Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Trafik men inga köp

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104683
    hlenner
    Deltagare

    Hej,
    Har startat en webshop på dintroja.se
    Har annonserat på Facebook och fått en del trafik till sidan.
    Har även kört lite AdWords och fått trafik den vägen.
    Problemet är att det går inte hela vägen till ett köp.
    Folk är inne och designar tryck men köper ändå inte.
    Har ni några förslag på vad det kan bero på?

    #185309
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Tyvärr har du en hel del konverteringsdödare som du måste fixa och då kommer du ha beställningar.

    1. Seg laddningstid

    2. Varför kan jag inte klicka på bilen längs ner och komma till samtliga kategorier?

    3. Sen kan jag inte skjuta upp min egna design för då måste jag skapa ett konto.

    4. Jag kan inte köpa tröjorna utan design, varför?

    5. Sen när väl sidan laddat klart designen (som tar en evighet) så ska jag fylla i storlek, färg och antal och för att göra detta måste jag fylla i en siffra för den är ingen förvald. Här garanterar jag att du tappar resterande som är kvar trots seg laddningstid (du tappade mig på första sidan redan tyvärr).

    6. Du har en 6-stegs kassa där jag måste trycka “fortsätt” inte 1 gång utan 6 gånger…….Skulle du fått kunder till detta steget hade 99,99% hoppat av här tyvärr.

    Så fixa dessa punkter så lovar jag att det kommer rulla in beställningar.

    @hlenner 92213 wrote:

    Hej,
    Har startat en webshop på dintroja.se
    Har annonserat på Facebook och fått en del trafik till sidan.
    Har även kört lite AdWords och fått trafik den vägen.
    Problemet är att det går inte hela vägen till ett köp.
    Folk är inne och designar tryck men köper ändå inte.
    Har ni några förslag på vad det kan bero på?

    #185310
    gvh
    Deltagare

    “Folk är inne och designar tryck men köper ändå inte.
    Har ni några förslag på vad det kan bero på? “

    Jimmy har en bra lista på site-problem, men jag undrar över hur många besökare har du och hur många köper?

    Konverteringsgraden är ju oerhört olika i olika branscher, kundsegment och typ av inkommande besökare.

    Utan att veta, skulle jag tro, att konverteringsgraden är ganska låg för denna typ av produkt, trots visad interaktivitet. Dessutom kan ju Facebook-genererad trafik vara väldigt tittiga och inte så köpvilliga.

    Som sagt, verkligen inte min bransch, men jag skulle inte vara förvånad om man får en låg konverteringsgrad med tanke på teknik, bransch och trafik. Med låg menar jag under 1%.

    #185311
    hlenner
    Deltagare

    Tack för tipsen! Har hittills ca 700 besök och knappt 0,5% konvertering. Ska ändra på kassan då en hel del trafik går fram till designen och ”köp”-knappen men stannar sedan där istället för att fullfölja.

    #185351
    Mr Jonas
    Deltagare

    Såg din vita tygkasse – Intressant – 100kr helt OK till svärfar.
    Plötsligt stod där 200kr efter att jag fyllt i svärfars namn.
    Det kändes inte helt Ok…….
    Lekte vidare och med tryck på andra sidan av kassen = 300kr
    Nej.. 300kr för en tygkasse… Då blir det inte någon affär.

    Med vänlig hälsning,
    Mr Jonas

    Ps snygg motor till texten.
    Ps 2 – Sorry, ville inte vara elak, men ibland är jag lite rakt på sak. Hoppas att du inte tar illa upp.

    #185352
    gvh
    Deltagare

    Tycker ditt inlägg är mkt bra, Mr Jonas, och i sanningen hjälpsamt för frågeställaren.

    Har inte kollat själv, men om man som kund har uppfattningen att något ska kosta 100:- och det i “kassan”/förädlingen/valen förändras till 200:- blir man sur och affär uteblir.

    #185353
    hlenner
    Deltagare

    Tack för synpunkterna!
    Grundpriset är 100:-
    Sedan tillkommer 100:- per tryckt sida av plagget.
    Ska försöka klura på en lösning för att det ska framgå tydligare från början.
    Har ni nåt förslag tas det tacksamt emot.

    #185354
    mailingbags.nu
    Deltagare

    Ändra alla priser +100 och skriv att pris är med tryck.
    Du kan nämna att det går att köpa plagget utan tryck och då dras 100kr från priset.

    Loggan var inte direkt lättläst.

    #185241
    gvh
    Deltagare

    Vad gäller prissättning så gillar jag inte när saker kostar 100:- eller 200:-, eller ännu värre när olika saker kostar 100:- styck. Det ger en känsla av att priset bara är påhittat, det “blev” en hundring … eller kanske en tvåhundring…

    Nu är ju förvisso priset påhittat, men kunden ska inte få den känslan :)

    Jag skulle köra med olika priser, typ 190:- för tröjan med tryck, tryck även på ryggen kostar 80:- extra. Då tänker ju kanske kunden, 80:- är ju inte så farligt för tryckkostnaden, tröjan är säkert av toppkvalitet…Vad blir priset om jag köper två stycken? Titta där, extrapris för två just idag!

    #185586
    Autogrowth
    Deltagare

    Hjälper gärna till och kikar på CRO, Men som många har skrivit ovan finns det en hel del saker att kolla på i första hand.

    Om du behöver hjälp, kontakta oss gärna på https://autogrowth.se

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.