Plus Forum E-handelsforumet Logistik lokala kostnader i hamn?

Etiketter: , , ,

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103285
    tropfrog
    Medlem

    Hej

    Jag har en sändning liggandes på båt på väg till Göteborgs hamn. 0,5 kbm och 103 kilo. Godset är köpt som FOB. Jag har hela tiden varit medveten om att det kommer att kosta mig lite i Göteborg, dvs lossningskostnader, lagerkostnader osv.

    Nu blev jag kontaktad av ett företag som aviserade att båten kommer den 18e februari och de ville skicka mig en faktura för lokala kostnader. Fakturan de skickade hamnade på över 2000 kr plus moms och innehöll framförallt två positioner på 1300 kr som kallades för terminal handling charge och documentation. Jag har ställt frågan till dem vad dessa två punkter innebär, men de har inte kunnat förklara förutom att de lägger godset på deras lager i 4 dagar.

    Jag är helt nybörjare på import, men har lång yrkeserfarenhet inom ekonomi och juridik. Vad jag vet helt säkert är att jag inte har något bindande avtal med detta företag.

    Vad jag förstår så skall godset från båten till tullagret, dessutom så finns det avgifter som Göteborgs hamn tar ut och det skall jag förstås betala för, men över 2000 kr låter inte rimligt i mina öron. Kan jag kontakta något annat företag för att utföra denna tjänsten? Åtminstone för att kunna jämföra priserna.

    Jag kommer att sköta tulldeklarering och upphämtning själv.

    MVH
    Magnus

    #180615
    Ekraft
    Deltagare

    2000kr för en pall är en rätt så normal kostnad om du inte har avtal med kontinuerliga leveranser då det brukar kunna gå att få till något bättre.

    #180617
    Qarillion
    Deltagare

    Håller med ovan. Låter som en ganska normal hanteringskostnad.

    Nu brukar inte vi sköta tulldeklarering och upphämtning själva, men fakturorna brukar vara på mellan 4000-7000:- lite beroende på vad det är för vara.

    #180628
    tropfrog
    Medlem