Plus Forum E-handelsforumet Logistik DHL Stycke

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94758
    timmy
    Medlem

    Undrar om det är någon som använder sig av DHL Stycke och vet hur man räknar fram ett pris. DHL Servicepoint är det ju bara att kolla i prislistan och hålla sig under maxgränsen på storlek, antar jag. Stycke däremot verkar lite krångligare eftersom det blir för billigt när jag kollar i bara prislistan (som är skriven utefter vikt). Antar att man måste räkna med hur stora paketen är också, inte bara kolla på vikten!?

    Tacksam för hjälp!

    #112804
    Parvelito
    Deltagare

    Ja, det finns en skrymmesberäkning på 280kg/m3, eller 280gram per liter om det låter enklare. Om du har en låda som är 40x40x30cm så är den 48 liter, och väger därmed minst 13,44kg vid taxering.

    #112807
    MonsterM
    Deltagare

    Då leveransen sker till dörren eller trappuppgången så bör man välja tillägget avisering om det är till privatkund och det kostar 70:-, glöm inte heller att lägga på drivmedelstillägget brukar ligga kring 18%. Vill du ha pappersfaktura tillkommer även en faktureringsavgift på 45:-

    #112809
    timmy
    Medlem

    Perfekt, precis det jag behövde. Enligt mina beräkningar så skulle alltså ett paket på 150x100x8cm vara 120liter och med andra ord bli minst 33kg. Det i sin tur skulle enligt min prislista landa på 150kr ex moms utan tillägg för avisering och drivmedel. Avsevärt mycket bättre än posten där jag betalar drygt 350kr ex moms för samma paket.

    Tack för hjälpen!

    #112818
    sailorcap
    Deltagare

    Glöm inte att på styckegods räknas antal km som godset ska transporteras.
    Det är avsevärt dyrare att från malmö skicka till piteå än från Malmö till Helsingborg t.ex.

    Mvh
    ANDREAS

    #112819
    timmy
    Medlem

    mm, räknade på 40mil så det blev väl ett rätt högt pris i snitt

    #112924
    nordpolen
    Deltagare

    Perfekt, precis det jag behövde. Enligt mina beräkningar så skulle alltså ett paket på 150x100x8cm vara 120liter och med andra ord bli minst 33kg. Det i sin tur skulle enligt min prislista landa på 150kr ex moms utan tillägg för avisering och drivmedel. Avsevärt mycket bättre än posten där jag betalar drygt 350kr ex moms för samma paket.

    Hur lyckades du komma så långt ned i pris som 150 kr? Jag hamnar på ungefär 500 kr ex moms och avgifter enligt denna prislista. 70% avtalsrabatt?

    #112926
    timmy
    Medlem

    @nordpolen 8508 wrote:

    Hur lyckades du komma så långt ned i pris som 150 kr? Jag hamnar på ungefär 500 kr ex moms och avgifter enligt denna prislista. 70% avtalsrabatt?

    hmm, konstigt. Kan svara med 100% när jag fått fakturan på det jag skickat under veckan. Din prislista verkar väldigt hög jämfört med min. Kan hända tt jag missuppfattat min men det tror jag inte. dne är inte uppbyggd på zoner som din utan efter antal mil. Upp till 20kg och 20mil är priset 129kr ex moms. Sedan tillkommer lite avgifter förstås. Priserna har jag fått från lessmore.com.

    #112927
    nordpolen
    Deltagare

    Börjar gilla det här med lessmore mer och mer… Alltså nästan 70% rabatt mot den ordinarie prislista jag länkade till!

    #112928
    Parvelito
    Deltagare

    Ingen människa kan väl i alla fall skicka något enligt DHL:s ordinarie prislista? Alla vet ju att alla transportföretags ordinarie prislistor är helt uppåt väggarna. Istället får man förhandla om stora rabatter, och det har alla förstått utom Posten.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.