Plus Forum E-handelsforumet Logistik Det vanligaste felet vid plockning och fel mot kunderna

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103082
    gustalero
    Deltagare

    Vilket är ert vanligaste fel när ni plockar och skickar till era kunder?

    Vi upplever att det absolut vanligaste felet vi gör är att skicka 1 produkt då kunden kanske har beställt två eller fler av samma vara. Idag har vi inget bra sätt att upptäcka dem utan det kan slinka igenom fel där.

    Oftast är det kunden som hör av sig och så ser vi att vi har en saldodiff i lagret.

    Har ni någon lösning på detta? Hur undviker ni detta?

    #179787
    FredrikGust
    Deltagare

    Vanligaste felet är lagersaldofel, vilket i sin tur kan bero på att det är strul pga kassan i fysisk butik där man registrerat försäljning frlsktigt, felplockat, felräknat vid inleverans eller att hantering av returer/garanti.

    Tack vare att vi har streckkod på alla våra produkter blir det väldigt sällan fel produkt, däremot händer det ju att någon räknat fel och skickat ut.

    Hade vi kört digital hantering av packning med streckkodsläsare hade antalet fel varit färre, men risken för att det blir fel i kassan på den fysiska butiken är betydligt större.

    #179798
    MagnusJohansson
    Deltagare

    @gustalero 84736 wrote:

    Hur undviker ni detta?

    En röd markering runt den orderraden om det är fler än 1 st. Fungerar givetvis bara om det absolut vanligaste är att man säljer 1 av varje artikel.

    #179803
    Kocken
    Deltagare

    Vi fetmarkerar alla siffror där produktantalet är större än 1

    #179839
    Seinfeld
    Deltagare

    Alla sätt är bra ända tills det blir felpackat. Tror inte det finns några helt säkra system om inte man låter en plockrobot fixa det och då snackar vi volymer. För min egen del har jag fått lära mig vi learn by error. Fått skicka saknad artikel i eget paket och då extra frakt. Har skickat två paket fel då jag satte fraktsedel på fel gods. Lyckades sälja det ena paketet billigt så att jag inte förlorade på det men dubbel frakt till den andre kunden. Så nu är jag extremt försiktig när jag packar och adresserar. Prickar av och bockar av enligt konstens alla regler och so far so good.

    #179470
    timpelt
    Medlem

    Hur markerar ni era lagerhyllor? H01P01 eller?

    #179840
    MagnusJohansson
    Deltagare

    @timpelt 84809 wrote:

    Hur markerar ni era lagerhyllor? H01P01 eller?

    Vi kör med nummer PUNKT nummer PUNKT nummer. Så 1.2.3 betyder lagerrad 1, hyllsektion 2, hyllvåning 3 (räknat underifrån).

    order.jpg

    #179841
    MagnusJohansson
    Deltagare

    I övrigt när det gäller felplock så brukar jag tänka att allt ska vara glasklart och att man inte ska behöva tänka så mycket när man hämtar saker från hyllor. Exempelvis:
    – Ställ inte några liknande produkter på samma hylla och helst inte direkt över eller under eller direkt till höger eller till vänster. Däremot snett upp eller ned är OK (för då måste man ta fel på två nummer för att det ska bli fel)
    – Om en produkt består av flera delar. Sätt ihop dem med snöre, sträckfilm, gummisnodd eller liknande. Bättre att tänka på detta när man packar upp varor än när man ska skicka.
    – Försök att bara ha ett artikelnummer per hylla som ligger nedpackade. Annars så blir man så osäker när man står där och ska välja en kartong.
    – Håll ordning på plocksedlar.
    – Packa färdigt en order innan man gör något annat
    – Gör allt på samma sätt varje dag. Dvs om paket ska ut i en sluss för avhämtning kl 13:30 så ställ larmet på att kl 13:00 ska alla paket ut.
    – Om ni är flera så är det bra om alla gör på samma sätt så man enkelt kan ta över varandras sysslor samt att det sparar tid. Det möjliggör också att man kan hitta fel som den andra råkar göra.

    OBS: För alla fungerar inte ovan sätt. Men i stort tror jag det handlar om att bygga upp ett system som fungerar hur trött och okoncentrerad man än är.

    #179842
    Qarillion
    Deltagare

    @MagnusJohansson 84810 wrote:

    Vi kör med nummer PUNKT nummer PUNKT nummer. Så 1.2.3 betyder lagerrad 1, hyllsektion 2, hyllvåning 3 (räknat underifrån).

    order.jpg

    Vi har ungefär samma system som ovan. Fast vi har hittills använt bokstav som första del. Men det är ju lite smaken som baken :)

    Vi har t.e.x A-7-2 (A= Lagerrad, 7= Hyllsektion, 2= Hylla)

    Får man över alfabetet i lagerrader får vi börja på AA har vi sagt :)

    Hittills är vi inte där, men en förhoppning är väl att det skall behövas i framtiden :)

    #179843
    MagnusJohansson
    Deltagare

    @Qarillion 84812 wrote:

    Vi har ungefär samma system som ovan. Fast vi har hittills använt bokstav som första del. Men det är ju lite smaken som baken :)

    Jo det där krävdes några tankeminuter innan man bestämde sig för man vill ju inte märka om allt i efterhand :) Jag har ingen aning vilket som är bäst dock. Vi har en stor gång med hyllrader på vardera sida så då fick alla på ena sidan börja med 1, 2, 3 osv och alla på andra 20, 21, 22.

    @timpelt 84809 wrote:

    Hur markerar ni era lagerhyllor? H01P01 eller?

    Det här med att sätta prefix före bör man nog undvika. Dvs H01P01 tar onödigt lång tid att läsa. Informationen sitter ju endast i 1-1 så allt annat bör bort.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.