Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Let’s Deal & Groupon

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 51 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96042
    Prix
    Deltagare

    Någon som varit i kontakt med dessa företag? Vad kostar deras kampanjer, är de provisionsbaserade, fastpris eller ett fast pris plus provision?

    Hur mycket generear en kampanj generellt?

    Berätta lite om vad ni vet…

    #122948
    evomedia
    Deltagare

    Groupon tar 50% av försäljningspriset
    Letsdeal tar 40% av försäljningspriset om du bara använder dig av letsdeal

    Du måste ha minst 50% rabatt på ditt ordinarie pris

    Inga fasta avgifter

    #122949
    Parvelito
    Deltagare

    Kikat lite, och lagt åt sidan. En vanlig deal är att de kräver att man lämnar absolut minst 50% rabatt, och på det som blir kvar vill de ha 50% i provision. Och det man får är kunder som tycker det är roligt att handla för halva priset, det är rätt så svårt att få dem att handla för fullt pris sedan.

    Jag förstår om kunderna tycker det är roligt, och jag förstår om de som säljer varor med extremt hög marginal kanske vill stärka sitt varumärke genom att vara med, men för de flesta E-handlare är det Ebberöds bank att vara med.

    #122956
    Prix
    Deltagare

    Jag gör nog som du, Parvelito, lägger det åt sidan. Det blir ett minusresultat och som du säger, jag har själv inte varit en återkommande kund hos de som jag köpt en deal från.
    Men tack för all info!

    #122961
    martinkiland
    Deltagare

    Det här lämpar sig väl bäst om man säljer sånt där kunder med stor chans blir återkommande kunder eller sprider det vidare. Typ café, restaurang. Men det kanske är e-handlare som kör där med?

    #122964
    danielandersson
    Deltagare

    Ett hett tips är ju att hålla kolla på dem och se vilka ehandlare som hänger på.

    De som hänger på har ju troligen sjukt bra marginaler och massa återkommande kunder.

    Så bara att slänga upp en konkurrent ;)

    #122965
    Prix
    Deltagare

    Jag har tidigare sett att de hade något erbjudande på plastklockor. Där finns bra marginaler när det gäller just den sortens klockor men att få stort utbud av återkommande kunder känns svårare. Tror att företaget hade tjänat på att sälja dem på Tradera för 150 kr/st istället och betala 15 kr i avgift istället. Men det är ju bara mitt antagande!

    #123093
    Acke79
    Deltagare

    Eniro har ju också börjat med samma modell på sitt
    http://www.enirodeals.se/

    Vet ni om de också tar 40-50% av priset eller om de har en annan modell? Får Enirokunder ett bättre avtal? Kanske ska höra direkt med dem men det kan ju vara ett altarnativ till Groupon/Let’s Deal. Eniro har ju väldigt mycket besökare (topp tio i Sverige) så många ser det ju i förbifarten så man kan ju få mycket exponering även från “ickerabattsökande”.

    Många sådana här tjänster finns ju hursomhelst så det verkar ju vara ett vinnande koncept. De flesta, som inte har extremt höga marginaler, gör ju förlust på detta men det är ju relativt billigt mot en vanlig reklamkampanj. Man ska nog inte vara med för ofta dock, då väntar väl kunderna in nästa rabattomgång istället för att köpa till fullt pris

    #123096
    friedrich
    Deltagare

    Bra saftigt att ta ca 40 % provision. :confused:

    #123098
    martinkiland
    Deltagare

    @friedrich 19965 wrote:

    Bra saftigt att ta ca 40 % provision. :confused:

    Man får se dom som en annons, tänker jag…

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 51 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.