Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Imponerande nyhetsbrev men hur gick det till?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97379
    fenrik
    Deltagare

    Imponerande nyhetsbrev men hur gick det till?

    Jag heter Henrik, bor i Sundbyberg.

    Förra veckan surfade jag runt på jakt efter ett verktyg. Efter ett tag hamnade jag på Conrad Elektronik Norden AB – Bilar, Komponenter, Modeller, Batterier, Verktyg, Datorer & mycket mer

    Det blev aldrig något köp, inte heller registrerade jag mig, inte heller bad jag om något nyhetsbrev.

    Jag var dock hela tiden inloggad i firefox på mitt Google konto.

    I dag damp det ner ett nyhetsbrev från Conrad Elektronik Norden AB – Bilar, Komponenter, Modeller, Batterier, Verktyg, Datorer & mycket mer med ämnesraden
    SLIPP SKADEDJUR I SUNDBYBERG

    Är allt detta en ren tillfällighet eller har conrad på något sätt hämtat in information från mig och mitt Google konto och sedan satt ihop ett personaliserat nyhetsbrev till mig?

    #138502
    GregerA
    Deltagare

    Ja, man kan undra … i princip går det kanske att göra så via Google Login API, men om de gör det så tycker jag att det är väldigt integritetskränkande.

    Jag har råkat ut för att få inbjudningar från personer på LinkedIn – och andra har fått inbjudningar från mig – utan att någon av oss skickat dem. På något sätt lyckas de fiska fram personer man har, eller kan tänkas ha, kontakt med. Det känns inte helt bra. Jag tror mig ha hört liknande om Facebook – men eftersom jag inte själv använder den så har jag inte råkat ut för det.

    #138504
    Tissy
    Medlem

    Har själv varit med om liknande när jag besökt en site. Jag vet att jag inte lämnat några uppgifter, men ändå fått nyhetsbrev!

    #138604
    patrik1972
    Deltagare

    Är det inte ett brott mot lagen att skicka ett sånt nyhetsbrev?

    #138617
    Jonny Elofsson
    Deltagare

    @fenrik 37059 wrote:

    Det blev aldrig något köp, inte heller registrerade jag mig, inte heller bad jag om något nyhetsbrev.

    Gick du till kassan? Fyllde du i kassaforumläret eller liknande utan att du skickade iväg det? Det finns företag som snappar upp adresser från fyllda (men ej skickade) formulär.

    #138677
    fenrik
    Deltagare

    @patrik1972 37195 wrote:

    Är det inte ett brott mot lagen att skicka ett sånt nyhetsbrev?

    Nej. ingen fara

    #138678
    fenrik
    Deltagare

    @Jonny Elofsson 37210 wrote:

    Gick du till kassan? Fyllde du i kassaforumläret eller liknande utan att du skickade iväg det? Det finns företag som snappar upp adresser från fyllda (men ej skickade) formulär.

    Ingenting sådant

    #138693
    Jonny Elofsson
    Deltagare

    @fenrik 37272 wrote:

    Ingenting sådant

    Ok tack för svar. Vore intressant att veta hur det hela gick till, kontakta gärna Conrad direkt och fråga om du kanske inte redan gjort det. =)

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.