    Deltagare

    Vi är sugna på lite aktuella input kring antalet antalet ordrar per timme för utskrift, plock, pack och skicka. Lite benchmarking. :)

    Vi kör idag specter som affärssystem och vi packar ca 30 ordrar per timme. Paketen är mellan 250 g till 2 kg, och varje kund handlar i genomsnitt ca 2 produkter. Vi packar i wellådor.

    Samlingsplocklistan är sorterad så att plockaren går ett varv i lagret och har en fylld vagn, sedan packas det, blipp och aktivering av faktura och utskrift av fraktetikett.

    Hur tycker ni att vi ligger till?

    Vi har sneglat på andra och ser att Stayhard och Lyko kör med sortering direkt på vagnen och massutskrifter av fraktsedlar etc.

    Stayhard:

    https://www.youtube.com/watch?v=xiAyOc7nPrM

    Lyko:

    Lyko Hair AB

    https://www.youtube.com/watch?v=3Swse51COYo#t=35

    Sortering på vagnen känns onekligen lockande av många skäl, felplock, tidsbesparing etc.

    När man kikar över dagens ordrar så ser man vad man kan leverera och inte. Då torde det inte vara något bekymmer att mass-skriva ut fraktetiketter och plocklista/följsedel.

    Det ser ut som att de stora drakarna kör med fraktetikett och plocklista/följsedel på “samma” papper. Det hade varit fantastiskt skönt.

    2:38 min in i stayhardklippet ser man detta. Men det kanske är bara fraktetiketterna. Men det är matchningen mellan Fack X på vagnen och order Y som man enkelt vill hitta. Och inte behöva vänta på något affärssystem som tuggar på mot Klarna och Unifaun. :p

    Hur ser ni på det? Tips på bra affärssystem/upplägg?

    #161234
    Dan
    Deltagare

    När jag benchade detta sist när jag var riktig e-handlare julen 2012 hade vi följande siffror. Beräknat på 2,63 rader per order. 90% enkla orders, 10% mer komplicerade med konstigt innehåll som krävde speciallådor och mer tid.

    Plock per rad fastanställda snitt: 13,2 sekunder, plockade rader per h: 273
    Plock per rad extraanställda snitt: 25 sekunder, plockade rader per h: 144

    Packad order snitt fastanställda: 80 sekunder, packade per h: 45st
    Packad order snitt extraanställda: 149 sekunder, packade per h: 24st

    Vi körde plocklista med 10 alternativt 20 ordrar beroende på om brev eller paket. I plockslinga, sedan till annan person som packade.

    #161236
    gustalero
    Deltagare

    Det var utförligt beskrivet, tack!

    Körde ni med massutskrifter av fraktsedlar då?

    Direktsortering på vagn?

    #161238
    Dan
    Deltagare

    Inte utförligt nog :)

    Vi printade plocksedel, alla orders/fakturors och fraktsedlar som gick med vagnen i slingan och till packaren sedan. Allt i ordning såklart.

    Sortering skedde i denna fasen i “rörig” ordning efter produkters placering i slingan på vagn. Dvs produkter tidigt i slingan kom först på vagnen. Ej helt logiskt, men vi valde att inte köra i “fack” på vagnen och sortera där för att inte låta packarna bli slappa och göra felpack. Oklart i efterhand om detta gav något, när vi outsourcade lagret gick vi över till att plocka sorterat på order i fack direkt på vagnen.

    Tror det hade varit smart att göra så från start för “extrakollen” packaren gjorde var inte sådär värdefull när man inte hade scanner osv för produkter.

    #161242
    gustalero
    Deltagare

    Du har nog rätt Dan i att extra kollen som packaren gör inte är allt för betydande, scanner är nog att föredra där. Men lite tidsvinst blir det nog med direkt sortering på vagnen för små produkter tänker jag.

    Det vi undrar lite över är hur långt det går att nå utan olika maskiner som hjälper till i order per timme? Alltså med ett effektivt affärssystem och en optimerad packprocess. Order per timme.

    Ca 2 produkter per kund och lätta paket, och det mesta är väldigt förutsägbart när det gäller emballage etc.

    #161246
    Dan
    Deltagare

    Är väl svårt att säga. Var hos Yves Rocher idag och kikade på deras lager och de snittar 1050 rader i timmen per person.

    Men de plockar mycket samma saker och kan optimera slingan efter det. Samt så kör de A och B-slingor utifrån vilken typ av orders det är. Sakerna är små och de har en maskin som reser lådorna och försluter dem.

    Så tror inte man kan säga en siffra där. Bästa är väl att åka ut till en kollega/konkurrent och se vad de har för benchmarks. Eller räkna teoretiskt på sina egna slingor och moment.

    #161249
    matte-r
    Deltagare

    Har en del att jobba på helt klart. Jag tar ungefär en timme på mig att packa 10 ordrar, med kanske 3 produkter till varje order i snitt. Själva plocket går snabbt, men packandet och framför allt utskrift av etikett via Pacsoft Online tar mig evigheter att göra.

    Tar gärna emot tips till hur man gör detta snabbare, då jag hellre skulle lägga tiden på att driva verksamheten framåt.

    #161250
    Dan
    Deltagare

    Lite svårt att ge tips om man inte vet exakt hur du gör idag.

    Skriva ut etiketter manuellt via pacsoft rekommenderas dock inte. Kör orderkoppling eller liknande så de matas automatiskt ur din plattform.

    Packa handlar väl om:

    -Träning
    -Rätt emballage
    -Arbetsstationens uppbyggnad
    -Vilka moment/kontroller man har
    -Hjälpmedel i form av tejphållare, kraftpapperhållare och liknande småsaker.

    #161272
    matte-r
    Deltagare

    Jo jag märker ju att jag blir bättre och bättre på packningen och är med på de punkter du listar upp, jag får utvärdera mig själv på dessa punkter.

    Jag kör Open Cart och har inte sett att det går att skapa någon orderkoppling till Pacsoft därifrån. Jag skriver ut fakturan från OpenCart och sitter och knackar in manuellt i Pacsoft. Hittade ett script som kunde hjälpa till lite, men det är ändå manuellt arbete.

    Är det här med orderkoppling något som finns om man hyr en butik? Som exempel säger jag nordisk e-handel, för jag funderar på om jag i takt med att verksamheten växer vågar sitta på IT-supporten själv:-)

    #161274
    Jimmy
    Deltagare

    Är det någon som kan rekommendera ett bra orderhanteringssystem.
    Vi kör idag Kodmyrans Shop4Sale med koppling till Specter. Men vi skulle önska lite mer än vad Specter levererar när det gäller pack och plock.
    tex stöd för samlingsplocklista, streckkorder, plocklista i ipad och möjlighet att skriva ut plocklistorna i en viss ordning mm.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.