Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring SEO frågor/funderingar

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95391
    Fredde
    Deltagare

    1.) På produktsidan har jag en beskrivande text om produkten och under den texten så har jag en allmän infotext om varumärket produkten kommer ifrån som jag lägger in på alla produkter som tillhör det varumärket. Är det en nackdel då så att sidan inte uppfattas som unik? Man ska ju ha unik text på varje produkt sägs det. Men den övre delen är ju unik, men det kanske inte hjälper?

    2.) Är det en nackdel, rent SEO-mässigt, att lägga en produkt under flera kategorier? Tex att lägga whiskyglas under kategorin Glas och kategorin Bartillbehör?

    #117780
    Webbot
    Medlem

    @Fredde 13932 wrote:

    1.) På produktsidan har jag en beskrivande text om produkten och under den texten så har jag en allmän infotext om varumärket produkten kommer ifrån som jag lägger in på alla produkter som tillhör det varumärket. Är det en nackdel då så att sidan inte uppfattas som unik? Man ska ju ha unik text på varje produkt sägs det. Men den övre delen är ju unik, men det kanske inte hjälper?

    Att ha helt unikt innehåll är ju naturligtvis det allra bästa, så lännge det är ett ‘bra’ innehåll.
    Så länge sidan har nånstans mella 40-60% unikt innehåll, så tror i varje fall inte jag det skadar speciellt mycket om resten är ‘duplicate content’. Är det så att ditt unika innehåll endast står för typ 5-15% eller nåt så bör du nog vässa pennan. :)

    Om infotexten om varumärket skrämmer dig kan du ju alltid lägga in den texten som en bild i stället…kanske inte den mest optimala lösningen, men du slipper i alla fall vara orolig för ‘duplicate content’.

    @Fredde 13932 wrote:

    2.) Är det en nackdel, rent SEO-mässigt, att lägga en produkt under flera kategorier? Tex att lägga whiskyglas under kategorin Glas och kategorin Bartillbehör?

    Tror inte du behöver oroa dig allt för mycket. Om du inte gör nånting, så kommer Google välja en av de två. Vill du styra Google att välja en specifik av de två, så kan du använda en canonical tag.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.