Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Best practice: skaffa länkar i tidigt skede?

Etiketter: 

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103650
    MrPong
    Deltagare

    Som rubriken lyder, vad är best practice för att skaffa länkar till ens sida i början för att få en skjuts i sökresultaten?

    Min första tanke var att bli en “profil” på ett forum inom min nisch där jag kan dela med mig av min kunskap på ett naturligt sätt och kanske få viss trafik därifrån samt väcka intresse för min sajt. Men det existerar dessvärre inga forum inom min nisch, än mindre på svenska.

    Jag undrar därför hur ni ställer er till att få dofollow-länkar från sidor med hög PR? T.ex. Mozilla.org, ted.com, Reddit.com mm., men såklart även från svenska diton och bloggar.

    Eller vad har ni för andra tips för att klättra i SERP:en? Vad har funkat för er?

    Jag kommer givetvis att fortsätta att jobba med att SEO-optimera min sida och skriva blogginlägg mm.

    Slutligen är jag medveten om att det finns flera guider inom länkbygge, men jag har svårt att avgöra vad som faktiskt ger resultat och vad som är värt att satsa på.

    Stort tack!

    #181930
    C.Larsson
    Deltagare

    Prova att göra gästinlägg, blogga, byt länkar med andra. Samarbeta med bloggar. Vart får dina konkurrenter sina länkar ifrån. Kolla med t.ex backlinkwatch

    #181937
    MrPong
    Deltagare

    Tack för tipset C.Larsson! Några fler tips?

    #181964
    expandtalk
    Deltagare

    Konkurrenters länkar hittar du med Majestic, se till att du har länkar från återförsäljare, gör en tävling, gör en outreach kampanj med bloggare inom en viss kategori, skriv ett länkbete. Det finns mängder av metoder.

    Se till att du får länkar av bra kvalitet annars kan det sänka dig. Försök att få länkar med hög trust och relevanta ankartexter – med naturlig spridning – även till ditt brand.

    #181980
    B2C-B2B
    Deltagare

    Leta upp sökfraser först, helst många sök och låg SEO-konkurrens.

    Bygg några bloggar som är relaterade, tex. om en produkt per blogg.

    Länka inifrån texten till din butik. Länkorden inte bara sökfraser, högst 10% sökfraser.

    Länka 90% med url, “klicka här” eller liknande. Lägg in en klickbar bild på produkten i posten.

    #204496
    Stripe Golf
    Deltagare

    Jag håller på att bygga upp http://www.stripegolf.se, hur viktigt är back.links från start? Tar ju lite tid och energi att arbeta upp…

    #204788
    geirah
    Deltagare
    • Prata med dina samarbetspartners och lojala kunder som gillar ditt varumärke och fråga rakt ut om de skulle kunna tänka sig länka till er sajt. Du kan också erbjuda att länka tillbaka – ofta får man ett positivt svar.
    • Skapa delbart innehåll. Detta kan till exempel vara med en blogg eller informativa sidor som kan vara till nytta för någon. Är innehållet bra kan detta resultera i att besökaren väljer att länka till detta från sin blogg, på twitter, osv.
    • Skapa innehåll med nyhetsvärde och få uppmärksamheten från press, bloggare eller annan media. Det kan ibland vara så enkelt som att ge bort något gratis, lansera en jättebra ny produkt eller publicera något kontroversiellt.
    • Om du skriver en pressrelease så passa på att be om en länk från artikeln till er sajt om artikeln publiceras.

    Läs gärna min SEO Guide för E-handel – Finns lite tips och råd där

    #204919
    ADWISER
    Deltagare

    Att bygga en stark länkprofil är en central del av SEO och kan ha en betydande inverkan på din webbplats ranking i sökmotorernas resultat. Det finns flera strategier för att skaffa kvalitetslänkar, men det är viktigt att närma sig processen med integritet och fokus på långsiktigt värde snarare än att bara jaga höga PageRank (PR)-länkar. Här är några best practices för att skaffa länkar till din sida:

    Skapa värdefullt innehåll

    Det absolut bästa sättet att få länkar är att skapa innehåll som är så bra att andra vill länka till det naturligt. Det kan vara forskningsrapporter, guider, företag som Mr Fritid – detaljerade artiklar eller unika insikter som är relevanta för din nisch.

    Gör outreach

    När du har bra innehåll, tveka inte att nå ut till relevanta webbplatser, bloggare och influencers inom din nisch. Presentera ditt innehåll och förklara varför det skulle vara värdefullt för deras läsare. Fokusera på att bygga relationer snarare än att bara be om en länk.

    Gästbloggning

    Hitta bloggar och webbplatser inom din nisch som accepterar gästinlägg. Det här är ett utmärkt sätt att exponera ditt varumärke för en ny publik och samtidigt få en värdefull bakåtlänk. Kom ihåg att kvalitet och relevans är nyckeln här.

    Lokala partnerskap

    För svenska webbplatser kan lokala partnerskap vara en guldgruva för länkbygge. Samarbeta med lokala företag, organisationer och event inom din nisch för att skapa innehåll som är av gemensamt intresse.

    Använd sociala medier

    Även om länkar från sociala medier oftast är nofollow, kan de öka synligheten för ditt innehåll och leda till andra naturliga dofollow-länkar från webbplatser som upptäcker ditt innehåll via sociala kanaler.

    Aktiv deltagande i relevanta sammanhang

    Om det inte finns forum inom din nisch, utforska andra plattformar som LinkedIn-grupper, Facebook-grupper eller andra online-communitys. Att dela med sig av sin kunskap och vara aktiv kan väcka intresse för din webbplats.

    Länkutbyte och sponsrade inlägg

    Var försiktig med dessa metoder. Även om de kan vara effektiva, föredrar Google naturliga länkbyggnadsprocesser. Om du väljer att gå den här vägen, se till att det är med högkvalitativa och relevanta partners.

    Undvik oetiska metoder

    Undvik att köpa länkar eller använda automatiserade program för att skapa länkar. Dessa metoder kan ge kortsiktiga vinster men riskerar att straffas av Google på lång sikt.

    Till sist, kom ihåg att länkbygge är en långsiktig strategi. Det handlar om att konsekvent skapa värde och bygga relationer inom din nisch. Fokusera på kvalitet framför kvantitet, och var tålmodig. SEO och länkbygge tar tid, men belöningarna i form av ökad trafik och bättre rankingar är väl värda ansträngningen.

    • Det här svaret redigerades för 2 veckor, 6 dagar sedan av ADWISER.
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.