Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring SEO: Hur mycket content på startsida?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103612
    MrPong
    Deltagare

    Ur ett SEO-perspektiv, hur mycket content anser ni att man bör ha på sin startsida? Utan att ha A/B-testat, så misstänker jag att min nystartade ehandels placering i sökresultaten kommer att bli lidande om jag tar bort SEO-vänlig text från min startsida (ca 450 ord för tillfället). Detta då min sida varken har hög domänauktoritet eller många kvalitativa inlänkar.

    Jag lutar mot att gradvis korta ner texten i takt med att jag lyckas driva mer organisk trafik till sidan och lyckats etablera ett starkare varumärke.

    Hur hade ni gjort?

    #181772
    Magnus Brath
    Deltagare

    Ju mer desto bättre är tyvärr svaret. Google är en sökmotor för text i första hand.

    Du kan tyvärr inte A/B-spilttesta heller.

    Om du kortar ner texten kommer det vara dåligt för sidan, oavsett om du gör det lite i taget eller allt på en gång. Å andra sidan kan du ju under tiden bygga upp mer av annat sådant som lyfter dig. Det låter inte som att det skulle vara jättesvårt om du rankar idag med en ny sajt.

    #181773
    MrPong
    Deltagare

    Tack för ditt svar Magnus!

    Fel av mig, jag menade helt enkelt att testa genom att ta bort text och invänta resultat. Men jag förstår av din kommentar vad utfallet mest troligt kommer att bli.

    Det låter som att jag helt enkelt gör klokast i att låta texten vara kvar. Men hur ser du på användandet av t.ex. en läs mer-knapp i stil med den på http://www.lekmer.se startsida? Jag har läst i vissa bloggar att text som göms i en tab eller liknande
    inte ger samma resultat som synlig text, men jag är osäker på huruvida det stämmer.

    #181774
    Magnus Brath
    Deltagare

    Bäst är att behålla. Läs mer-knapp kan fungera bra men Google har varnat att de har för avsikt att låta bli att bry sig om text som döljs på det sättet.

    Sen kan du mycket väl klara dig utan som sagt, beror på hur viktig positionen är och hur mycket du törs testa.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.