Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Tolka omvandlingsspårning Adwords

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97863
    henrik
    Deltagare

    Hej!

    Jag skulle behöva lite hjälp med att tolka lite siffror från Adwords omvandlingsspårning. Jag tycker själv att resultaten är lite konstiga men man kanske inte har koll på hur folk tänker riktigt.

    Om jag har tex 40 omvandlingar så ger det mig en statistik på:

    40 Omvandlingar
    7,69 Dagar till omvandling
    1,32 Annonsklick per omvandling
    3,74 Annonsvisningar per omvandling

    Det skulle alltså betyda att det tar folk i snitt nästan 8 dagar från de att de klickat på min annons tills de genomför ett köp? Jag har inte haft spårningen på så länge så 40 kanske är för lite för att få en bra bild,

    Dagar Antal Värde
    1 dagar 17 0,00 42,11 %
    2-3 dagar 2 0,00 5,26 %
    3-4 dagar 1 0,00 2,63 %
    4-5 dagar 2 0,00 5,26 %
    5-6 dagar 2 0,00 5,26 %
    6-7 dagar 1 0,00 2,63 %
    7-8 dagar 1 0,00 2,63 %
    9-10 dagar 1 0,00 2,63 %
    10-11 daga 2 0,00 5,26 %
    12+ dagar 11 0,00 26,32 %

    Och sen är det mellan 1 och 6 klick på annonsen innan kunden avslutar köpet. Det finns alltså folk som klickar upp till 6 gånger på samma annons och gör detta under en tidsperiod på över 12 dagar innan man avslutar köpet. Och med tanke på antalen så avslutar de direkt eller efter 12 dagar.

    Är statistiken konstig eller beter sig folk helt enkelt så här?

    Finns det någonstans man kan se om folket som har gjort ett avslut är nya eller återkommande besökare. Jag kan ju se det på totala antalet besök från adwords men skulle vilja veta om just dessa 40 är besök sedan tidigare som bara klickat på annonsen för de känner igen butiken eller om det är nya besök.

    /Henrik

    #141891
    lukasbrisman
    Deltagare

    Jag tycker det är betydligt enklare att få översikt av omvandningsspårningen via Google Analytics. Där kan man även se indirekta omvandlingar (Adwords – Direkt / Adwords – Organiskt) vilket faktiskt i min värld är en omvandling från Adwords lika mkt som något annat :)

    Så mitt tips är att köra igång GA på riktigt för att kunna få statistiken mer överskådlig och korrekt.

    #141901
    lukasbrisman
    Deltagare

    Kan även tillägga att 12+ dagar mkt väl kan vara återkommande kunder, åtminstone så som jag läser statistiken på mitt GA-konto.

    #142185
    henrik
    Deltagare

    Både 12 och 1 dagars skulle nog kunna vara både nya och återkommande, det är det som är så störigt att man inte kan se det.

    Kan man se det om man gör spårningen i GA istället. Ska prova med det också.

    Målet med Adwords är ju att nya kunder ska hitta in och handla men visar det sig att för många återkommande kunder använder det så kanske man bara ska köra på det organiska istället.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.