Plus Forum E-handelsforumet Logistik lokala kostnader i hamn?

Etiketter: , , ,

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103285
    tropfrog
    Medlem

    Hej

    Jag har en sändning liggandes på båt på väg till Göteborgs hamn. 0,5 kbm och 103 kilo. Godset är köpt som FOB. Jag har hela tiden varit medveten om att det kommer att kosta mig lite i Göteborg, dvs lossningskostnader, lagerkostnader osv.

    Nu blev jag kontaktad av ett företag som aviserade att båten kommer den 18e februari och de ville skicka mig en faktura för lokala kostnader. Fakturan de skickade hamnade på över 2000 kr plus moms och innehöll framförallt två positioner på 1300 kr som kallades för terminal handling charge och documentation. Jag har ställt frågan till dem vad dessa två punkter innebär, men de har inte kunnat förklara förutom att de lägger godset på deras lager i 4 dagar.

    Jag är helt nybörjare på import, men har lång yrkeserfarenhet inom ekonomi och juridik. Vad jag vet helt säkert är att jag inte har något bindande avtal med detta företag.

    Vad jag förstår så skall godset från båten till tullagret, dessutom så finns det avgifter som Göteborgs hamn tar ut och det skall jag förstås betala för, men över 2000 kr låter inte rimligt i mina öron. Kan jag kontakta något annat företag för att utföra denna tjänsten? Åtminstone för att kunna jämföra priserna.

    Jag kommer att sköta tulldeklarering och upphämtning själv.

    MVH
    Magnus

    #180615
    Ekraft
    Deltagare

    2000kr för en pall är en rätt så normal kostnad om du inte har avtal med kontinuerliga leveranser då det brukar kunna gå att få till något bättre.

    #180617
    Qarillion
    Deltagare

    Håller med ovan. Låter som en ganska normal hanteringskostnad.

    Nu brukar inte vi sköta tulldeklarering och upphämtning själva, men fakturorna brukar vara på mellan 4000-7000:- lite beroende på vad det är för vara.

    #180628
    tropfrog
    Medlem

    Tack för era svar. Priset kanske inte är orimligt i förhållande till godset, bara orimligt i förhållande till värdet. Jag har varit i kontakt med agenten och de har förklarat att de har en minimi debitering på 1 ton. Så om jag hade beställt 9 ggr så mycket så hade jag fått samma pris. Lesson learned. Jag går back på denna sändningen, nästa gång blir det flygfrakt vid mindre volymer.

    MVH
    Magnus

    #180729
    Da.Ny
    Deltagare

    Hej, jag undrar om du bokade med nåt frakt bolag själv och i så fall vilka? Jag letar efter frakt från Kina till Sverige på 6 kubikmeter.

    Mvh
    Fredrik

    #180733
    PatrikL
    Deltagare

    @Da.Ny 85946 wrote:

    Hej, jag undrar om du bokade med nåt frakt bolag själv och i så fall vilka? Jag letar efter frakt från Kina till Sverige på 6 kubikmeter.

    Mvh
    Fredrik

    Ring Its. Dom är kanon och hjälper till på ett proffetionellt sätt. Vi tar hem både lösgods och containers från bland annat China med dom. http://www.indeship.se

    #180792
    Da.Ny
    Deltagare

    @PatrikL 85950 wrote:

    Ring Its. Dom är kanon och hjälper till på ett proffetionellt sätt. Vi tar hem både lösgods och containers från bland annat China med dom. http://www.indeship.se

    Hej! tack för tipset. har varit i kontakt med och det verkar bra.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.