Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring När blir marknadsföring spam ?

Etiketter: ,

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95206
    Johan Rubank
    Deltagare

    Håller på att starta en webbshop, för att skapa lite trafik så har jag fått ett antal leverantörer och intresse siter att lägga länkar till min sida.

    Har också sök av nätet efter e-post adresser att göra utskick till, firmor och privatpersoner. Men eftersom ingen av dessa har några affärer med oss än, kommer ett utskick att betraktas som spam i lagens mening ? Eller räcker det med att e-brevet innehåller en reklam-nejtack funktion ?

    Nu kommer jag inte bomba mina prospekts med mail, men ett mail när startskottet går, och ett lite senare i december till dom som inte tackat nej. Och om allt funkar så ett e-brev varannan månad.

    #116399
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    ja, det räknas som spam om ni inte har en relation. Aktiebolag får du skicka till men ej privatpersoner eller enskilda firmor

    #116400
    Mystica
    Deltagare

    @Kodmyran

    Nu gjorde du mig intresserad. Varför får man “spamma” AB bolag men inte enkilda firmor? eller rättare sagt varför är det skillnad på företag och privatpersoner när det gäller att skicka mail där man presenterar sin verksamhet?

    Inte så insatt i det hela som du märker. :)

    #116401
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag är inte heller 100% insatt, men jag tror att det är för att ett företag räknas inte som en person och då har du alltså inget lagskydd vilket privatpersoner har.
    läs mer här: Elektronisk skräppost – spam – EU-upplysningen vid Sveriges riksdag

    och här

    http://www.konsumentverket.se/sv/internet-IT/Internetsakerhet/E-post/

    #116402
    Johan Rubank
    Deltagare

    AB eller enskild firma men e-post till sin gmail eller hotmail, det kan ju tyckas som man skickar till privatpersoner då också, jag har samlat alla i ett exel-ark men utan annat än deras adress, inte vad det är för källa till adressen. Gissar att det är en balansgång !

    #116403
    Mystica
    Deltagare

    Läste runt lite på de länkar du gav och på lite andra platser. Får nog säga att jag blev mer förvirrad. Enligt Ko får man inte skicka till enskilda firmor men till juridiska personer. man får inte heller skicka till adresserad person i ett företag ex. fornamn.efternamn@foretag.se.

    Är man inte en juridisk person som enskild företagre? jag hade för mig att bara AB inte har någon fysisk juridisk person (men är långt ifrån 100% på det).

    #116404
    jockesoft
    Deltagare

    Om man bortser från vad lagen säger, hur tror du personerna som får mailen kommer att uppleva denna typen av marknadsföring? Personligen uppfattar jag det som spam oavsett om det är inom lagens ramar eller inte, om jag inte handlat av företaget eller anmält mig till ett utskick så är det spam (så som jag ser det) och jag skulle aldrig handla av det företaget. Och jag skulle ha samma åsikt oavsett om det var lagligt eller inte.

    Och sen hur personer reagerar när de får mail från en källa de inte känner till, jag har aldrig avregistrerat mig från “spam” eftersom jag då bekräftar att min mailadress finns, och med din strategi skulle jag då fortsätta få mail från ditt företag.

    Så även om det är lagligt att skicka till AB, är inte risken att ditt företag kommer att ses om ett spam-företag då alla kanske inte känner till att det är lagligt att skicka till AB?

    Förlåt om det avviker från huvudfrågan lite, men det känns som att det finns lite fler sätt att se detta på än enbart vad som är lagligt och inte.

    #116405
    Johan Rubank
    Deltagare

    Kikade på wikipedia ang. spam, där står “Sedan den 1 april 2004 är oombedd e-postreklam till svenska konsumenter förbjuden i lag.[5] Lagen gäller för svenska juridiska personer som vill skicka e-postreklam (inklusive via SMS) till svenska privatpersoner. Enligt lagen måste alla reklamutskick innehålla en giltig adress där mottagaren kan avskriva sig och slippa få fler meddelanden.” så, om jag skickar ETT mail, så är det ok, om det finns en nej-tack-funktion med i e-posten.

    #116407
    Johan Rubank
    Deltagare

    Det har du rätt i, jag ogillar spam, helt klart. Men visst är det en gårzon, jag tror att om man får mail en gång, så räcker det. Tror att jag får utforma det så att om mottagaren vill ha fler mail så får dom anmäla det. Annars kommer inget mer mail, då får dom som inte vill ha inget mer som default medan den som vill ha mer får aktivt be om det.

    #116411
    pyhobby
    Deltagare

    Jag skulle aldrig handla av ett företag som helt utan tidigare relation skickar nyhetsbrev/reklamutskick till min e-post.

    Anledningen är att jag tycker det är “billigt”, verkar oseriöst och luktar begraven hund….

    Men det är bara min högst personliga åsikt, det finns säkert gott om folk som tycker tvärt om.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.