Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring AdWords eller banner-annonsering?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103828
    karlma
    Deltagare

    Hej alla.
    Jag ska lansera en mindre kampanj ‘à ca 20tkr. Fokus ska vara konverteringar. Jag har redan kört en banner-kampanj för att öka trafik till sidan, så jag har grunden klar för en konverteringskampanj.
    Min fundering är vad som kortsiktigt ger mest konverteringar. Ska jag satsa på AdWords eller en ny banner-kampanj? Jag vet att det optimala är att köra bägge samtidigt, men om ni fick välja en, vad hade ni valt och varför?

    Skickat från min iPad med Tapatalk

    #183548
    kryllem
    Deltagare

    Hej,

    Jag antar att banner-kampanj var utanför AdWords?
    Jag hade valt att satsa på AdWords och helst Shopping / Merchant Center annonser och Display annonser som fungerar lite som banner-kampanjer.

    Varför?
    Du behöver inte spendera 20k på en gång, du får bättre översikt över konverteringen, du når sannolikt större målgrupp.

    #183552
    NO LINGO
    Deltagare

    Hej, vet inte hur stort ditt företag är men i mina öron så är 20 tkr inte en “mindre kampanj” :) För många är det ganska mycket att “bränna” på en kampanj men du har kanske en plan för hur du ska räkna hem det iom att du har konverteringsmål? Utan att veta något om dina marginaler, de kanske är helt fantastiska, så bör målsättningen kanske vara att dra in 100 tkr på en sån kampanj om du har ambition att tjäna pengar. I annat fall skulle jag rekommendera att dela upp din budget i mindre poster och börja testa dig fram. När du vet vad som funkar kan du gå all in.

    Satsar du på bannerannonsering så risken stor att du bränner hela budgeten på några veckor. Uppsidan är att du snabbt kan få tillbaka investerat kapital om du har ett kanonerbjudande och når ut till rätt målgrupp. I annat fall skulle jag rekommendera att satsa på adwords. Det tar betydligt längre tid men du bygger upp en långsiktig marknadsföring som kommer att generera intäkter under lång tid. Men som sagt det tar tid att få igång ett bra adwordskonto och det kostar mer än det smakar i början. Felet som många gör är att de kör för kort tid och inte trimmar kontot varje vecka. Och till sist uthållighet- Räkna med att det tar minst 3-6 månader innan du når en kostnad/konvertering som som är lönsam men sen är det bara att gasa på :) Tips, läs boken Pengamaskinen. Där får du på ett enkelt sätt kunskap om hur du bygger upp ett effektivt och lönsamt adwordskonto.

    Break a leg!

    #183556
    karlma
    Deltagare

    @kryllem 89730 wrote:

    Hej,

    Jag antar att banner-kampanj var utanför AdWords?
    Jag hade valt att satsa på AdWords och helst Shopping / Merchant Center annonser och Display annonser som fungerar lite som banner-kampanjer.

    Varför?
    Du behöver inte spendera 20k på en gång, du får bättre översikt över konverteringen, du når sannolikt större målgrupp.

    Tack för dina synpunkter. Låter vettigt.

    #183557
    karlma
    Deltagare

    @NO LINGO 89734 wrote:

    Hej, vet inte hur stort ditt företag är men i mina öron så är 20 tkr inte en “mindre kampanj” :) För många är det ganska mycket att “bränna” på en kampanj men du har kanske en plan för hur du ska räkna hem det iom att du har konverteringsmål? Utan att veta något om dina marginaler, de kanske är helt fantastiska, så bör målsättningen kanske vara att dra in 100 tkr på en sån kampanj om du har ambition att tjäna pengar. I annat fall skulle jag rekommendera att dela upp din budget i mindre poster och börja testa dig fram. När du vet vad som funkar kan du gå all in.

    Satsar du på bannerannonsering så risken stor att du bränner hela budgeten på några veckor. Uppsidan är att du snabbt kan få tillbaka investerat kapital om du har ett kanonerbjudande och når ut till rätt målgrupp. I annat fall skulle jag rekommendera att satsa på adwords. Det tar betydligt längre tid men du bygger upp en långsiktig marknadsföring som kommer att generera intäkter under lång tid. Men som sagt det tar tid att få igång ett bra adwordskonto och det kostar mer än det smakar i början. Felet som många gör är att de kör för kort tid och inte trimmar kontot varje vecka. Och till sist uthållighet- Räkna med att det tar minst 3-6 månader innan du når en kostnad/konvertering som som är lönsam men sen är det bara att gasa på :) Tips, läs boken Pengamaskinen. Där får du på ett enkelt sätt kunskap om hur du bygger upp ett effektivt och lönsamt adwordskonto.

    Break a leg!

    Tack för ditt svar. Fick lite att tänka på där. Kul att du nämner Pineberrys bok “Pengamaskin”. Jag har just anlitat Pineberry för att konfigurera vårt Adwordskonto. Inte direkt billigt så det ska bli intressant att följa resultatet. Det blir nog att jag kör en kampanj Adwords tillsammans med Pineberry.

    #183560
    Kocken
    Deltagare

    @karlma 89740 wrote:

    Pineberrys bok “Pengamaskin”. Jag har just anlitat Pineberry för att konfigurera vårt Adwordskonto. Inte direkt billigt så det ska bli

    Tänk bara på att De finns fler konsulter som skär guld på Adword än företag som skär guld på sina egna kampanjer.
    (Obs! Vet ej om Pinnberry ger eller tar) men generellt är det så.

    #183561
    MaWeMagnus
    Deltagare

    @Kocken 89743 wrote:

    Tänk bara på att De finns fler konsulter som skär guld på Adword än företag som skär guld på sina egna kampanjer.
    (Obs! Vet ej om Pinnberry ger eller tar) men generellt är det så.

    Som AdWords-konsult kan jag delvis hålla med dig. Det finns många “humbug”-byråer som tar helt vanskliga summor för att sköta om annonseringen. Det gäller förstås som kund till en byrå att själv vara vaksam och be om rapportering.

    Precis som andra konsulter är ju vårt syfte att bidra med expertis. Konsulter inom digital marknadsföring kan vara guldvärda eftersom det är både marknadsföringskompetens OCH teknisk kompetens som behövs.

    Bottomline: kan du anlita någon som gör det bättre än dig själv – gör det. Gäller med allt, inte bara marknadsföring. :)

    #183563
    Kocken
    Deltagare

    @MaWeMagnus 89744 wrote:

    Bottomline: kan du anlita någon som gör det bättre än dig själv – gör det. Gäller med allt, inte bara marknadsföring. :)

    Så är det såklart! Men då gäller det att ha klart vad som ska göras bättre och ha verktyg att mäta det.

    #183618
    B2C-B2B
    Deltagare

    @karlma 89729 wrote:

    Hej alla.
    Jag ska lansera en mindre kampanj ‘à ca 20tkr. Fokus ska vara konverteringar. Jag har redan kört en banner-kampanj för att öka trafik till sidan, så jag har grunden klar för en konverteringskampanj.
    Min fundering är vad som kortsiktigt ger mest konverteringar. Ska jag satsa på AdWords eller en ny banner-kampanj? Jag vet att det optimala är att köra bägge samtidigt, men om ni fick välja en, vad hade ni valt och varför?

    Skickat från min iPad med Tapatalk

    Koppla in Analytics och koppla ihop med Adwords. Skala upp allt som går med vinst eller jämnt ut. Följ aldrig Googles råd utan annonsera billigt istället. Snarare 2000 i månaden än 20.000.

    Låna boken http://arcada.elib.se/Books/Details/1047777 Annonsera med Google Adwords för halva priset gratis som ebok på ett bibliotek. Den är på 3 sidor! Kostar 300 kr, värd vartenda öre men helt gratis med biblioteket + PrintScreen eller att läsa på skärmen.

    Kolla på http://dubbelseo.se/dubbel-seo/. Beställ en artikel (inlänkar som ger både besökare och ranking) eller en Pinterest Pinne eller en banner. Artiklar och pinnar ligger kvar på nätet i åratal. Spåra med Google analytics.

    När artikeln gått ihop (betalt sin kostnad, mäta i Analytics) beställ en eller flera. Länka till produkter som säljer bra, de är lättast att öka. Skala upp allt som går med vinst.

    Inlänkar från artiklar gör att din butik kommer att ranka och få besökare direkt från sökmotorerna.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.