Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Byte av plattform (SEO)

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104633
    Bongo
    Deltagare

    Hej,

    Jag är på väg att byta ifrån våran nuvarande Jetshop-lösning till woocommerce.

    Anledningen till bytet är att det kostar för mycket att göra ändringar då hemsidan är väldigt dåligt uppbyggd. Detta gör även att jag inte kan göra effektiva AB-tester.

    Jag har kontaktat ett företag som bygger om hemsidan ifrån grunden efter våran mockup , men den kommer se i stort sett likadan ut.

    Det jag är orolig över är om vi kommer tappa mycket i den organiska sökrankingen? vi har idag mellan 50-100 order om dagen och 70% kommer ifrån den organiska sökningen.

    Är det någon som har erfarenhet av detta och vad man i så fall bör tänka på?
    Är det något man kan göra för att minska eventuella tapp i försäljning?

    tack på förhand.

    #185120
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    vore jag du skulle jag kontakta ett seobolag exempelvis Brath AB som går igenom vad du behöver göra för att inte tappa positioner. Om inte den nya firman kan garantera att de vet hur ni ska göra och kan förklara exakt varför du ska göra så på ett sätt du förstår. (Min erfarenhet är att många woocommerce företag har väldigt dålig koll på hur du gör en flytt)

    Att se till att göra 301or på alla gamla sidor till den nya är en sak, men det kan finnas fler och det bör nog en expert kika på.

    #185122
    Joel B
    Deltagare

    Först – om du snittar 50-100 ordrar om dagen vill jag bara tipsa dig om att fundera en extra gång om Woocommerce verkligen är ett långsiktigt, strategiskt val att göra. Jag förstår fortfarande inte medelstora e-handlare som väljer en bloggplattform som grund till sin e-handel, när det finns renodlade e-handelsplattformar som har en annan typ av flexibilitet.

    Precis som Kodmyran tar upp ovan, är det extremt viktigt att fånga upp alla gamla länkar och göra 301-ompekningar på dessa till dess nya tillhörigheter på den nya plattformen. Att fånga upp länkar kan du göra genom olika verktyg, Google Search Console är ett av de vanligaste alternativen för att samla in informationen.

    301-ompekningar kan tillämpas i .htaccess-filen och exempel på hur de kan läggas upp är:

    Redirect 301 /gammal/gammal.html http://www.ny-url.se/ny.html
    etc.

    Lycka till med plattformsbytet!

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.