Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring SEO är en djungel, eller hur?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95063
    PerS
    Deltagare

    Är i slutfasen av att bestämma vilken e-handelslösning som jag ska välja men står och velar på SEO funktionalitet och hur man kan bedöma funktionaliteten som alla leverantörer beskriver. Jag blir helt villrådig och kan inte på ett objektivt sätt ursklija vilken leverantör som bäst kan underlätta min (och alla e-handlares) önskemål om att komma “överst på google”:).

    Har någon här på forumet någon erfarenhet av hur man kan bedöma om en leverantörs utlovade SEO håller? Är det lika över hela linjen v(alla är lika bra/dåliga), är det inte en faktor man ska bekymra sig om i val av e-handelslösning, är det någon platform, lösning som sticker ut….??? Usch, Det är jobbigt när man inte känner att man har kontroll över vad man ska besluta om.

    Jag har kollat igenom Jajjas utvärdering men är man inte en super-duper wizzard i SEO världen är det ganska tufft att värdera resultatet. Eller är det helt enkelt så att de lösningar som kommer överst i jajjas utvärdering är bäst?

    Hjälp!!:confused:

    Per

    #115883
    Sylvia
    Medlem

    Det ÄR viktigt att välja rätt plattform ur SEO-synvinkel. Jag har flera kunder som tyvärr har valt fel. Välj inget som har frames (ramar). Fråga också leverantören hur mycket du kan anpassa sökvägarna. Dvs du vill kunna lägga upp en produkt med ett produktnamn och du vill att produktens namn/titel ska återfinnas i sökvägen, tex …/kategori/minprodukt. Du vill inte att det står typ …?id=37

    Titta på webbshopar som du tycker om och se hur deras sökvägar ser ut. Vad står det i adressraden när du går till en av produkterna?

    Mitt förslag är att du ska välja en lösning utefter vad det är du ska sälja. Är det bara en produkt eller är det många? Om det bara är en kan du snabbt göra en snygg och SEO:ad sida i WordPress (som är gratis) och sedan ta hjälp att implementera en kassa och betalningslösning.

    Om du har många olika produkter och de finns med olika attribut som tex storlekar, färger etc, då ska du leta efter en lösning som löser det problemet och dessutom har tänkt på det där med sökvägar.

    Utöver det innebär SEO en massa arbete “utanför” systemet så att säga. Blogga och berätta om dina produkter. Samarbeta med folk och gör länkbyten.

    Sylvia

    #115885
    PerS
    Deltagare

    Tack för snabbt svar. Har tittat på textalk, magento, prestashop, talex och sitedirect. Lite olika prisklasser men frågan är om man får vad man betalar för, dvs ett dyrare system har bättre SEO möjligheter/funktionalitet än ett billigare. Vad tror du?

    #115942
    jpettersson
    Deltagare

    Vi har Talex och är nöjda med dem. Då det här är vår första butik så har jag självklart svårt att jämför hur denna lösning är SEO-mässigt jämfört med andra. Dock så tycker jag, då jag jämför med andra butiker inom gebitet heminredning, att vi rankar relativt högt med tanke på att vi endast har funnits i 1,5 år. Men som sagt, jag saknar referenser för andra shoppar/ebutikslösningar.

    MVH
    jpettersson

    #115950

    I det här fallet ska du inte bry dig om SEO, utan om möjligheterna att påverka. I praktiken kommer de att sammanstråla till 100%, men det är lättare för ett otränat öga att se hur den möjligheten ser ut än att se hur internlänkningen är uppbyggd.

    Titta på varje del av sidan och se efter om den går att ändra på. Går den inte, googla (eller fråga här) om det har betydelse för sökmotoroptimeringen.

    Själva html-delen av SEO är såpass enkel att det finns väldigt få leverantörer som levererar riktigt dåliga sidor ur seoaspekter (typ de med frames)

    #115953
    Nicklas
    Deltagare

    Snöa inte in på seo helt, för att du ska lyckas så måste shoppen vara lättnavigerad och smidig så att kunden vill handla. Seo arbetet är en process som pågår hela tiden, shoppen kommer inte att göra detta arbete åt dig. Väljer du en hyfsat modern plattform så klarar dessa det grundläggande seo behov som 95% av alla har.

    #115993
    Plastskivor
    Deltagare

    Djungel eller inte men nu har jag iaf lyckats toppa Google på sökordet “golvskydd”, före IKEA..

    #116027
    Elskog
    Deltagare

    Om du väljer rätt plattform kommer google att ranka dig betydligt snabbare än om du väljer fel. Du kommer även att rankas på fler ord. Så välj med noggranhet!

    Min sida som du kan byta elavtal på rankas redan nu av google och den har funnits i 2veckor. Kommer bygga om den till e-handel när den rankar högt på rätt ord.

    Kolla själva på: http://www.elskog.se

    #116250
    bolets
    Deltagare

    Vi har e-butik, ebutik med Talex Webshop. Ledande inom e-handel. på våra shoppar Gatupratare Fastighetsboxar Banderoller Trottoarpratare Roll-Ups & Papperskorgar Cykelställ Parkbänkar Pollare Cykelhus Trädskydd . Vi är väldigt nöjda med dem. Mycket snabba på att stoppa in speciallösningar till oss. Mycket bra support och låga priser. Är du intresserad så maila mig så kan jag hänvisa dig till några rabatter de har på sina paket. Mvh Martin martin@skyltab.se

    #116259
    PerS
    Deltagare

    Tack för all input! Har testat textalk’s möjlighet till demo och tycker faktiskt att den är lättare att jobba med än tex talex (som jag också kör en demo på). Men om Textalk är bättre eller sämre på SEO är för mig omöjligt att säga. För mitt otränade lekannamässiga öga tycker jag att det ser mer eller mindre exakt ut vad gäller SEO funktionalitet.

    Det kanske är viktigare att jobba med facebook, twitter och bloggning för att komma högt på google:rolleyes:

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.