Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring In-länkar någon?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95385
    Lynx
    Deltagare

    Jag är novis på allt vad SEO heter, men har fått intrycket att relevanta in-länkar kan hjälpa en bit på traven. Att skapa en massa egna länksidor (bloggar) känns lite jobbigt, men däremot funderar jag på om det inte skulle finnas andra med samma syfte och där vi tillsammans skulle kunna dela på jobbet. Tanken är att skapa en intressegrupp där alla håller varsin blogg och producerar relevanta in-länkar till de andra i gruppen.

    Kanske är jag redan nu på djupt vatten, men även om jag vet att ”content counts” så kanske detta kan vara ett uppslag.
    Om du är sugen på att vara med och göra ett försök så lägg ett personligt meddelande till mig så skall jag skicka en mera utförlig beskrivning om hur jag tänkte.

    Och till er som har bra koll på SEO:
    Tar tacksamt emot visdomar. Jag är som sagt nybörjare inom området.

    #117817

    på vilket sätt skulle detta resultera i mindre jobb?

    om du ska vara med och producera inlänkar åt andra så betyder det att du producerar 1 åt någon annan och får 1 tillbaks. arbetsbördan blir exakt lika stor men länken förmodligen sämre eftersom du kan din egna verksamhet bättre än andras?

    om ni istället skulle skapa ett nätverk av sajter som krosslänkar mellan varandra på ett bra sätt så vore det nåt helt annat, men det borde vara ett enmansjobb eftersom alla ändå kommer använda samma sorts sajter/hosting (n.nu / blogga.se osv osv osv) och det pyttelilla du tjänar på att ha andra med på tåget förlorar du på att du inte själv kan styra innehållet helt & hållet för att göra det relevant till din larm-butik.

    det bör tilläggas att det är en fin tanke.

    mina bittra $0.02

    #117818
    Lynx
    Deltagare

    Som sagt – otroligt tacksam för tips och tankar. Har läst en del av dina inlägg tidigare debaser och intrycket att du har koll är intakt :)

    Jag tänker så här:
    Det är sjukt jobbigt att hålla liv i tio bloggar och jag skriver hellre ett inlägg om hyvlar eller fototält emellanåt än att bara lägga ut
    texten om larm (även jag förmodligen har lite bättre koll på detta ämne).
    Hade också en tanke om att det kanske bättre efterliknar verkligheten. Jag menar att om jag hade en grym shop för bostadslarm så kunde jag kanske förvänta mig att någon bloggare skriver om den. Och i så fall så kan jag ju knappast räkna med att innehållet blir “rätt” till punkt och pricka.

    Men som sagt – jag kan inte detta. Sitter mest och tänker på hur kul det vore att inte ha Pagerank = 0….

    #117819
    martinkiland
    Deltagare

    Mitt tips är att försöka bygga inlänkar själv på olika sätt.

    Några förslag:

    – Bearbeta lämpliga bloggare.
    – Skriv ett pressmeddelande via My Newsdesk.
    – Lägg till din webbutik till seriösa länkkataloger (finns bra inriktade mot enbart webbutiker)
    – Driv en egen blogg kopplad till din webbutik. Du länkar till dig själv och kan kanske skapa innehåll som blir länkbeten.

    För dig som jobbar med larmprodukter borde det ju finnas stora möjligheter att få skriva gästartiklar eller ett gästblogginlägg på kanske bloggar och sajter som riktar sig till villaägare. Och då med en liten länk till din butik så klart.

    Läs runt lite om Seo på nätet, börja följa lite bloggar om ämnet så kommer du nog kunna få till ett bra seo arbete.

    #117820
    Nicklas
    Deltagare

    Jag har ett par kataloger som du kan lägga upp din butik i.
    Skicka ett pm till mig så får du ett tillbaka vilka du kan anmäla till så godkänner jag din butik.

    #117821
    Johan Rubank
    Deltagare

    Jag försöker uppdatera mina bloggar Rubank och Hyvlar två ggr i månaden, sen anmält dessa två som rss flöden till svenskasiter, ordnat ett twitter som flödas till båda dessa bloggar. Samt en facebooksida. Sen försöker jag få inlänkar från dom som är i branchen och ev. kunder samt hoppas på lite blogglänk från några bloggare som får testa lite av våra verktyg i syfte att skriva lite om dom. Om hoppas på nån länk där med.

    #117828
    simon
    Deltagare

    Enligt mig så är det bästa sättet att klättra på sökmotorerna att bygga länkkraft långsiktigt.

    För google handlar det endast om relevans så försök hitta sidor som du kan förknippa din verksamhet med.

    – Börja nätverka, lär känna folk inom din bransch och få dem att vilja länka till dig / byt länkar med varandra.
    – Undvik alla länkfarmar (enligt mitt tycke) om något så försök hitta nischade länkkataloger som google anser leverera värde.
    – Försök kom med i tidningen :)

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.