Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Geografisk översikt?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105131
    Arne_1921
    Deltagare

    Vet inte om det platsar här riktigt men jag skulle vilja få en bild av vart folk beställer ifrån rent geografiskt. Om man tex har 3-400st postnummer skulle ja helt enkelt vilja få en plupp på sverigekartan på varje postnummer.

    Tycker det är väldigt skumt var beställningarna kommer ifrån ibland och det hade varit snyggt att få en översikt och kanske tom lära sig något :)

    Visst kan man sitta och copy-pasta detta själv i google maps eller nått men…. kanske finns nått bra verktyg för det?

    #186578
    Arne_1921
    Deltagare

    Svarar på min egna fråga. Man kan importera postnummer i google maps! man måste dock ha en kolumn med Sverige oxå för att det ska funka
    .
    .

    xxxx Sverige
    yyyy Sverige
    .
    .
    .

    Mycket tjusigt och det gav en ganska bra översikt var man missat att marknadsföra sig!

    #186579
    gvh
    Deltagare

    Eller så ska du kanske tänka tvärtom…

    Skit i dom vita fläckarna på kartan, där bor tydligen dom som inte förstår sitt eget bästa ;)

    Jag tror på att mata de hungriga gökungarna istället. Det brukar löna sig bättre än att försöka skörda i öken.

    För det är väl ändå inte så att du måste ha nya marknader för de gamla är förbrukade?

    Min gissning är att det är enklare att få en kund att handla en gång till än att få en ny kund att handla… Även i din bransch.

    Glöm ej att meddela oss hur det går!

    #186581
    Arne_1921
    Deltagare

    Helt rätt! Tänkte på det också. Men det är två sidor av myntet. Om en vit fläck även sammanfaller med att jag inte haft en blocket annons i det området så kan det ju vara värt att lägga en där. (de annonser som biter är blocket för mig)

    Däremot finns det två tydliga vita fläckar där jag har haft en annons igång länge…. Jönköping och Karlskrona… Inte ett enda köp på ett år! Mkt märkligt…

    I vilket fall som så är det sjukt intressant att se hur spridningen är. Man kan även lägga in lager på lager så man tex ser hur det varierar från månad till månad :)

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.