Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Antal bloggläsare?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95375
    Caroline
    Deltagare

    Hej på er!

    Jag har fått förfrågan från bloggerskor som vill bli sponsrade med produkter för att tipsa om min butik. Känns inte så där jättekul. Framförallt är jag väldigt tveksam till om de verkligen har så många läsare som de påstår.

    Vet ni någon site där man kan se hur många läsare olika bloggar har?? Gärna enskilda läsare också och inte som på bloggtoppen där det är antal besök per dag.

    Känns lite som att de sett någon produkt de vill tigga till sig bara… hur gör ni med sånt här?

    /C

    #117642
    fotofyndet
    Deltagare

    Det är väldigt olika, både hur vi gör och hur resultatet blir om vi nappar. Det FINNS guldkorn, en bloggare var ett tag vår näst största intäktskälla om man ser till “hänvisningswebplatser” som det heter i Analytics. Den bloggaren är otroligt proffsig och sköter allt på ett mycket bra sätt. Men generellt är det otroligt mycket skit. Det är ofta unga människor som förvissor har många besökare, men det är ingen köpstark publik så man säljer dåligt. Vissa svarar direkt när man har motfrågor ända tills prylarna har dykt upp, då försvinner de nästan och har otroligt svårt att ställa upp med motprestationen.

    Så om du har nån billig produkt så kan det vara vettigt att prova sig fram med de som verkar bra vid den första kontakten.

    Sen är det väl lite tveksamt moraliskt sett då det egentligen borde dras både skatt och sociala avgifter på värdet.

    #117643
    Caroline
    Deltagare

    Jo jag kan absolut tänka mig att det kan ge bra effekt om det görs på rätt sätt. Dock säljer ju jag produkter som många yngre bloggerskor kan vara intresserade av (accessoarer och väskor) och som du säger kanske inte läsarna är så köpstarka…
    nja jag får nog gå på magkänslan.

    Vad det gäller skatt och dyl är jag fullt medveten om detta knepiga gränsland. Överväger att föreslå en procentrabatt på valfri produkt istället, men frågan är ju om det ger nåt tillbaka.

    Lyfter huvudfrågan igen: Finns det möjlighet att se hur många enskilda läsare en blogg har? Tycker det kan vara intressant av olika skäl, men framförallt tycker jag det är en bra kontroll på om folk är ärliga el. inte..

    /C

    #117644
    jockesoft
    Deltagare

    Ett enkelt sätt att se hur många som bryr sig om bloggen är ju att kolla kommentarer, är det många och bra kommentarer så är det ju ett tecken på att det finns besökare som faktiskt läser det som skrivs och tar sig tid att kommentera.

    Google är ju ett bra verktyg att se om det är en aktiv och stor blogg, se var den dyker upp om du googlar ämnet bloggen handlar om.

    #117645
    Tigern
    Deltagare

    Hej Caroline

    Jag tror inte det finns något sätt för en utomstående att se statistik på en viss webbsida, om någon vet ett så hade det varit intressant…

    Du kan be blogginnehavaren att printa eller ta en skärmdump från sitt statistikprogram. Det bör finnas ett, annars ska man nog dra öronen åt sig. Det är nog lite för jobbbigt att fejka en rapport från analytics eller så för att det ska vara värt det så det kanske är en väg att gå för att få en inblick hur bloggens trafik ser ut.

    #117652
    granberg.erik
    Deltagare

    Hej Caroline, kolla om bloggaren är registrerad på till exempel Bloggtoppen.se eller liknande bloggkatalog. Då kan du oftast få statistik eller se hur högt de kommer i ranking.

    #117653
    Dan
    Deltagare

    Bloggportalen.se är en annan bra portal att kika på. Är de inte med på någon av dessa är de antagligen inte så stora :)

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.