Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Ny hemsida – hur göra med googlelänkar?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97186
    Tina
    Medlem

    Vi gjorde en helt ny webbshop som lanserades i december. I samband med detta blev alla länkar ändrade i och med att vi ändrade programmeringsspråk från asp till php.

    Problemet nu är att alla länkar på Google fortfarande länkar till de gamla sidorna.

    Jag har laddat upp en ny sitemap och även registrerat den via Google Webmasters.

    Hur lång tid kan det ta innan Google indexerar om sidan? Söker man på tikei nu så fungerar ju startsidan, men alla underlänkar blir fel. Det har gått över en månad nu sen vi ändrade.

    Jag har inte gjort någon 301-redirect på de gamla sidorna. Osäker på om det kommer att funka i och med att sidan nu ligger på en server som bara klarar .php och inte .asp. Eller man kan döpa en sida till ändelsen .asp och skriva php-kod i den och få det att funka med en redirect (dum fråga kanske…)?

    Någon som har någon idé om hur man kan stressa på Google lite? Något man kan göra i Google Webmasters (har inte hittat något).

    #134365
    mickevvs
    Deltagare

    Det finns ett par alternativ du kan göra:

    1. Precis som du skrev 301-redirects, Du behöver inte göra det i just filerna utan du kan göra det i ht.access filen på den gamla servern.

    2. Det finns en funktion i webmaster tools där du kan ange en adress för just indexering.

    3. Att bara vänta ut det ett tag till, Det är svårt att bedömma tiden som går om man glömmer att sätta 301-redirects, Men till slut nog så kommer google att se detta och det kommer ordna sig, Men då pratar vi (om du har otur) månadervis.

    Ett annat alternativ är att byta domän och börja om med SEO’n fast denna gången använda 301 och canonical.

    #134367
    AndersIvar
    Deltagare

    Några bra sätt som brukar fungera är att göra 301 i .htaccessen, använda en pingtjänst för att pinga de gamla länkarna och har du möjlighet så skulle jag lägga på ett par länkar till de nya sidorna. Skriv en pressrelease eller liknande och publicera på MyNewsDesk med länkar i till exempel.

    #134652
    Tina
    Medlem

    Tack för svaren! Bra tips! Jag ska kolla upp dem och hoppas att det löser sig!

    #134667
    Andreas
    Deltagare

    Lånar tråden. Lanserar snart en ny hemsida under samma domän men omgjorda url-adresser.

    – Dock förstår jag ej hur en 301-redirect skulle fungera i htaccessen, eftersom du styr domänen till en annan server. Hur skall man då länka till nya Ip-adressen eller domänet? Använder Google sig av IP-adresser eller domän när de indexerar webbsidor?

    – Berätta gärna mer om någon pingtjänst.

    #135237

    @Andreas 32809 wrote:

    Lånar tråden. Lanserar snart en ny hemsida under samma domän men omgjorda url-adresser.

    – Dock förstår jag ej hur en 301-redirect skulle fungera i htaccessen, eftersom du styr domänen till en annan server. Hur skall man då länka till nya Ip-adressen eller domänet? Använder Google sig av IP-adresser eller domän när de indexerar webbsidor?

    – Berätta gärna mer om någon pingtjänst.

    Första frågan förstår jag inte. Är det samma domän eller inte? Om du vill 301:a något känns ju domän såklart som the way to go? Om du 301:ar vidarebefodras ju besökaren till den adressen och ser urlen i adressfältet (till skillnad från en domän som “osynligt” redirectar), vem vill hamna på 217.126.5.12/sv/produkter ?

    Pingtjänster finns massa, t.ex. pingomatic.com

    #152903
    1725
    Deltagare

    Jag gör också ett trådlyft….
    Har tills för en vecka sedan haft Google webmaster tools och Google analytics mot shop.artofveda.com men vi genererade nya URL:er i Textalk och har numera Art of Veda – färg & konstnärsmaterial eller artofveda.com som första sida i shoppen.

    Har utan problem fått det att lira i Analytics men i webmaster tools så letar den fortfarande på shop.artofveda.com – denna adressen kommer inte att skicka vidare till artofveda.com hur länge som helst och jag undrar därför om någon vet hur jag enklast ändrar i webmaster tools så att det speglar de nya url:erna?
    Jag kan inte använda adressändring eftersom det inte var en domän på rotnivå från början.
    Jag kan inte lägga in deras html-verifieringsfil eftersom jag har 301 på den andra sidan.
    Jag kan inte använda analyticskoden för den ligger ju på Textalk på det som var shop.artofveda.com.

    Tack på förhand
    Fredrik

    #153020
    LisaBoklund
    Deltagare

    Är det någon som har koll på hur många ord som man behöver för att google ska läsa om man länkar på en blogg t.ex. Jag har hört 100 ord och ibland 200 ord? Vore tacksam för svar.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.