Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Tagg-moln

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94164
    MnM
    Deltagare

    Är det så att tagg-moln ger någonting att ha?
    höjer det placeringen i SERP hos sökmotorer genom att visa sökorden ännu en gång på sidan?
    hjälper det kunder att handla och hitta rätt?
    vad är er erfarenhet och kunskap om detta egentligen ganska fula inslag i butiker?
    det är ju en hel del jobb att sitta och ange taggar för alla produkter så det vore skönt att veta att det ger något, eller ger det inget annat än förvirring?

    #107952
    JoakimNilsson
    Deltagare

    Tagg-moln eller tag clouds används oftast på bloggar för att kategorisera inlägg. De mest frekvent använda taggarna visas oftast med ett större typsnitt, detta beror på vilken tag cloud plugin man använder.

    På en webbshop som din, lusthörnan, ser jag inte direkt någon anledning att använda tag clouds då varje produkt enkelt kan sorteras per produktnamn och kategori. Tag clouds blir värdefulla då du har en text som du vill kategorisera.

    Användandet av en Tag clouds plugin i t.e.x WordPress påverkar inte din SERP.

    #107956
    Dan
    Deltagare

    Jag har börjat jobba mer med taggar än kategorier på sistone. Jag använder förvisso inget taggmoln men fördelarna är de samma ändå:

    -En produkt kan kopplas ihop med fler liknande produkter och inte bara med en statisk kategori.
    -Du får fler sidor som rankar i google. Istället för att ha 10 kategorier kan du ha 200 taggar vilka alla rankar individuellt. Du breddar din sökbild.
    -Det blir mer levande och modernt med taggar än en enskild kategori.
    -Ett taggmoln kan leda dina besökare rätt snabbare, men då ska det vara baserat på sökningar…

    Taggar kan ge dig duplicate content i google, men det märker du rätt snabbt… det du kan göra då är att lägga till texter som beskriver en tagg/kategori på 2-3 meningar också så borde det inte vara några problem.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.