Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Bloggare

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97052
    ida
    Deltagare

    Hur gör ni för att få bloggare att skriva om er och får bloggarna något av er när de har skrivit om er?
    Har ni olika förslag på hur man kan samarbeta med bloggare?

    #134376
    Per Nilsson
    Deltagare

    @ida 32496 wrote:

    Hur gör ni för att få bloggare att skriva om er och får bloggarna något av er när de har skrivit om er?
    Har ni olika förslag på hur man kan samarbeta med bloggare?

    Jag skickade en kniv och ett tändstål till en kille som har en friluftsblogg.

    http://www.facebook.com/Knivhuset
    Outdoor Sweden: Paket från Knivhuset!

    Det är just den typen av bloggar jag vill synas på.

    #134377
    Tian
    Medlem

    Jag får många frågor.
    Oftast då att de vill ha någonting och är villiga att nämna våra smycken i sina bloggar sedan.
    Hittills har vi aldrig “samarbetat” på det sättet, allt som nämnts i bloggar och annat är rena “äkta” iakttagelser, och det är vad jag tycker känns ärligast.

    Men ett tips skulle då vara att du kommenterar i deras bloggar, kanske har en plan på hur ett samarbete skulle se ut och presenterar det kort i ett mail till de du är intresserad av att figurera ihop med.

    #134378

    @Per Nilsson 32498 wrote:

    Jag skickade en kniv och ett tändstål till en kille som har en friluftsblogg.

    http://www.facebook.com/Knivhuset
    Outdoor Sweden: Paket från Knivhuset!

    Det är just den typen av bloggar jag vill synas på.

    men vore det inte fint om han länkade? :)

    #134379
    Per Nilsson
    Deltagare

    @debaser 32500 wrote:

    men vore det inte fint om han länkade? :)

    Han gör det, fast inte direkt till kniven. Dock så är jag med på bra-länkar-listan :)

    #134380
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Tian 32499 wrote:

    Jag får många frågor.
    Oftast då att de vill ha någonting och är villiga att nämna våra smycken i sina bloggar sedan.
    Hittills har vi aldrig “samarbetat” på det sättet, allt som nämnts i bloggar och annat är rena “äkta” iakttagelser, och det är vad jag tycker känns ärligast.

    Men ett tips skulle då vara att du kommenterar i deras bloggar, kanske har en plan på hur ett samarbete skulle se ut och presenterar det kort i ett mail till de du är intresserad av att figurera ihop med.

    Kan du inte göra det bakvänt?

    Alltså be bloggen länka och skriva först, innan du skickar något?

    “Oh, här sitter jag och väntar på ett fint smycke ifrån Älskade Barn. Det ska bli spännande och se vad det är för smycke, kanske är det ett X-smycke? Kanske är det ett Y-smycke?”

    Bara en tanke :)

    #134384
    fotofyndet
    Deltagare

    Ja det är väl ett rätt vedertaget sätt att göra så nu. Man ska dock ha i åtanke att om bloggaren får något av dig som ersättning för att skriva om dig så ska han/hon skatta för det som inkomst om de har F-skatt, annars ska du göra det. Sen om man gör det eller inte är väl nästa fråga, men som Fänrik Söderberg på A4 sa “Strävan ska alltid vara att göra rätt” ;)

    Vi brukar köra varianten att bloggaren får anordna en tävling där vi står för vinst. Bloggaren tjänar i det fallet inte mer än att den får bra trafik till sidan då många vill vara med och tävla.

    #134388
    Zabler
    Deltagare

    Betänk att bloggare, bloggtävlingar, facebooktävlingar med mera har blivit hårt “infekterat” av dubbelidentiteter.

    Jag har slutat att sponsra bloggtävlingar, samt slutat att ha tävlingar på FB (temporärt).
    Bloggtävlingarna har bara resulterat i tillbakalänkar ifrån tävlingsbloggar, som själva har 0 inlänkar och ett sökmotorvärde som en påse med sopor.

    FB-tävlingar har problemet med dubbla identiteter, där folk gör ett nytt konto och sätter en * efter sitt namn eller liknande. Där har de inga vänner som de stör med delningar, taggningar osv. Det vill säga, du får inget gensvar på dina annonser.

    Vill du vara stark på sociala medier som bloggar och facebook, ja, då får du se till att vara bra i verkligheten och inte bara snäll sponsrare, för då får du inte mycket tillbaks.

    My 2 cents.

    #134390
    annnil
    Deltagare

    På den korta tid vi har levt har vi fått enormt många förfrågningar från bloggare. Det har varit allt från att de kallat sig storbloggare med 100-200 besökare/dag (jag visste inte att jag var en storbloggare, jag ligger någonstans där ;)) till att de uppenbart fejkat statistik siffror.

    Har provat några olika varianter men inget som gett något direkt resultat. Det som gett mest är bloggare med riktigt och då menar jag riktigt många besökare men de kräver oftast ganska mycket i gengäld.

    #134441
    Ms. Therese
    Deltagare

    Vi kör mycket marknadsföring via sociala medier. När det kommer till bloggare ska det såklart vaa inom rätt genre. Man ska veta vart man vill synas/hur man vill profilera sig samt vad för budskap som ska gå fram. Tävlingar på bloggar ger oss likes på fb som i sin tur senare leder till köp. I direkta köp är det storbloggare som levererar. 99% av alla (oftast) relativt små bloggare som hör av sig sållar vi bort. Alt. erbjuder någon deal men det har vi oftast inte tid med längre.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.