Plus Forum E-handelsforumet Logistik Priser/Avtal/DHL/Schenker

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102610
    Qarillion
    Deltagare

    Vi ligger i dagsläget på ett gruppavtal med DHL när vi skickar våra paket/pallar/styckegods.

    Någon med hyfsad volym som vet när eller om det eventuellt är värt att försöka förhandla till ännu bättre priser än vad gruppavtalen ger om man skickar cirka 1300-1500 paket/pallar/styckegods i månaden?

    Vi skickar ganska mycket styckegods då det är en del tunga produkter.

    Vi för lite samtal med Schenker och har fått vad jag ändå tycker är helt ok priser, men vilka uppfattas som bäst tror ni?

    Schenker eller DHL?

    Har en liten schism med DHL då dom tydligen haft inbrott på sin terminal i Västberga och en pall vi skickat med värde cirka 14000:- tydligen blivit stulen och vi erbjuds en ersättning på 5250:-.

    #178025
    Rob
    Deltagare

    Är det hemkörning beror det ju väldigt mycket på chauffören hur bra service man får. Jag köpte nyligen en bordssåg från ditt företag och min fru var hemma när leveransen kom. Hon fick jättekartongen inburen fast det kanske inte ingick i tjänsten. Mycket bra.

    Om paketet levereras till ombud så avstår jag helt om det är Schenker eftersom det är för tråkigt att åka till det ombudet jämfört med DHL och Posten. Också förstås extremt individuellt.

    Angående volym har jag ingen aning men 1500 paket låter tillräckligt mycket för att du skulle kunna vara duktigt kaxig mot dom. :)

    Gällande ersättningen har antagligen DHL rätt om man lusläser det finstilta. Trist bara när man drabbas själv. Sånt händer ju liksom aldrig.

    #178026
    Qarillion
    Deltagare

    Hej Rob.

    Roligt att höra lite input ifrån en som fått leverans och faktiskt är nöjd. Man får sällan så mycket information ifrån sina kunder om just fraktdelen, om den inte är negativ förstås :)

    Vi upplever att våra kunder generellt sätt är ganska nöjda med DHL, vi får relativt lite klagomål i förhållande till antalet paket vi skickar så att säga. Men här hade man nog velat ha lite mer kött på benen. Schenker vill gärna in och då vill man ju veta hur det uppfattas.

    Vi skulle kunna köra en test parallellt, men problemet vi ser är att då skall det in i olika burar och pallar och då finns det en stor risk för felsortering och problem.

    Vid inbrottet där vi förlorade en pall tycker jag ändå att det är lite konstigt att dom förmodligen inte ens har några vakter på terminalen? Eller larm som fungerar? Så vitt vi vet kan pallen har stått på utsidan “free for pickup” så att säga.

    #178027
    Ekraft
    Deltagare

    Jag har nyss haft en sittning med de tre stora fraktbolagen, och det är förvånansvärt lite som skiljer i pris mellan dem, och jämfört med gruppavtalen. Det handlar om enstaka procent i skillnad mellan Posten, DHL och Schenker. Alla landade ganska nära Pluskontots avtal med DHL.

    #178030
    Stefan72
    Deltagare

    fast när det gäller stölden måste det väl framgå av försäkringsvillkoren vad som gäller? Det är ju en sak som få läser i detalj och sen blir det ett himla liv när det händer nåt.
    Personligen gillar jag DHL bäst. Aldrig nå krångel medans 9 av 10 paket hit som kommit med schenker har krånglat och ringer man dit så är det aldrig deras fel. Endast alla omständigheter.

    #178032
    dd88
    Deltagare

    Vet du hur många av dina privatkunder som skickar varorna till sin arbetsplats? På just den punkten ser jag en stor fördel för DHL (flexibla och tillmötesgående), baserat på egen erfarenhet som privatperson.

    Hade jag varit i din sits så hade jag pressat Schenker på bra pris och använt detta mot DHL.

    #178185
    Soolly
    Deltagare

    Jag har tidigare arbetat på Schenker och tycker att de fungerar utmärkt. Deras priser är riktigt bra när man är stor kund till dem. 1500 sändningar på månad låter ganska mycket. Speciellt om det är många pallar. Då skulle jag ta mig en noggrann titt på Schenker. På min tid höll Schenker dessutom betydligt bättre kvalitet än vad DHL gjorde.

    #178838
    efraim3000
    Deltagare

    Vi håller till i Oslo och har 95% av försäljningen i Norge, lager i Norge osv. Satsning på internationalisering kommer denna höst, så skulle uppskatta att höra lite om fraktpriser från Sverige. Bara mellan tummen och pekfingret, vad kostar ett paket 25x20x5,5 (0,4kg) till Tyskland eller Österrike?

    Vilka är bäst från Sverige på små paket till Europa?

    #178844
    dd88
    Deltagare

    Skulle säga att UPS är bäst när det kommer till leverans från Sverige till Europa, dock även dyrast om du inte får en bra rabatt. Jag har väldigt lite problem med paket som UPS skickar till Europa och USA.

    Har test DHL vid sidan av i Europa för utvärdering och de har dels svårt att hålla leveransdatum men även en hel del klagomål från kunder pga krånglig returhantering.

    #178853
    bslask
    Deltagare

    Jag anser att både DHL & Bring fungerar väldigt bra när det gäller kvalitet & leverans.
    Dock har jag alldeles för dåliga priser. Tyvärr är mitt flöde litet så förhandlingspositionen är svag.

    Men att det är generellt dyrt, och mycket dyrare att skicka ut i Europa än tvärtom är ett gammalt välkänt samtalsämne som debatterats flera ggr på forumet.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.