Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Anlita marknadsföringsbyrå eller jobba på själv?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104603
    Emiil15
    Deltagare

    Hej! jag är helt ny på detta och skulle behöva lite hjälp från er erfarna!

    Som ny så blir man ju orolig och börjar tvivla när det är tufft i början…

    Jag har nyligen dragit igång en e-handel med eget klockmärke där jag säljer klockor med motiv av världskartan för travelers/backpackers

    hemsidan heter http://www.world-watches.com

    Som många andra har jag svårt att driva trafik och få sälj och undrar då är det smart att anlita någon för den digitala marknadsföringen nu i början eller ska man försöka och läsa på själv och testa sig fram?

    och isåfall har ni några tips på bra Marknadsföringsbyråer för små företag?

    finns så många olika alternativ, vad tror ni är bästa att börja jobba med?
    SEO
    Adwords
    FB ads
    Återförsäljare
    Influencers
    annonser/artiklar på klocksidor

    Tar gärna emot feedback på hemsidan om det kanske har med den att göra att jag får dåligt med sälj?

    Tack så mycket :)

    Hälsningar Emil

    #185053
    Seinfeld
    Deltagare

    För att överhuvudtaget börja med att driva trafik är det vettigt att satsa på adwords. Ta hjälp med det om du inte gjort det eller kan sätta dig in i det. Gör en sökordsanalys på vilka sökord som du kan tänkas behöva och som är värda att satsa på. Steg två är att ta hjälp av någon SEO-Byrå. Först för att göra en analys om vad som finns att förbättra på din sida och efter en tid jobba mer djupare. Vi tog hjälp lite för tidigt och fick inte effekt av det vi lade ner på SEO. Nu efter 2 år har vi tagit hjälp igen och fått mycket bättre utfall. Vad gäller adwords så kan en byrå också hjälpa dig med att sätta upp bra kampanjer, om du inte behärskar det själv. Också en sak som vi missade i början. Lade in rätt mycket pengar till lite nytta tills vi fick hjälp. Sedan är det bara att jobba onpage och offpage så att ögonen blöder. Lycka till

    #185057
    Emiil15
    Deltagare

    @Seinfeld 91829 wrote:

    För att överhuvudtaget börja med att driva trafik är det vettigt att satsa på adwords. Ta hjälp med det om du inte gjort det eller kan sätta dig in i det. Gör en sökordsanalys på vilka sökord som du kan tänkas behöva och som är värda att satsa på. Steg två är att ta hjälp av någon SEO-Byrå. Först för att göra en analys om vad som finns att förbättra på din sida och efter en tid jobba mer djupare. Vi tog hjälp lite för tidigt och fick inte effekt av det vi lade ner på SEO. Nu efter 2 år har vi tagit hjälp igen och fått mycket bättre utfall. Vad gäller adwords så kan en byrå också hjälpa dig med att sätta upp bra kampanjer, om du inte behärskar det själv. Också en sak som vi missade i början. Lade in rätt mycket pengar till lite nytta tills vi fick hjälp. Sedan är det bara att jobba onpage och offpage så att ögonen blöder. Lycka till

    Tack så mycket för svar Seinfeld! Lite så jag resonerar med, att när man inte har så stor budget kanske det är smart att anlita någon och få mest möjliga ut av pengarna istället för att sumpa dom på att testa sig fram när man har för dålig kunskap.

    #185058
    Seinfeld
    Deltagare

    Det största värdet av vår första kontakt med SEO var att vi fick hjälp med vår adworskampanjer. Dessa kör vi faktiskt fortfarande med någon modifiering. Men mycket förarbete kan man göra själv. Då tänker jag exempelvis på att se till att alla sidor har titles. Det är nu också möjligt att skriva längre texter som beskrivning. Det driver inte direkt trafik men det kommer att synas för presumtiva besökare i texten efter titles i google sökresultat. Både titles och beskrivning är ju sådant som man skriver bäst själv efter kunskap av artiklarna. Inte att förglömma all content/innehållstexter som skall skrivas. Finns mycket råd på nätet hur dessa skall skrivas för att möjligheterna för google att gilla dom blir bättre. Google gillar innehållsrik text som är kopplad till produkterna. Dessa råd kommer du säkert att få av någon som gör en första analys av din shop.

    #185387
    DigitalDivision
    Deltagare

    Hej Emil,

    Hoppas att det går bättre med trafiken redan.
    Först och främst tycker jag att du ska kika på dina kollegor i branschen och lära dig av dem.

    Det finns även en uppsjö av bloggar som tipsar om både SEO, SEM, SMM. Kolla in dessa bloggar som definitivt är värt att följa och läsa titt som tätt.

    Vill även dela med mig av ett blogg-inlägg som är värt att läsa för din digitala strategi

    Har du ett strukturerat AdWords-konto idag så tycker jag definitivt att du ska våga testa bing-annonsering också. Klickpriser är generellt mycket lägre och det finns faktiskt en hel del sökningar på klockor och relaterade nyckelord på Bing. That’s a fact :)

    Lycka till med klockorna!

    #185543
    Misel71
    Deltagare

    Hejsan Emil! Jag håller också på att starta en e-handel i ett annat segment. Mitt förslag för dig är att försöka identifiera vilka människor som kommer köpa dina klockor. Skapa en profil där du har deras intressen, ålder, kön osv. Detta kan du också göra med en marknadsföringsundersökning som du driver på facebook.

    Därefter när du har all den fakta (Som kan visa sig vara fel, men man måste börja någonstans) Så kommer iallafall jag anlita en facebookbyrå som kommer få hjälpa mig driva kampanjer mot den målgruppen. Samt även implementera deras kunskap i strategin.

    Vidare arbetar jag aktivt med SEO;n för en sida som jämför webbhotell Som du gärna får kika lite på. Om du skulle ha några frågor på hur vi arbetar med SEO, kan jag gärna hjälpa till med det. (Detta är då ett annat projekt än e-handeln.)

    Edit: Ett företag jag har arbetat med SEM och SEO är Pineberry AB om du väljer att gå den vägen med e-handeln.

    #185552
    Magnus Brath
    Deltagare

    Tror inte att du tjänar så mycket på att spamma forum med sökordslänkar. Det kan kanske ge en tillfällig boost men på sikt ökar dina risker enormt. Jag hade aldrig vågat vara så där aggressiv men det beror förstås på om man tänker sig att det är värt att bränna sajten.

    #185554
    Misel71
    Deltagare

    Hej Magnus! Tack för din kommentar! Jag är relativt grön på SEO biten.

    Jag menade inte att “över posta” i forumet. Om detta var för mycket, tar jag bort länkarna så klart!

    Okej, finns det någon tumregel du brukar förhålla dig till när det kommer till antalet länkar? Alltså en länk per dag, eller en varannan dag? Då menar jag inte bara från detta forum, men från andra domäner i helhet?

    Vänliga hälsningar,
    Alexander

    #185544
    Magnus Brath
    Deltagare

    Det är inte egentligen någon fara med många länkar (beroende på hur situationen ser ut sedan innan) men ankartexter på det där sättet är riktigt farligt. Nu är det visserligen så att ankartext är en av de viktigaste faktorerna Google använder för att bestämma ranking men eftersom det överanvänts så mycket historiskt finns det nu gott om, väldigt elaka, filter som slår mot dem som postar på det där sättet.

    Dessutom känner Google igen olika typer av plattformar och kan med relativt stor säkerhet veta att detta är ett forum, där man själv kan publicera vilket innehåll man vill. Det sänker värdet på länken, även om risken kvarstår.

    Jag tror att det var rätt beslut att ta bort dem.

    #185553
    Misel71
    Deltagare

    Okej! Jag uppskattar din heads up!

    Vill ranka sidan, men vill absolut inte bränna den!

    Har lagt ner för mycket tid för att göra det.

    Vänliga hälsningar,
    Alexander

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.